تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/11/10 - 09:42
کد خبر: 224805

اندر مصائب ثبت دیرهنگام نمرات دانشجویان؛

تعللی که دود آن به چشم «دانشجو» می‌رود

یکی از مسائلی که تقریبا اکثر دانشجویان با آن برخورد داشته اند، درج و ثبت نمرات امتحانات پایان ترم است، این مشکل که معمولا در نیم سال‌های اول تحصیلی، که فاصله پایان امتحانات تا شروع انتخاب واحد ترم جدید بسیار کم است، نمود بیشتری دارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: آنطور که قوانین داخلی دانشگاه ها اعلام کرده اند در دانشگاه های دولتی حداکثر فرصت استاد برای ثبت نهایی نمرات درس، 10 روز است و این فرصت در دانشگاه آزاد تنها 7 روز است. بنابراین اگر اساتید به این قانون پایبند باشند، قطعا مشکلات و محدودیت های دانشجویان در مرحله انتخاب واحد ترم جدید به حداقل خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مسائلی که تقریبا اکثر دانشجویان کشور از دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد گرفته تا پیام نور و علمی کاربردی و غیرانتفاعی، با آن دست و پنجه نرم کرده اند، درج و ثبت  نمرات امتحانات پایان ترم است. این مشکل که معمولا در نیم سال‌های اول تحصیلی، که فاصله پایان امتحانات تا شروع انتخاب واحد ترم جدید بسیار کم است، نمود بیشتری دارد. به طوریکه دانشجویان بسیاری به دلیل آنکه نمراتشان به صورت ناقص و بعضا تایید نشده در سیستم آموزشی ثبت شده است، در انتخاب واحد و اخذ واحد برای ترم جدید به مشکلات زیادی می خورند.

برای مثال فرض کنید دانشجویی به موعد انتخاب واحد ترم بهمن رسیده است، در عین حال از 20 واحد ترم گذشته اش، تنها نمرات 14 واحد اعلام شده و به تایید نهایی رسیده است. حال فرض کنید معدل این 14 واحد اعلام شده، زیر 12 باشد و در واقع دانشجو با احتساب این 14 واحد دانشجوی مشروطی به حساب می آید و شاید اگر 6 واحد باقی نمراتش اعلام شود دانشجو از مشروطی رهایی پیدا کند. اما با این شرایط و ثبت نمرات 14 واحد، قطعا دانشجو در انتخاب واحد به مشکل و محدودیت هایی برخورد خواهد کرد.

شاید این نکته به ذهن برسد که بهتر است دانشجو در انتخاب واحد تا جایی که امکان دارد واحدها را انتخاب نماید و بعد از اعلام تمام نمرات و رفع محدودیت های سیستم آموزشی، در زمان حذف و اضافه باقی واحدها را اخذ کند. اما باید توجه داشت که علی الخصوص در دانشگاه های کوچکتر که محدودیت استاد و هیات علمی وجود دارد، ظرفیت دروس به تندی پر می شود و دانشجویان با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد.

قانون چه می گوید؟
آنطور که قوانین داخلی دانشگاه ها اعلام کرده اند در دانشگاه های دولتی حداکثر فرصت استاد برای ثبت نهایی نمرات درس، 10 روز است و این فرصت در دانشگاه آزاد تنها 7 روز است. بنابراین اگر اساتید به این قانون پایبند باشند، قطعا مشکلات و محدودیت های دانشجویان در مرحله انتخاب واحد ترم جدید به حداقل خواهد رسید.

در ادامه قوانین آموزشی برخی از دانشگاه های سراسر کشور پیرامون این مساله آمده است:

*** حداکثر مهلت اعلام نمره توسط استاد در سایت دانشگاه، 7 روز بعد از تاریخ امتحان می باشد.(دانشگاه آزاد واحد اهر)

*** اساتید محترم موظفند حداکثر تا 10 روز پس از امتحان هر درس (درس نظری و یا دروس عملی)، نمرات دانشجویان را تحویل اداره امتحانات داده تا وارد وب سایت گردد.(دانشگاه بین المللی امام خمینی)

*** اعلام و ثبت نمره در سیستم اتوماسیون آموزش از طریق اینترنت حداکثر پنج روز پس از تاریخ برگزاری امتحان و نهایی کردن آن بعد از دو روز(دانشگاه آزاد واحد مسجد سلیمان)

*** براساس ماده 24 آیین نامه آموزشی، استاد موظف است گزارش نهایی نمره درس را حداکثر ظرف 10 روز پس از برگزاری امتحان به آموزش دانشکده ارائه نماید.(دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ)

*** استاد موظف است گزارش نمره نهایی هر درس را حداکثر ظرف 10 روز پس از برگزاری امتحان آن درس به اداره آموزش دانشکده یا واحد مربوطه تسلیم نماید.(دانشگاه شاهد)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
شلیک وعده صادق‌ به دستگاه اطلاعاتی اسرائیل
آمریکا درحال آماده‌سازی بسته کمکی یک میلیارد دلاری برای اوکراین
آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس
چگونه چهره ما به کمک هوش مصنوعی تغییر می‌کند؟ +معرفی اپلیکیشن
پیام تشکر بیت آیت‌الله امامی کاشانی از رهبر انقلاب و آحاد مردم
۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
حرکت دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم(ع) به سمت حرم +فیلم
ادای احترام رئیسی به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
سلیمی: از اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی حمایت می‌کنیم
سخنگوی جبهه پایداری: سعی می‌کنیم وحدت در دور دوم انتخابات را تقویت کنیم
افزایش سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان
آماری جدید از میزان مخاطبان تلویزیون؛ «شبکه ۳» پربازدیدترین
بار سنگین نمایشگاه‌ها روی دوش مردم
برگزاری رویداد صنایع خلاق و فرهنگی در پارک فناوری پردیس
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top