تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/02/10 - 04:05
کد خبر: 233897

هیچ‌چیز برای یک کاربر اینترنت ناامیدکننده‌تر از یک وب سایت کند نیست؛

۹ روش به دست آوردن یک وب سایت پرسرعت

۹ روش به دست آوردن یک وب سایت پرسرعت

یک وب سایت کند نه تنها برای یک کاربر آزاردهنده است، بلکه برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) نیز یک نقطه ضعف محسوب می شود. به این معنا که این امر می تواند باعث کم شدن رتبه وب سایت شما در نتایج موتورهای جست‌وجو و به‌طبع آن بازدید کمتر از صفحات سایت شود و مشتریان شما نیز کمتر شوند. در این مقاله، قصد داریم روش هایی را بررسی کنیم که می توان توسط آن یک وب سایت را سریع تر فراخوانی کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: یک وب‎سایت کند نه تنها برای یک کاربر آزاردهنده است، بلکه برای بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) نیز یک نقطه ضعف محسوب می‎شود. به این معنا که این امر می‎تواند باعث کم شدن رتبه وب‎سایت شما در نتایج موتورهای جست‌وجو و به‌طبع آن بازدید کمتر از صفحات سایت شود و مشتریان شما نیز کمتر شوند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این مقاله، قصد داریم روش‎هایی را بررسی کنیم که می‎توان توسط آن یک وب‎سایت را سریع‎تر فراخوانی کرد.

فراخوانی سریع‎تر یک وب‎سایت چه اهمیتی دارد؟
 به دو دلیل اصلی سرعت یک وب‎سایت از اهمیت برخوردار است:
1. رضایت بازدیدکنندگان شما
2.  بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO)

درباره رضایت بازدیدکنندگان از یک وب‎سایت، آزمایش‌های تحقیقاتی گوگل نشان می‎دهد فراخوانی سریع یک وب‎سایت باعث خشنودی کاربران آن خواهد شد و بهره‌وری را بیشتر خواهد کرد. همچنین، باعث می‎شود تا بازدیدکننده زمان بیشتری از وقت خود را در سایت شما سپری کند. علاوه بر این، تحقیقات انجام گرفته توسط Kissmetrics نشان می‎دهد 40 درصد مردم سایتی را که مدت زمان فراخوانی آن بیشتر از 3 ثانیه طول می‎کشد ترک می‎کنند. 47 درصد کاربران نیز انتظار دارند صفحه مورد نظرشان ظرف کمتر از 2 ثانیه فراخوانی شود.

در مجموع، سرعت وب‎سایت شما تأثیر بیشتری روی رضایت بازدیدکنندگان به‌نسبت جذابیت و قابلیت‎های اضافی خواهد داشت. وقتی فراخوانی یک وب‎سایت بیش از اندازه طول می‎کشد، دیگر اهمیتی ندارد ظاهر آن چقدر خوب به‌نظر برسد، زیرا قبل از به نمایش درآمدن این ظاهر زیبا بازدیدکننده آن را ترک کرده است. اما درباره بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا همان سئوی معروف، یکی از چندین عامل در نظر گرفته شده توسط گوگل برای مشخص کردن رتبه یک وب‎سایت (اینکه چه مدت طول می‎کشد تا صفحه شما در نتایج جست‌وجو ظاهر شود) سرعت آن است.

برای مشخص کردن رتبه یک وب‎سایت، گوگل سرعت یک صفحه را برای هر دو پلتفرم دسکتاپ و گوشی همراه معیار قرار می‎دهد. اگر سرعت سایت شما به‌اندازه کافی بالا نباشد، ممکن است با مجازات‎های مربوط به رتبه‌بندی مواجه شوید. موتور جست‌وجوگر Bing نیز سرعت یک صفحه را به‌عنوان یک عامل تأثیرگذار در نظر می‎گیرد.

سرعت فراخوانی یک سایت به این دلیل از اهمیت برخوردار است که موتورهای جست‌وجو می‎خواهند کاربران را به سایت‎هایی هدایت کنند که بهترین تجربه و اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار می‎دهد. اگر سایت شما در حد تحمل‌ناپذیری کند باشد، بازدیدکنندگان نمی‎توانند به تمام اطلاعات ارزشمند آن دسترسی داشته باشند.

چگونه وضعیت سرعت وب‎سایت خود را بررسی کنیم؟
برای اینکه بفهمید آیا وب‎سایت شما کند است یا خیر، می‎توانید از یکی از چندین ابزار رایگان موجود در اینترنت که برای گزارش این موضوع طراحی شده‎اند استفاده کنید.

Google’s PageSpeed Insights: ابزار اختصاصی گوگل علاوه بر نمایش وضعیت سرعت بارگذاری صفحات وب، توصیه‎هایی را نیز برای هر دو پلتفرم گوشی همراه و دسکتاپ ارائه می‎کند.

Pingdom: ابزاری که برای هر سطحی از مهارت مفید است و وضعیت عملکرد سایت را مورد بررسی قرار می‎دهد، آن را رتبه‌بندی می‎کند و تاریخچه وضعیت عملکرد را ردیابی می‎کند. بنابراین، شما می‎توانید وضعیت تغییر سرعت سایت خود را مشاهده کنید.

