تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/06/07 - 10:48
کد خبر: 208277

کوچ تابستانی حشره سفید به تهران

با آمدن تابستان باری دیگر مردم تهران با یورش پشه های سفید به پایتخت مواجه شده اند. حشره های کوچکی که حالا بعد از چند سال انگار مهمانهای ناخوانده درختان تهرانی به حساب می آیند.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند سالی است که شهروندان پایتخت با گرم شدن هوا میزبان پشه های سفیدی هستند که خیابان های تهران را مورد حمله قرار می ­دهند.

این حشرات در طی یکی دو سال گذشته به خاطر حجم زیادشان در فضای شهر حضوری آزار دهنده را برای مردم تهران رقم زده اند تا جایی که این روزها بسیاری از مردم با رفت و آمد در خیابان ها و به خصوص در فضاهای سبز شهر به ناچار با یک دم و بازدم ساده این موجودات ریز را تناول می­ کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از مهر، حشره هایی که شاید برای سلامتی انسان خطری نداشته باشند اما حضورشان به خودی خود رفت و آمد در شهر را برای اهالی پایتخت دشوار کرده است.

جویای این شدیم تا ببنیم این موجودات سفید دقیقا چه هستند از کجا آمده اند و چه آسیب هایی می توانند داشته باشند؟

پشه های سفید چه هستند؟
«پشه سفید»،«مگس سفید» یا«عسلک» نام هایی است که برای این موجودات در نظر گرفته اند.

اما در تعریف هایی که برای این حشره تابستانی آمده است گفته شده است که این این حشره نوعی آفت است که در مناطق گرمسیری به وجود می آید که خشکی هوا نیز باعث زیاد شدن آنها می شود که عموما در زیر برگها قرار می گیرند و از شیره گیاهان تغذیه می کنند  و به مرور زمان باعث تضعیف شدن و از بین رفتن  آنها می شوند که در این بین بیشتر، درختانی مثل اقاقیا و زبان گنجشک در تهران میزبان این حشرات تابستانی هستند.

اما از طرفی هم بعضی از کارشناسان احتمال داده اند که این حشره ها  به احتمال زیاد  پشه‌های تغییر ژنتیک داده «پشه ریزه‌ها» باشند که به صورت دسته جمعی پرواز می‌کنند.

این حشره های تابستانی از کجا آمده اند؟
برای حضور و وجود این حشره سفید تابستانی دلایل متفاوتی ذکر می شود عده ای بر این باورند که علت حضور این موجودات آب راکد دریاچه چیتگر است که گرمتر شدن هوا و کاهش بارندگی در چند سال اخیر هم باعث بیشتر شدن آنها نیز شده است.

اما از طرفی برخی از کارشناسان حوزه محیط زیست  وجود و حضور این پشه های سفید را تغییرات اکوسیستم و زیست محیطی دانسته اند یعنی حشرات شکارگری مثل زنبور ها که تاپیش از این آنها را از بین می بردند طی چند سال اخیر به دلیل استفاده بیش از اندازه و بی رویه از سموم دفع آفات از بین رفته و طبعیتا باعث افزایش این پشه های سفید شده اند.

چه آسیب هایی دارند؟
این حشره های تابستانی که در بین مردم به عنوان پشه های سفید شناخته می شوند وجود و حضورشان عوارض متفاوتی میتواند داشته باشد.

اما این حشره ها به دلیل اینکه خونخوار نیستند برای انسان ناقل ویروس به حساب نمی آیند و در نتیجه هیچ آسیب و ضرری برای  انسان ندارند اما با این حال حجم زیادشان در سطح شهر باعث مشکل در عبور و مرور می شود و حتی در برخی از موارد نفس کشیدن را برای رهگذران دشوار می کند و در شرایط جدی تر با وارد شدن به مجاری، سیستم تنفسی افراد را تحریک می کنند که پزشکان برای جلوگیری از بروز این مشکل، به شهروندان توصیه می کنند تا از ماسک استفاده کنند.

اما در کنار بروز مشکل برای زندگی شهروندی، بیشترین آسیبی که این موجودات  میتوانند داشته باشند مختص گیاهان و درختانی هستند که از آنها میزبانی میکنند چون این حشرات با چسبیدن به پشت برگهای درختان از شیره آنها تغذیه میکنند و به مرور باعث خشکی آنها میشوند.

برای از بین بردنشان چه کارهایی صورت گرفته است؟
برطرف کردن این مشکل باید با همکاری شهرداری شهر تهران، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد و کشاورزی باشد.

بیشترین حجم این مهمان های ناخوانده در مناطق جنوب غربی شهر تهران وجود دارند از این رو یکی از ابتدایی ترین کارهایی که برای از بین بردن این حشره ها توسط شهرداری صورت گرفته است آبشویی درختان است کاری که ظاهرا چندان تاثیر چشمگیری روی کاهش دادن این موجودات نداشته است اما از طرفی از دیگر کارهایی که برای از بین بردن و برطرف کردن این مشکل در نظر گرفته شده  از بین بردن سرشاخه های آلوده و نوارهای زردی است که دور درختان پیچیده شده تا از پیش روی بیش از حد این مزاحمان تابستانی بکاهد که این روش بدون ایجاد آلودگی در محیط زیست تا حدی توانسته به کم کردن آنها کمک کند اما از آنجایی که این حشرات هر سال ۱۰تا۱۲بار تکثیر می شوند و هر بار ۱۰۰بار تخم می گذارند، مهار کردن آنها با وجود شرایط آب و هوایی در پایتخت کار چندان ساده ای به نظر نمیرسد برای همین اهالی پایتخت برای برطرف شدن این مشکل بیشتر باید منتظر سرد شدن هوا، تغییر فصل و وزش باد باشند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top