تاریخ انتشار: پنجشنبه 1395/06/25 - 01:57
کد خبر: 210062

مغز مصنوعی قادر به شناسایی حملات سایبری است

امروزه بسیاری از استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات ادعا می‌کنند که از یادگیری ماشین در جهت بهتر کردن امنیت استفاده می‌کنند. اما استارت‌آپ Deep Instinct یک گام به جلو برداشته و ادعا کرده است که موفق به طراحی یک الگوریتم یادگیری عمیق شده که همانند انسان‌ها از قدرت درک بالایی به لحاظ شناسایی تهدیدات برخوردار است. این الگوریتم یادگیری عمیق به یک سامانه امنیتی اجازه می‌دهد به راحتی تهدیدات روز صفر را بر مبنای الگوی خودش شناسایی کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: امروزه بسیاری از استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات ادعا می‌کنند که از یادگیری ماشین در جهت بهتر کردن امنیت استفاده می‌کنند. اما استارت‌آپ Deep Instinct یک گام به جلو برداشته و ادعا کرده است که موفق به طراحی یک الگوریتم یادگیری عمیق شده که همانند انسان‌ها از قدرت درک بالایی به لحاظ شناسایی تهدیدات برخوردار است. این الگوریتم یادگیری عمیق به یک سامانه امنیتی اجازه می‌دهد به راحتی تهدیدات روز صفر را بر مبنای الگوی خودش شناسایی کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ یادگیری عمیق در دنیای هوش مصنوعی از جمله مباحث نسبتا جدید و البته پیش‌رونده به شمار می‌رود. به‌طور معمول الگوریتم‌های یادگیری ماشین به متخصصانی نیاز دارند که در بعضی موارد وارد عمل شوند و یکسری ویژگی‌ها و حالت‌های کلیدی را که سیستم باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد به آن‌ها یادآوری کنند. اما یادگیری عمیق به این سطح از نظارت نیازی ندارد. این مشابه با راهکاری است که مغز انسان بر مبنای آن کار می‌کند.

در همین ارتباط مایا شیرمان، مدیر بازاریابی Deep Instinct گفته است: «ما موضوعاتی را یاد می‌گیریم و در ادامه تنها آن‌ها را به یاد می‌آوریم. به‌طور مثال، ما یک‌بار نحوه حمله تزریق کد SQL را فرا می‌گیریم و بعدها در سازمان‌های مختلف به یاد می‌آوریم که این مدل حمله چگونه انجام می‌شود.»

استارت‌آپ پیش‌رو
اگر ادعای Deep Instinct درست باشد، در نتیجه این استارت‌آپ را باید اولین شرکتی در جهان در نظر بگیریم که موفق شده است از یادگیری عمیق در حوزه امنیت سایبری استفاده کند. به‌طوری که این حرکت را باید سرآغازی بر یک تحول عظیم در نظر گرفت. البته لازم به توضیح است که یادگیری عمیق از مدت‌ها قبل به شهرت جهانی رسیده است. شهرتی که به واسطه AlphaGo به دست آمده است. سامانه هوشمندی که از سوی گوگل طراحی شده است و برای اولین بار موفق شد یک انسان را در بازی Go شکست دهد.

با این وجود یک استارت‌آپ قدرتمند دیگری نیز وجود دارد که از یادگیری عمیق استفاده می‌کند. Nervana systems شرکتی که پلتفرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خودش را برای یادگیری عمیق طراحی می‌کند از واحدهای پردازش گرافیکی استفاده می‌کند. این شرکت امیدوار است که بتواند تراشه‌های یادگیری عمیق خود را توسعه دهد. Deep Instinct نیز همانند شرکت Nervana از واحدهای پردازش گرافیکی برای آن چیزی که آن‌را مغز مصنوعی نامیده است استفاده می‌کند.

آموزش‌ها سنگین توصیف شده‌اند
این مغز مصنوعی با صدها میلیون فایل، نرم‌افزار کاربردی، فایل‌های pdf و هر نوع فایل کامپیوتری آموزش دیده است. در این آموزش نیمی از این فایل‌ها عادی و نیمی از آن‌ها مخرب بوده‌اند. شیرمان در این ارتباط گفته است: «این آموزش 24 ساعت به طول انجامید.» در فازهای آغازین درست همانند آموزش عامل انسانی، متخصصان در بعضی مواقع وارد عمل می‌شدند و رهنمودهایی را ارائه می‌کردند. به‌طوری‌که به مغز مصنوعی گفته شد چه فایل‌هایی بی خطر و چه فایل‌هایی ماهیت خطرناک دارند. اما آن‌چه یادگیری عمیق را از یادگیری ماشینی متمایز می‌سازد این است که مغز مصنوعی یاد نمی‌گیرد باید کدام ویژگی‌ها را مورد توجه قرار دهد. بلکه بر مبنای آن چیزی که درباره خوبی و بدی یاد گرفته، تصمیم می‌گیرد که چه فایل‌هایی مخرب به نظر می‌رسند و چه فایل‌هایی هیچ‌گونه خطری ندارند. یادگیری عمیق در مقایسه با یادگیری ماشین بسیار دقیق‌تر عمل می‌کند. اما فراتر از دقت آن، یادگیری عمیق قادر است تهدیداتی که به وضوح قابل مشاهده نیستند را بر مبنای وجه تشابهی که از گذشته به دست آورده است، شناسایی کند. به همین دلیل است که استارت‌آپ فوق بر این موضوع تاکید دارد که می‌تواند تهدیدات روز صفر را رهگیری کند. شیرمان کارکرد این سامانه را با یک قیاس تشخیص چهره تشریح کرده است: «اگر نیمی از یک چهره را که درون یک تصویر قرار دارد به یک انسان یا یادگیری عمیق نشان دهید، آن‌ها به‌طور مستقیم قادر به تشخیص چهره خواهند بود، حتا اگر زاویه دید آن‌ها درست نباشد. در حالی که یادگیری عمیق ممکن است در این زمینه با مشکل روبرو شود.»

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top