تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/11/04 - 11:09
کد خبر: 224106

بررسی قوانین آموزشی دانشگاه‌ها؛

قوانین را بخوانید و با خیال راحت «مرخصی تحصیلی» بگیرید!

«مرخصی تحصیلی» از آن دست امتیازات دوران دانشجویی است که اگر به موقع و آگاهانه آن را انتخاب نماییم، می تواند سودبخش باشد و برعکس اگر بی گدار به آب بزنیم و بدون آگاهی از قوانین مرخصی بگیریم دچار خسارت مالی و زمانی سنگینی خواهیم شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجوی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری می‌تواند حداکثر برای یک نیمسال تحصیلی با کسب موافقت مؤسسه از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ شاید برای شما هم پیش آمده است که در دوران تحصیل در دانشگاه، به دلایل مختلفی به فکر مرخصی تحصیلی بیفیتد، اما چون از قوانین و شرایط آن آگاهی نداریم و یا به صورت جسته گریخته با قوانین آن آشنایی هستیم ممکن است، دچار زیان و خسارت شویم و در کمترین ضرر، ممکن است تحصیلمان به درازا بکشد. بنابراین آگاهی از شرایط و قوانین مرخصی تحصیلی، کمک می کند تا از این امتیاز دوران دانشجویی به نحو احسن استفاده نماییم و با کمترین خسارت مالی و زمانی به تحصیلمان پایان بخشیم.

*** در ادامه قوانین و تبصره های مربوط به «مرخصی تحصیلی» در دانشگاه های سراسری، پیام نور، علوم پزشکی و آزاد بررسی شده است:

دانشجوی دوره کارشناسی ارشد می‌تواند حداکثر برای یک نیمسال تحصیلی با کسب موافقت مؤسسه از مرخصی تحصیلی استفاده کند. مدت مرخصی تحصیلی جزء سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می شود.

تبصره 1-17: درخواست مرخصی دانشجو باید حداقل 3 هفته قبل از شروع نام نویسی در هر نیمسال تحصیلی به صورت کتبی به کمیتۀ تحصیلات تکمیلی گروه مربوط تسلیم و پس از موافقت کمیته برای تأیید نهایی به شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ارسال شود و تحصیلات تکمیلی دانشکده موظف است حداکثر ظرف 2 هفته نظر خود را به تحصیلات تکمیلی دانشگاه اعلام کند. موافقت با مرخصی تحصیلی دانشجو با توجه به وضعیت تحصیلی وی صورت می‌گیرد و منوط به این است که ادامه تحصیل دانشجو از آن به بعد با مشکل مواجه نشود. پس از ارسال نظر شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده، تحصیلات تکمیلی دانشگاه با توجه به وضعیت تحصیلی دانشجو، مراتب موافقت یا عدم آن را کتباً به وی اعلام می‌کند.

تبصره 2-17: در صورتی که دانشجو بدون کسب موافقت دانشگاه برای مرخصی، حتی برای یک نیمسال ترک تحصیل کند، از ادامه تحصیل محروم می شود. در موارد استثنایی که دانشجو ترک تحصیل خود را موجّه می‌داند، باید دلایل آن را 2 ماه قبل از پایان همان نیمسال به دانشگاه اعلام کند. در صورت تأیید، موجه بودن ترک تحصیل توسط دانشگاه، آن نیمسال جزء مرخصی تحصیلی دانشجو محسوب می شود؛ مشروط برآن که قبلاً از مرخصی تحصیلی استفاده نکرده باشد.

تبصره 3-17: در نیمسال اول تحصیلی به دانشجو مرخصی داده نمی شود در موارد استثنائی پس از تأیید کمیتۀ تحصیلات تکمیلی گروه و شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده، مراتب در شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه بررسی خواهد شد.

دانشجو می تواند در دوره کارشناسی پیوسته برای دو نیمسال متوالی یا متناوب از مرخصی تحصیلی استفاده کند

تبصره 1: مدت مرخصی تحصیل، جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می شود.

تبصره 2: برای خواهران یک نیمسال مرخصی تحصیلی قبل از زایمان و 4 نیمسال بعد از زایمان با ارائه مدارک پزشکی مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی آنها می باشد.

تقاضای مرخصی تحصیلی باید بصورت کتبی، حداقل دو هفته قبل از شروع نام نویسی هر نیمسال توسط دانشجو به اداره آموزش تسلیم گردد.

تبصره 1: اداره آموزش موظف است پس از کسب نظر از دانشکده / گروه ذیربط قبل از اتمام مهلت نام نویسی، موافقت یا عدم موافقت با درخواست مرخصی دانشجو را اعلام نماید.

ماده 48: دانشجو می تواند در هر یک از دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، حداکثر دو نیمسال و در دوره های کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته چهار نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

تبصره 1- استفاده از مرخصی تحصیلی در چند نیمسال متوالی بلامانع است.دانشجو موظف است برای نیمسال های مورد درخواست خود مطابق ماده 49 این آیین نامه تقاضای خود را به واحد دانشگاهی ذی ربط تسلیم نموده و موافقت لازم را برای مرخصی تحصیلی کسب کند.

