تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/05/13 - 12:09
کد خبر: 206232

رضا حمزه دولابی؛

گذار از غرب‌گرایی به غرب‌زدگی تا خودباختگی!

گذار از غرب‌گرایی به غرب‌زدگی تا خودباختگی!

تعدادی از کارشناسان مدعی هستند رییس جمهور روحانی گرایش زیادی به غرب دارد و گمان می‌کند می‌تواند بدعت‌گذار ارتباط پایدار ایران با کشورهای غربی باشد. دولت آقای روحانی هنوز ماهیت دولت ایالات متحده آمریکا را نشناخته است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رضا حمزه دولابی// تعدادی از کارشناسان مدعی هستند رییس جمهور روحانی گرایش زیادی به غرب دارد و گمان می‌کند می‌تواند بدعت‌گذار ارتباط پایدار ایران با کشورهای غربی باشد. دولت آقای روحانی هنوز ماهیت دولت ایالات متحده آمریکا را نشناخته است.

دولت یازدهم از همان ابتدای شروع دولت با شعار تدبیر و امید جدی و با انگیزه البته در ظاهر وارد میدان شد و از رهگذر این استراتژی توانست اکثریت آرا (اما شکننده) را کسب کند از همان آغاز این دولت همه چیز را به اقصاد گره زد اقتصادی که از بعد آسیب شناسی نگاهی بیندازیم کاملا درست است مشکل ما اقتصادی است اما نکته آن جایی است که این دولت در شناسایی درست عمل کرد اما راه حل مشکلات اقتصادی را درک نکرد که این ناشی از عدم توجه به اقتصاد دروزا و ظرفیت های داخلی  بود این دولت که گرایش به مذاکره داشت و به  ظرفیت و توان داخلی اعتنایی نمیکرد البته این یکی از سیاست های اصلی دولتی ها بود! و دولت با سیاست دو قطبی کردن فضای جامعه سعی در همراه کردن اکثریت را داشت که خیلی زود عدم نتیجه گیری از مذاکرات برای مردم ملموس شد!
دولت یازدهم که همه هم و غم را صرف جلب توجه غربی ها و در راس آن امریکا نمود (به قیمت تعطیلی مراکز هسته ای  و تعطیلی کارخانه ها-تولید و تضعیف موقعیت کشور در اوپک  ...) امروز خود کابینه یازدهم متوجه اشتباهات محاسباتی دولت شده اند! آن هایی که چشم به لبخند ایالات متحده آمریکا گره زده بودند امروز خود متوجه ماهیت واقعی کشور متبوع شان شده اند! 

امروز دولتی ها که  متوجه به غلط بودن تصمیمات شان در رابطه با غربی ها شدند با اغوا افکار عمومی سعی در پاک کردن صورت مساله دارند اما با بررسی نتایج اقدامات این دولت (در داخل و خارج)، می توان حقیقت موضوع را نمایان کرد!

اما لازم است در ذیل به بررسی عوامل و اقداماتی که منتج به خودباختگی میشود را بازخوانی کنیم!

قرارداد «ایرباس» که نمودی از ضعیف‌ترین سیاست اقتصادی دولت بود تا رفت آمد تیم های اقتصادی و تجاری خارجی به کشور که به تعبیر اقای روحانی موجبات شکوفایی اقتصادی کشور است من را یاد جمله معروف جلال آل احمد انداخت!

در اندیشه ی آل احمد، غرب زدگی معنا و مفهوم چندگانه ای می یابد. نخستین، بنیادی ترین و مهم ترین مفهوم غرب زدگی از نظر آل احمد، «وابستگی به ماشین» است. از نظر وی، ما تا خریدار ماشین هستیم، فروشنده نمی خواهد ما را از دست بدهد. لذا به اعتقاد آل احمد، غرب زدگی مشخصه ی دورانی از تاریخ ماست که هنوز به ماشین دست نیافته ایم و رمز سازمان آن و ساختمان آن را نمی دانیم!

