تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/01/27 - 14:23
کد خبر: 232699

در دانشگاه اسفراین صورت گرفت؛

تجمع دانشجویان در اعتراض به خرید کالای مشابه‌ داخلی از چین توسط وزارت نفت +عکس

تجمع کنندگان با در دست داشتن دست نوشته هایی از بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تولید داخلی از این اقدام وزارت نفت معترض بودند. این تجمع در دانشگاه فنی مهندسی این دانشگاه برگزار شد. شرکت لوله گستر اسفراین تکمیل کننده یک زنجیره ارزش تولید است، بدین گونه که سنگ آهن از خواف برداشت شده و بعد از گذراندن مراحل متعدد در شرکت‌هایی همچون فولاد اسفراین در این شرکت تبدیل به لوله می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی از دانشجویان دانشگاه اسفراین در اعتراض به آنچه واردات کالای مشابه ی داخلی از خارج (خرید لوله بدون درز از چین با وجود تولید مشابه در لوله گستر اسفراین) توسط وزارت نفت می دانند، دست به تحصن زدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تحصن کنندگان با در دست داشتن دست نوشته هایی از بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تولید داخلی از این اقدام وزارت نفت معترض بودند. این تجمع در دانشکده فنی مهندسی این دانشگاه برگزار شد.

در بیانیه که این دانشجویان در پایان این تجمع امضا کردند آمده است: در سالی که واردات کالاهای با نمونه ی داخلی، از جانب رهبر معظم انقلاب، حرام شرعی دانسته شده است و شعار اشتغال و تولید بر سربرگ تمام ادارات نقش بسته است، واردات 60 هزار تنی لوله ی بدون درز چینی توسط وزارت نفت، شرکت لوله گستر اسفراین را زمین گیر کرده است.

شرکت لوله گستر اسفراین با ظرفیت تولید 60 تا 80 هزار تنی لوله ی بدون درز با کیفیت API-5CT در سال، اکنون با کمتر از 20 درصد ظرفیت تولید خود در حال فعالیت است. واردات چینی اخیر، 20 هزار فرصت شغلی را از بین برده است و تولید و اشتغال مرتبط با این واحد را به چالش جدی کشانده است.

تجمع دانشجویان در اعتراض به خرید کالای مشابه‌‎ی داخلی از چین توسط وزارت نفت +عکس

طبق گزارشات و بررسی های صورت پذیرفته، قبل از شروع تولید شرکت لوله گستر، چین در سال های گذشته هر کیلوگرم لوله را با قیمتی بیش از 2 دلار به ایران می فروخت، اما اکنون برای زمین زدن لوله گستر، چینی ها حاضرند هر کیلوگرم لوله را به قیمت 1 دلار به فروش برسانند.

با این قیمت، شرکت داخلی فقط می توانند برای تولید لوله شمش بخرند. بهای لوله در دنیا بین 1.5 تا 2 دلار به ازای هر کیلوگرم  قیمت گذاری می شود. قیمت چینی ها اصلا واقعی نیست و با دامپینگ (فروش به زیر قیمت واقعی با هدف تصاحب بازار کشور هدف و زمین گیر کردن تولیدکنندگان کشور هدف) در حال تعامل با وزارت نفت هستند. در کنار همه ی این ماجراها، واردات لوله های چینی از رهگذر مناطق آزاد موجب معافیت عوارض و گمرک نیز شده است.

تجمع دانشجویان در اعتراض به خرید کالای مشابه‌‎ی داخلی از چین توسط وزارت نفت +عکس

با این رویه ی تعامل با تولیدکننده ها، شرکت‌های تولیدی زیان‌ده شده و نه تنها نمی توانند مالیات بدهند، بلکه دولت مجبور است از بودجه جاری و نفت به این بخش‌ها کمک کند. بنابراین به دلیل کمبود منابع، اعتبارات طرح‌های عمرانی کاهش یافته و از طرفی تسهیلات بانکی به دلیل کاهش تولید، بازگشت نخواهد داشت و عملاً این زنجیره باطل حاصل می گردد.

شرکت لوله گستر اسفراین تکمیل کننده یک زنجیره ارزش تولید است، بدین گونه که سنگ آهن از خواف برداشت شده و بعد از گذراندن مراحل متعدد در شرکت‌هایی همچون فولاد اسفراین در این شرکت تبدیل به لوله می‌شود.

مطالبه گری و پیگیری برای مقابله با این واردات بی دلیل که مصداق حرام شرعی است، وظیفه ی تمام مسئولان و جریانات ولایتمدار خواهد بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top