تبصره 2- مدت مرخصی تحصیلی( به استثنای مرخصی موضوع تبصره 3 ماده 3 و تبصره 2 و 3 ماده 49 و همچنین یک نیمسال مرخصی زایمان) جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می شود.

ماده 49: تقاضای مرخصی تحصیلی باید به صورت کتبی، حداقل دو هفته قبل از شروع انتخاب واحد توشط دانشجو، به اداره آموزش واحد دانشگاهی ذی ربط تسلیم گردد.اداره آموزش موظف است پس از بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو قبل از اتمام مهلت انتخاب واحد موافقت یا عدم  موافقت با درخواست دانشجو را کتباً به وی ابلاغ کند.

تبصره 1- آموزش واحد، زمانی با درخواست مرخصی موافقت می نماید که دانشجو از نظر گذراندن بقیه دروس دوره،دچار مشکل نگردد.

تبصره 2- دانشجویانی که به عنوان همسر یا فرزند ( به شرط نداشتن منع نظام وظیفه) یکی از اعضا هیأت علمی که از فرصت مطالعاتی استفاده می کند،کارکنان دولت یا یکی از دانشجویان بورسیه که به صورت همراه، به خارج از کشور می روند می توانند با ارائه حکم مأموریت همسر و ولی به تشخیص و تأیید شورای آموزشی واحد دانشگاهی علاوه بر استفاده از میزان مرخصی استحقاقی در طول دوره تحصیل، تا 4 سال دیگر نیز از مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات بهره مند گردند.در این صورت باید نصف شهریه ثابت نیمسال های مرخصی برابر تعرفه آخرین نیمسالی که به تحصیل اشتغال داشته اند پرداخت نمایند.

تبصره 3- مرخصی های اجباری که واحد دانشگاهی به دلیل تشکیل نشدن کلاس یا عدم ارائه درس صادر می کند جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب نمی شود و شهریه ای بابت آن دریافت نمی گردد.

1- دانشجو می تواند با ارائه در خواست کتبی در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 3 نیمسال و در دوره های کارشناسی پیوسته 6 نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده نماید.

2- دانشجویی که از معافیت تحصیلی استفاده می کند، می تواند در دوره کاردانی یک نیمسال و کارشناسی دو نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند. مدت مرخصی تحصیلی جز حداکثر سنوات دانشجو محاسبه می شود. در زمان اخذ مرخصی تحصیلی دانشجو موظف به پرداخت شهریه ثابت می باشد در غیر اینصورت عدم مراجعه محسوب می شود.

3- دانشجوی که بعنوان مامور دولت، همسر یکی از کارکنان یا همسر یکی از دانشجویان بورسیه، به خارج اعزام می شوند، می توانند با ارائه حکم و مدارک مستدل علاوه بر مرخصی مجاز از 4 سال مرخصی بدون احتساب در سنوات تحصیلی با تایید شورای آموزشی استان استفاده کند که در این صورت موظف به پرداخت شهریه ثابت می‌باشد.

ماده 33: دانشجو می تواند پس از گذراندن یک نیمسال تحصیلی، در هر یک از دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر برای 1 نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته برای 2 نیمسال متوالی یا متناوب از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

دانشجویان دوره شبانه می توانند در هر یک از دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر برای 2 نیمسال و در دوره های کارشناسی ناپیوسته حداکثر برای 2 نیمسال و در دوره های کارشناسی پیوسته حداکثر برای 3 نیمسال متوالی یا متناوب، از مرخصی تحصیلی استفاده کنند.

تبصره 1: موافقت با مرخصی تحصیلی دانشجو در اولین نیمسال تحصیلی، با شورای آموزشی دانشگاه می باشد.

تبصره 2: مدت مرخصی تحصیلی جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می شود.

ماده 34: تقاضای مرخصی تحصیلی باید به صورت کتبی و حداقل دو هفته قبل از شروع نام نویسی هر نیمسال توسط دانشجو به اداره آموزش دانشکده یا دانشگاه تسلیم گردد.

تبصره 1: چنانچه تقاضای مرخصی تحصیلی خارج از زمان مقرر ارائه شود، تصمیم گیری به عهده شورای آموزشی دانشگاه است.

تبصره 2: اداره آموزش موظف است پس از کسب نظر از گروه آموزشی ذی ربط قبل از اتمام مهلت نام نویسی وموافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجو را کتبا به وی ابلاغ نمایند.

تبصره 3: عواقب ناشی از مرخصی تحصیلی بر عهده دانشجو می باشد.

ماده 35: دانشجویان زن باردار شاغل به تحصیل در کلیه رشته های علوم پزشکی، می توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات از یک نیمسال مرخصی زایمان، بدون احتساب در سنوات تحصیلی استفاده نمایند.

تبصره: در موارد استثنایی که دانشجو ترک تحصیل خود را موجه می داند باید دلایل آن را حداقل یک ماه قبل از پایان همان نیمسال به دانشگاه ارائه دهد. در صورت تایید موجه بودن ترک تحصیل توسط دانشگاه محسوب می شود.

ماده 36: دانشجویانی که گواهی و عذر پزشکی موجه آنها به تایید شورای پزشکی و شورای آموزشی دانشگاه رسیده باشد می توانند از حداکثر یک نیمسال مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات استفاده نمایند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top