تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/09/07 - 11:50
کد خبر: 217503

انتقال «روان شناسی بالینی» به وزارت بهداشت؛

نظرات ضد و نقیض دانشجویان و اساتید درباره یک انتقال

نظرات ضد و نقیض دانشجویان و اساتید درباره یک انتقال

امروز و پس از کش و قوس های فراوان و رایزنی های وزارتین علوم و بهداشت، بالاخره در جلسه عصر روز گذشته کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه، رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد. گذشته از اینکه دانشجویان و اساتید این رشته مهم و کاربردی، تعیین تکلیف شدند اما با وجود این مساله، هنوز حرف و حدیث های مختلفی درباره درستی و اشتباه بودن این انتقال وجود دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا انتقال رشته روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت، با وجود مخالفت برخی اساتید و کارشناسان و دانشجویان، اقدام درستی بوده است و یا باید این مورد را هم به لیست بلند بالای بی تدبیری های دولت اضافه نماییم.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همه چیز از تصمیم دو وزارتخانه برای تعیین تکلیف چند رشته آغاز شد، وقتی گفته شد رشته های مرتبط با سلامت از دانشگاههای وزارت علوم می روند، کلید اختلاف درباره «روانشناسی بالینی» زده شد. در این باره، وزیر بهداشت 17 خرداد ماه 95 در نامه ای به رئیس جمهور با اشاره به نام برخی از رشته ها از جمله روانشناسی بالینی و 14 رشته دیگر از رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی درخواست کرده بود که این رشته به وزارت بهداشت واگذار شود و دفتر رئیس جمهور نیز در پاسخ به این درخواست، خطاب به فرهادی وزیر علوم، اعلام کرد: «نامه وزیر بهداشت درمورد انجام کلیه امور مربوط به آموزش گرایش‌های مرتبط با سلامت رشته مقاطع تحصیلی مختلف به صورت متمرکز در وزارت بهداشت، به استحضار ریاست جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند: همه رشته‌های مرتبط به سلامت باید در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متمرکز باشد.»

امروز و پس از کش و قوس های فراوان و رایزنی های وزارتین علوم و بهداشت، بالاخره در جلسه عصر روز گذشته کمیته رسیدگی به رشته های مشترک دو وزارتخانه، رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت منتقل شد. گذشته از اینکه دانشجویان و اساتید این رشته مهم و کاربردی، تعیین تکلیف شدند اما با وجود این مساله، هنوز حرف و حدیث های مختلفی درباره درستی و اشتباه بودن این انتقال وجود دارد.

نظر اساتید درباره انتقال روان شناسی بالینی
در این باره، در چند ماه گذشته، برخی از اساتید این رشته با تشکیل کمپین هایی مخالفت خود را با این انتقال اعلام نمودند و ضمن «عجولانه» و «غیرکارشناسی» خواندن این اقدام، دلایل زیر را علت مخالفت خود با این انتقال دانستند:

*** امکانات هیات علمی، آزمایشگاه‌ها و فضای لازم برای این رشته در وزارت علوم بیش از وزارت بهداشت فراهم شده است.
***  وظیفه اصلی فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بالینی صرفا درمان نیست، آنها در کنار فعالیت درمانی، فعالیت آموزشی، پژوهشی بر روی پیشگیری سطح اول نیز تمرکز دارند که با ارایه خدمات مراکز خدمات مشاوره، می توانند کمک بسیار زیادی برای پیشگیری سطح اول داشته باشند.
*** محتوای درسی روانشناسی بالینی در کارشناسی ارشد و دکتری کمتر رنگ بوی پزشکی دارد و عمدتا در چارچوب علوم انسانی
است.

نظرات متفاوت دانشجویان و فارغ التحصیلان درباره انتقال
در این بین، برخی از کاربران که اکثرا از دانشجویان یا فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بالینی هستند نظرات متناقض و متفاوتی درباره این انتقال داشته باشند. در ادامه قسمتی از نظرات کاربران آمده است:

