یک منبع آگاه با اشاره به حادثه امروز تصادف دو قطار مسافری در ایستگاه هفتخوان، به ۳ دلیل احتمالی وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: البته علت اصلی و فنی بروز این حادثه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح راهآهن اعلام میشود.
خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از مسئولان حاضر در محل حادثه برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد با اشاره به ابعاد مختلف بروز این حادثه، گفت که دلایل مختلفی را میتوان برای وقوع این حادثه متصور بود که باید به صورت فنی بررسی شود.
به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس، وی ادامه داد: کمیسیون عالی بررسی سوانح راهآهن در محل حادثه حضور دارد و مشغول بررسی علت وقوع این حادثه است.
وی اظهار داشت: 3 دلیل عمده را میتوان برای وقوع این حادثه متصور بود که البته این دلایل احتمالی است و باید به تأیید کمیسیون عالی سوانح راهآهن هم برسد.
این منبع آگاه گفت: خطآهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی سیر را افزایش میدهد اما میتوان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.
وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی شده و به قطار برخورد میکند.
وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.
این در حالی است که خطآهن تهران-مشهد به به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) مجهز است و طبق این سیستم اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد، سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار میشود.
بنابراین گزارش پیش از این مدیرعامل راهآهن در اینباره گفته بود: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاهها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است؛ این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت میشود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد، قطار متوقف خواهد شد.
به گفته محسن پورسید آقایی در حال حاضر 113 ایستگاه به این سیستم مجهز شدهاند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد، این سیستم موجب بهرهوری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان میدهد.
بنا به گفته مدیرعامل راهآهن اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خطآهن تهران - مشهد امروز به اعزام 200 قطار در روز افزایش یابد و هر 7 دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.
بنا به ادعای مدیرعامل راهآهن این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شد و ایران جزو 8 کشور دنیا است که این دانش را طراحی و بومی سازی کرده است.
وی این را هم گفته بود که تا پایان سال 95 همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز میشود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش مییابد.