تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/10/29 - 01:51
کد خبر: 223426

محقق ایرانی عینک دید در شب ساخت

پژوهشگران استرالیایی با همکاری یک محقق ایرانی با استفاده از یک لایه نازک حاوی نانوبلورهای نیمه‌هادی موفق به ساخت عینک دید در شب شدند. دراگومر نشو و محسن رحمانی از محققان دانشگاه ملی استرالیا موفق به ساخت دوربین دید در شب جدیدی شده‌اند که می‌تواند جایگزین دوربین‌های سنگین رایج شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: پژوهشگران استرالیایی با همکاری یک محقق ایرانی با استفاده از یک لایه نازک حاوی نانوبلورهای نیمه‌هادی موفق به ساخت عینک دید در شب شدند. دراگومر نشو و محسن رحمانی از محققان دانشگاه ملی استرالیا موفق به ساخت دوربین دید در شب جدیدی شده‌اند که می‌تواند جایگزین دوربین‌های سنگین رایج شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ او می‌گوید: «ما در این پروژه از نانوبلورهای بسیار کوچکی استفاده کردیم و آن‌ها را به‌صورت فیلم‌ لایه نازکی روی سطح شیشه عینک قرار دادیم؛ با استفاده از این لایه نازک حاوی نانوبلور امکان دید در شب فراهم شده‌است. این لایه نازک بسیار کوچک بوده و از آن می‌توان در ساخت ادوات ضدجعل نظیر پوشش‌های اسکناس‌ها استفاده کرد. همچنین این فناوری قابل استفاده در هولوگرام‌ها و تصاویر پزشکی است.»

محسن رحمانی از دیگر محققان این پروژه اظهار داشت: «ما در این پروژه به دستاورد بزرگی در حوزه نانوفتونیک رسیدیم؛ در این کار تحقیقاتی ما به بررسی رفتار نور و برهم‌کنش آن با اجسام در مقیاس نانومتری پرداختیم. این نانوبلورهای نیمه‌هادی می‌توانند نور را با شدت بالا انتقال دهند و پرتوهای نوری پیچیده‌ای را ایجاد کنند. از این فناوری در یک لیزر می‌توان استفاده کرد تا تصویری هولوگرافیک را روی نمایشگرهای مدرن ایجاد کند.»

ماریا دل روسیون از دانشجویان دکترای این پروژه ادامه داد: «در این پروژه ابزاری ساخته شده که نور به‌راحتی از آن عبور می‌کند، این فناوری برای ساخت نمایشگرهای نوری قابل استفاده است. برای اولین بار است که چنین چیزی ساخته می‌شود؛ چرا که در لایه نازک مورد استفاده در این فناوری از نانوبلورهای نیمه‌هادی استفاده شده‌است. رشد این نانوبلورها روی سطح شفاف کاری چالش برانگیز است.»

این عینک برخلاف ابزارهای دید در شب رایج، بسیار سبک است. از این فناوری می‌توان در حوزه‌های پزشکی و ادوات ضدجعل نیز استفاده کرد.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
توجه نکردن به هوش مصنوعی کشور را چهار سال عقب می‌اندازد
ترامپ، قطبی‌تر از بایدن
پیروزی بزرگ ایران برابر سوئد
دولت کاندیدایی در انتخابات ندارد
نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو ۲۰۲۴
انضباط مالی باید در اولویت دولت باشد
نگاه غربی و شرقی به زن ؛ دوگانه ایی که هیچ تفاوتی ندارد
پیام رهبر انقلاب به حجاج بیت‌الله الحرام در سال‌های اخیر
احتمال برخورد قضایی با رضا جاودانی
فعلا اپوزیسیون برای ۴۰ روز عزادار است!
نشست اهالی صنعت با سعید جلیلی +عکس
عکس/ قرائت دعای پرفیض عرفه در حرم امام رضا (ع)
پزشکیان: بنده رهبری را قبول دارم و اصلا ذوب در او هستم
جاده چالوس باز شد
مراسم دعای عرفه در دانشگاه تهران +عکس
تصویری متفاوت از سردار قاآنی در مراسم دعای عرفه در دانشگاه تهران
مراسم دعای عرفه در کهف الشهدا +عکس
ابتلای "زیباکلام" به بیماری در زندان صحت ندارد
تکذیب خبر کاهش مدت زمان خدمت سربازی
رهبری را قبول دارم؛ اصلا ذوب او هستم، حق توهین و بی‌احترامی ندارید
بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون آزادی جناب آقای حمید نوری و بازگشت ایشان به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top