*** {موافق انتقال} سلام من به عنوان یه روانشناس و کسی که عمرش رو صرف این حوزه کرده، کاملا امیدوارم رشته رواشناسی بالینی بره زیر نظر وزارت بهداشت، دلیلش هم بی لیاقتی اعضا سازمان نظام روانشناسی هستش، کاش از اول چیزی با اسم این سازمان ایجاد نمیشد که یه عده قدرت طلب عقده های ریاستشون رو بخوان اونجا خالی کنند.
*** {مخالف انتقال} واقعا تاسف آوره، در شرایطی که بدنه ی این علم به تازگی در کشور ما جان گرفته و روانشناسان بسیار تخصصی در این حیطه عمل میکنند عده ای تیشه به دست گرفته اند و حال به کدام قصد و نیت ریشه ی این علم را میخواهند در کشور بخشکانند. فاجعه زمانی اتفاق می افتد که روانپزشکان بخواهند با تجویز دارو، مشکلات رفتاری و ارتباطی مابین اعضای خانواده و زوجین را برطرف کنند. قطعا مسئولین بسیار آگاهانه و دلسوزانه جلوی این فاجعه را خواهند گرفت.
*** {موافق انتقال} سلام. موضوع پزشکی هم انسان هست. روانشناسی بالینی در ایران معنای خودش رو از دست داده و تمامی گرایش ها دست به درمان میزنند. بالینی ها فقط باید مختص به درمان باشند و عمومی ها به کار پژوهش دست بزنند. به نظر من آینده روانشناسی بالینی در دستان وزارت بهداشت هست و وزارت علوم سالهاست روانشناس های نظری به عمل آورده نه عملی. بحث مواد درسی هم به نظر من که دانشجو هستم مشکلی نداره و خیلی از درس ها ربطی به روانشناسی بالینی ندارد و میشود تغییر کنند.
***
{مخالف انتقال} باسلام. به نظر بنده وزارت علوم امکانات لازم برای آموزش این گرایشو نداره. حتی در حد یه کیس عملی. دانسجوها بعد از اخذ مدرک متوجه میشن فقط تئوری یاد گرفتن و باید از صفر شروع کنن.این کار باید دیر یا زود انجام بشه. اوناییم که مخالف هستن گرایششون بالینی نیست و فقط نگران بی اعتبار شدن گرایش خودشونن بعد از انتقال روان شناسی بالینی
*** {موافق انتقال} این خوبه که بره زیرنظر وزارت بهداشت ولی ازیه نظردیگه هم خیلی بده اگربخوان کاری کنن که اونایی که کارشناسیشون روانشناسی نیست نتونن شرکت کنن و غیرمنصفانه هست باید جوری بشه که مثل وزارت علوم تغییر رشته ای ها هم بتونن شرکت کنن تا عدالت رعایت بشه در غیر اینصورت زیر نظر وزارت علوم بمونه خیلی بهتره...
***
{مخالف انتقال} قبول مسئولیت ارائه خدمات روانشناسی و مصادره رروانشناسی بالینی توسط وزارت بهداشت با عنایت به ظرفیت و امکانات محدود این وزارتخانه و نیازهای نامحدود جامعه در این حوزه مانند بلعیدن جوجه تیغی توسط مار حریص است. نه برای وزارت بهداشت نه برای جامعه و نه برای روانشناسی مفید نیست. بد نیست به تجربه کشورهای موفق در حوزه سلامت نگاه کنیم.
*** {مخالف انتقال} اگر وزارت بهداشت نگران کاراموزی و تجربه روانشناسان است چرا در کنار اموزش های وزارت علوم واحد عملی برای دانشجویان این رشته در بیمارستان ها قرار نمیدهد. این صلب امتیاز ها آیا از آنها نیست که بیمارستان ها را همچون زمین تصرف کرده و تنها خودشان اجازه استفاده از ان را دارند؟؟

انتقاد شدید فتحی آشتیانی از اقدام دولت
از طرفی دیگر، دکتر علی فتحی آشتیانی، رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، ضمن «بی تدبیر» خواندن دولت در انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، تاکید می کند: یکباره و بدون بررسی ابعاد یک مساله، وزیری که طلایه دار نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است تحت تاثیر اطرافیان خود نامه ای به رئیس جمهور نوشته و درخواست انتقال یک رشته از ورات خانه ای به وزارت خانه خود می کند.

وی ادامه داد: بدتر از آن متاسفانه رئیس جمهور محترم نیز بدون دستور بررسی ابعاد مساله دستور می دهد این انتقال صورت گیرد ولی وقتی با اعتراض شدید دانشگاه ها، متخصصان، صاحب نظران رور برو می شود به منظور سرپوش گذاشتن بر این اعتراض ها، کمیته ای صوری تشکیل داده و در راس آن فردی را می گمارد که بدون توجه به جنبه های علمی، فنی، وضعیت جهانی، صرفا در راستای منویات ریاست جمهوری و با برگزاری تعدادی جلسات نمایشی حکم انتقال را تایید می کند.

با همه این تفاسیر، باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا انتقال رشته روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت، با وجود مخالفت برخی اساتید و کارشناسان و دانشجویان، اقدام درستی بوده است و یا باید این مورد را هم به لیست بلند بالای بی تدبیری های دولت اضافه نماییم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
احم خسروی
1395/09/07 - 16:03

جالب است بدانید اولین روانشناسان بالینی که تا 15 سال قبل فقط ارشد این رشته در ایران وجود داشته، فارغ التحصیل علوم پزشکی تهران (بیمارستان روزبه از سال 55) بودند. الان که سال 95 است و درمان ها به سمت تکنولوژی نیز رفتند مثل نوروفیدبک و بیوفید بک و.... بودن روانشناسی وزارت علوم بیشتر به یک شوخی شباهت دارد/ روانشناسان گرایش ها از وجود سازمان نظام بهر ه ها بردند در حالی که برنامه آموزشی این رشته ها ارتباطی به درمان و مشاوره ندارد
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top