تاریخ انتشار: شنبه 1395/08/08 - 17:52
کد خبر: 214433

دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نمره مطلوبی نگرفت

دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نمره مطلوبی نگرفت

دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال از نگاه فعالان و غرفه‌داران موفق نبود و نمره قبولی‌اش را در سطح بالا نگرفت.

خبرنامه دانشجویان ایران: دهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال درحالی کار خود را آغاز کرد که فرصت چندانی برای آماده شدن نداشت؛ چرا که این نمایشگاه قرار بود آذرماه برگزار شود اما به دلیل آنکه مصلی امام خمینی(ره)، زمانی برای آذرماه نداشت، مرکز رسانه‌های دیجیتال ناچارا آبان‌ماه و بدون مشخص شدن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوم آبان کار خود را آغاز کرد و تا هفتم آبان ادامه داشت.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفت دوره را به صورت مستقل نمایشگاه رسانه‌‌های دیجیتال را برگزار کرد و دو دوره هشتم و نهم را به بخش خصوصی واگذار کرد که متأسفانه نتایج مثبتی حاصل نشد و بسیاری از مؤسسات از این وضعیت ناراضی بودند.

این دوره از نمایشگاه با تلاش فراوان سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال علی‌رغم داشتن فرصت اندکی برای برگزاری نمایشگاه، با حضور ۳۰۰ فعال مجازی برگزار شد.

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به عنوان یک نمایشگاه رسمی کشور یک‌بار در سال برگزار می‌شود و در این یک‌سال همه مؤسسات نرم‌افزاری خود را آماده می‌کنند تا در این نمایشگاه محصولات‌شان را عرضه کنند. البته مردم هم چشم انتظار این نمایشگاه هستند تا بتوانند نیازهای دیجیتالی‌شان را تأمین کنند.

ضرورت نظم سالانه در برگزاری نمایشگاه
محمد عباسیون، کارشناس پرتال جامع آستان قدس رضوی با اشاره به ماهیت نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: نمایشگاه به‌ذات خوب است، اما باید امکانات لازم برای غرفه‌داران فراهم شود. متأسفانه طی این چند روز اینترنت نمایشگاه بسیار ضعیف است و حتی با وجود خبر دریافت پهنای باندی که در ایکنا مشاهده کردیم، هیچ تغییری حاصل نشده است. بسیاری از نمایشگاه‌های مشابه این نمایشگاه از شبکه‌های کابلی استفاده می‌کنند و اینترنت پرسرعتی را در اختیار غرفه‌داران قرار می‌دهند و طبیعی است که شبکه‌های کابلی سرعت و پایداری اینترنت‌اش بالاتر است.

وی افزود: اگر امکانات زیرساختی و تبلیغاتی نمایشگاه بالا برود، قطعا می‌توان کار قوی‌تر انجام داد. البته می‌دانیم برگزارکنندگان زمان اندکی را برای برگزاری نمایشگاه داشتند که علی‌رغم این زمان اندک، فعالیت مناسبی انجام داداند.

این کارشناس تصریح کرد: این نمایشگاه یک سال در سال برگزار می‌شود و مردم منتظر برگزاری‌ آن هستند؛ بنابراین بهتر است که نظم مشخصی در برگزاری سالانه نمایشگاه باشد تا مخاطبان دقیقا در همان زمان منتظر بمانند، در این صورت تبلیغات نمایشگاه به مراتب افزایش خواهد یافت. متأسفانه این دوره از نمایشگاه شاهد تبلیغات ضعیفی بودیم.

وی بیان کرد: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌تواند با کمی برنامه‌ریزی و فراهم کردن امکانات زیرساختی و تبلیغی، تبدیل به بهترین نمایشگاه شود اما متأسفانه هر سال نمایشگاه ضعیف‌تر از دوره پیش می‌شود.

عباسیون اظهار کرد: در این نمایشگاه عده‌ای از غرفه‌داران در حوزه خدمات و عده‌ای دیگر در حوزه محتوا هستند؛ اگر این دو گروه باهم پیوند بخورند و در یک راستا فعالیت کنند، قطعا می‌توانند حرکت‌های تأثیرگذاری در جامعه داشته باشند.

وی یادآورشد: ارتقای سواد رسانه‌ای موضوع مهمی است که با تحقق آن بسیاری از مشکلات فضای مجازی حل می‌شود و این نمایشگاه قطعا می‌تواند در تحقق این موضوع نقش داشته باشد؛ چراکه در این نمایشگاه‌ها می‌توان همایش و کارگاه‌هایی را برگزار کرد تا هم برای بازدیدکنندگان و هم برای فعالان و هم برای تولیدکنندگان محتوا مؤثر باشد و بتوانند براساس نیاز روز حرکت کنند.

این کارشناس تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این نمایشگاه‌ها تعامل و آشنایی با دستاوردهای جدید دیجیتال است. در این نمایشگاه با بسیاری از دستاوردها آشنا شدم و گفت‌وگو و تعامل بسیاری با آنها داشتم.