در در ادامه به بازخوانی فرمایشات امام خمینی(ره) در رابطه ی با پدیده ی غرب زدگی میپردازیم، از جمله دغدغه های فکری امام خمینی(قدس سره) مسئله مهم غرب زدگی مردم مسلمان خصوصا قشر تحصیل کرده و روشنفکران آنهابوده است. بارها و در موارد متعدد به عوامل ایجاد و گسترش غرب زدگی و خطرات وپی آمدهای سوء آن ،اشاره و رهنمودهایی برای رفع و زدودن این عارضه و بلای عظیم از میان کشورهای اسلامی - خصوصا از جامعه اسلامی ایران -بیان داشته اند.

به نظر امام «غرب زدگی» یعنی عدم اتکاءمردم به توانایی بالقوه و بالفعل خود برای رفع مشکلات و اتکاء به نیروی اجنبی برای کسب ترقی و کمال. و «غرب زده » کسی است که ازمحتوا تهی و هیچ گونه توانایی را در وجودخود و جامعه خود حس نمی کند تا به واسطه آن به مقاصد مادی و معنوی دست یابد و تنهاراه حل مشکلات و ترقی و کمال را در غرب وفرهنگ غربی دیده و خود را مزین به فرهنگ و آداب و رسوم غربی نموده است.

به نظر امام خمینی قدس سره غرب زدگان دو گروه هستند; گروهی از آنها مغرض و خائن هستند و اینها کسانی هستندکه می گویند اسلام در حکومت دخالت نکند و در پی تشکیل جمهوری هستند که اسلامی نباشد و به عبارتی طرفدار جمهوری دموکراتیک هستندو جمهوری اسلامی را قبول ندارند وگروه دوم، جاهلانی هستند که گفته های گروه اول را شنیده و باورکرده اند و قصد خیانت به اسلام و مسلمین ندارند و چه بسا گفتار و رفتار غربی ها را با قصدخدمت به مردم رواج دهند. به هرحال حکمشان با گروه اول جداست. (1) و در جای دیگر امام، غرب زدگان را به دو گروه رهبر ومقلد تقسیم می کنند. گروهی از غرب زدگان حالت رهبریت برای رواج فرهنگ غربی وغرب گرایی در جامعه اسلامی را دارند وگروهی دیگر جاهلانه و بدون آن که صحت وسقم افکار گروه اول را بدانند، در رواج غرب زدگی کوششها می کنند. (2)

زمینه های غرب زدگی
امام خمینی(ره) عوامل و اسباب ذیل را به عنوان زمینه های غرب زدگی مردم خصوصاقشر تحصیل کرده و روشنفکر معرفی می کند:

1- احساس حقارت و ضعف نفس
امام خمینی قدس سره احساس حقارت و ضعف نفس و خودکم بینی در مقابل قدرتهای بزرگ را از جمله زمینه های مهم غرب زدگی معرفی می نمایند. در جایی می گویند: «این برای این است که ما خودمان را باخته ایم در مقابل غرب، شرق خودش را باخته است. تا از این خودباختگی بیرون نیاید، تا محتوای خودش را پیدا نکند، نمی تواند مستقل باشد.» (3)
و در جای دیگر می گویند: «من باید به مصادرامور بگویم که اخطار کنم که این قدر ضعف نفس به خرج ندهید، دنبال این نباشید که فرم غربی پیدا کنیم. بیچارگی ما این است که دنبال این هستیم که فرم غربی پیدا کنیم، دادگستری ما، دادگستری غربی باشد، قوانین ما، قوانین غربی باشد.» (4)

2-عدم آگاهی نسبت به احکام و قوانین مترقی اسلام
امام می گوید: «این قدر ضعیف النفس نباشید، ما قانون غنی داریم، ما قانون الهی داریم. آن هایی که فرم غربی را بر فرم الهی ترجیح می دهند، این ها از اسلام اطلاع ندارند. آنهایی که می گویند نمی شود اسلام رادر این زمان پیاده کرد، برای این است که اسلام را نشناخته اند، نمی فهمند چه می گویند.» (5)

3- تمام کمالات را در غرب دیدن
امام می گوید: «ما باورمان آمده است که همه چیزها در غرب است. خیر، آن چیزی که درغرب است، ربیت حیوان درنده است.» (6)

پی نوشت:
1- صحیفه نور، ج 7، ص 81.
2-همان، ج 9، ص 9.
3- همان، ج 9، ص 9.
4 و 5- همان، ج 5، ص 125.
6- همان، ج 7، ص 81.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top