ورود ضعیف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نمایشگاه
بخش بازی‌های رایانه‌ای یکی از بخش‌های نه گانه نمایشگاه به شمار می‌رود که قرار بود این بخش با همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شود اما متأسفانه به دلیل ورود ضعیف بنیاد، این بخش در انتهای نمایشگاه مظلوم واقع شد. بازی‌های رایانه‌ای یکی از بخش‌های مهم صنعت دیجیتال است که اگر بخش مرتبط با آن پرشور برگزار می‌شد، قطعا سهم بیشتری در آگاهی بازدیدکنندگان از بازی‌های رایانه‌ای داشت؛ چراکه امروزه شاهد ورود بسیاری از بازی‌های نامناسب در فضای بازار هستیم و این بخش باید با برنامه‌ریزی بیشتری وارد می‌شد و با برگزاری نشست‌های مهم اطلاع‌رسانی بیشتری را انجام می‌داد.

خلأ حضور بزرگان فعالان مجازی در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
حسین حائری، مدیر پایگاه اینترنتی «خیمه‌گاه» با اشاره به وضعیت نمایشگاه گفت: نمایشگاه می‌تواند قابلیت بیشتر و حتی عملکرد فعالی داشته باشد تا با آغوش بازتر، تبلیغات و حمایت‌های بیشتر، شرایطی را فراهم کند که بزرگان عرصه دیجیتال کشور در نمایشگاه حضور داشته باشند؛ متأسفانه در این نمایشگاه خلأ حضور بسیاری از بزرگان رسانه‌های برخط، کاربرمحور حتی بازی‌های رایانه‌ای یا نشر محتوای دیجیتال احساس می‌کنیم.

وی افزود: این وضعیت مناسب نیست که نمایشگاه متمرکز بر فعالیت‌های نوپا یا استارت آپ‌ها باشد بلکه باید شرایطی فراهم شود تا بزرگان این عرصه حضور یابد و اگر این حضور اتفاق بیفتد، نمایشگاه بیشتر از این پرشورتر خواهد بود البته همین مقدار هم بسیار قابل تحسین است و بودنش قطعا حیاتی است.

مدیر وب سایت خیمه‌گاه تصریح کرد: اگر تبلیغات مناسبی برای نمایشگاه انجام می‌شد، قطعا مردم بیش از این در نمایشگاه حضور می‌یافتند که متأسفانه حضور اندک مردم یک خلأ است؛ چراکه محصولات برای مردم تولید می‌شوند و اگر مردم درنمایشگاه حضور نداشته باشند، چه فایده‌ای خواهد داشت.

وی در پایان تأکید کرد که برای حضور پرشورتر مردم در دوره‌های بعدی نمایشگاه باید برنامه‌ریزی و تبلیغات بیشتری صورت گیرد.

نمایشگاه بازدیدکننده کمتری داشت
در ادامه سجاد خدایاری، متصدی غرفه تسنیم یارانه شرق، با اشاره به این موضوع که در سال ۹۵ اقدام به تولید ۵۰۰ محصول دیجیتال داشته‌اند، گفت: مردم مخاطب اصلی چنین نمایشگاه‌هایی هستند اما متأسفانه این نمایشگاه بازدیدی نداشته است. محصولات جدیدی به نمایشگاه آوردیم اما خبری از حضور مردم برای مشاهده دستاوردهای‌مان نیست.

وی افزود: بسیاری از مؤسسات فعال و قدرتمند در این نمایشگاه حضور نداشته‌اند و این موضوع یکی از ضعف‌های نمایشگاه به شمار می‌رود.

این غرفه‌دار تصریح کرد: اگر تبلیغات مناسبی برای نمایشگاه انجام شود، قطعا مردم به نمایشگاه می‌آیند و با حضور در کارگاه‌ها و نشست‌ها می‌توانند سواد رسانه‌ای‌شان را افزایش دهند.

 

رفت و آمد مدیران و تناوب تصمیمات
بنابر این گزارش، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در این دوره به ۱۰ سالگی رسید، اما ۱۰ سال با مدیران مختلف و برنامه‌ریزی‌های متفاوت تجربه کرد و به اینجا رسید. در هر دوره‌ای با اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مثبت یا منفی، نمایشگاه برگزار شد. چنین نمایشگاه‌هایی می‌توانست نیازهای دیجیتالی مردم را مرتفع کنند و حتی در ارتقای سواد رسانه‌ای‌شان نقش داشته باشد اما متأسفانه این اتفاق را در دهمین دوره شاهد نبودیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجمع دانشجویان در محکومیت عملکرد آمریکا در برخورد با دانشجویان آزادی خواه حامی فلسطین +عکس
حمایت دانشجویان استان قزوین از خیزش سراسری دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا
ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
نامه‌ی شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی فارس خطاب به دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
کلاهبرداری از مردم با ادعای صدور «کارت هوشمند بیمه سلامت»
یمن به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top