Speedtest: یکی از معروف‎ترین انتخاب‎های پیش روی شما که می‎توانید هم از طریق وب و هم از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند از خدمات آن استفاده کنید. این ابزار سرعت وب‎سایت شما را بررسی و آن را به‌نسبت سایت‎های معروف رتبه‌بندی می‎کند و شما می‎توانید ببینید کدام سایت‎ها سریع‎تر اجرا می‎شوند. نشانی دسترسی:

Yslow: این ابزار صفحات وب را بر اساس نحوه رعایت دستورالعمل‎ها رتبه‌بندی می‎کند، به شما اجازه می‎دهد وضعیت تجربه و تحلیل اجزای مختلف موجود در وب‎سایت را مشاهده کنید و همچنین توصیه‎هایی درباره چگونگی اصلاح سایت به شما پیشنهاد می‎کند. این ابزار یک افزونه کروم ارائه کرده است که به‌‎وسیله آن نیز می‎توانید سرعت وب‎سایت‎ها را آزمایش کنید.

از بین ابزار معرفی شده Google’s PageSpeed Insights به‌دلیل سهولت در استفاده و ارائه نتایج به‌صورت واضح و مشخص توصیه می‎شود. همچنین، Pingdom نیز با نحوه ارائه نتایج خود کمک بزرگی برای اصلاح وضعیت فعلی وب‎سایت به شما ارائه می‎کند. درک نحوه ارائه نتایج از ابزاری به ابزار دیگر متفاوت است و این یک امر کاملاً طبیعی است، زیرا آن‌ها از معیارهای متفاوت استفاده می‎کنند و آزمایش یک سایت را از نقاط مختلفی از دنیا انجام می‎دهند.

9 روش فراخوانی سریع‎تر یک وب‎سایت
  طرح میزبانی وب خود را ارتقا دهید
بررسی وضعیت سرور یکی از ساده‎ترین روش‎هایی است که می‎توانید برای افزایش سرعت وب‎سایت خود انجام دهید. اغلب وقتی برای نخستین بار یک سایت را راه‌اندازی می‎کنیم، به‌سراغ یک خدمات‌دهنده میزبانی وب اشتراکی ارزان‌قیمت می‎رویم. اما با افزایش محتوا و میزان بازدید این طرح میزبانی دیگر قادر به پاسخ به این سطح از درخواست نیست و روز به روز سرعت پاسخ‌گویی کندتر می‎شود. برای جلوگیری از این وضعیت می‎توانید طرح میزبانی وب خود را ارتقا دهید (به یک VPS یا سرور اختصاصی نقل مکان کنید).

ارائه‌کنندگان خدمات میزبانی وب برای برآورده کردن نیاز مشتریان خود (بر اساس سطح کیفیت و قیمت) معمولاً چندین طرح مختلف را عرضه می‎کنند.

مدیران وب‎سایت‎ها نیز باید این را در نظر داشته باشند که طرح خود را بر اساس وضعیت وب‎سایت و میزان بازدید از آن انتخاب کنند. هرچه محتوای ارائه شده در یک وب‎سایت بیشتر و متنوع‎تر می‎شود و به تعداد بازدیدکنندگان یک وب‎سایت افزوده می‎شود، تعداد درخواست دریافت خدمات از طرف مرورگرهای وب نیز اضافه شده و برای پاسخ‌گویی به این حجم از درخواست باید سخت‌افزار و نرم‌افزار متناسب را انتخاب کرد. انجام این کار تأثیر قابل توجهی در سرعت اجرای یک وب‎سایت خواهد داشت. استفاده از منابع اختصاصی در یک سرور به این معنا است که شما دیگر لازم نیست پهنای باند، رم، پردازنده و نظایر آن را با دیگران به اشتراک بگذارید و داشتن منابع اختصاصی به‌معنای افزایش سرعت پاسخ به درخواست‎ها و فراخوانی سریع‎تر سایت خواهد بود.

توضیحی مختصر درباره تفاوت بین VPS و میزبانی اختصاصی
معمولاً در بین مدیران وب‎سایت‎ها استفاده از گزینه VPS انتخاب خوبی به‌نظر می‎رسد. این نوع از خدمات در کلاود ارائه می‎شود و این به این معنا است که توان پردازشی خدمات ارائه شده بین چندین (و در مواقعی چند صد) کامپیوتر توزیع می‎شود. منابع سخت‌افزاری آن به‌نسبت میزبانی اشتراکی بین تعداد کمتری از کاربران به اشتراک گذاشته می‎شود و نسبت به میزبانی اختصاصی مقرون به صرفه‎تر است. این طرح برای وبلاگ‌نویسان حرفه‎ای و کسب و کارهای کوچک و متوسط بهترین انتخاب است.

استفاده از سرورهای اختصاصی شبیه به این است که شما یک کامپیوتر قدرتمند را اجاره کرده باشید. این به این معنا است که شما کامپیوتر شخصی خود را در اختیار دارید. بزرگ‌ترین مزیت سرور اختصاصی در مقابل VPS این است که شما کنترل کامل روی آن دارید، زیرا تمام منابع در اختیار خود شما است. اما معمولاً بسیار گران‎تر از سایر طرح‎ها است.

درک مفهوم درخواست‎های HTTP
معمولاً سایت‎ها به‌دلیل افزایش بیش از حد درخواست‎های HTTP کند می‎شوند. با شناخت بهتر درخواست‎های HTTP می‎توانید آن‌ها را مدیریت کنید.

هر زمان که مرورگر وب شما یک فایل، صفحه وب، یک عکس وغیره را از یک سرور دریافت می‎کند، از پروتکل انتقال ابرمتن یا به‌اختصار HTTP استفاده می‎کند. HTTP یک پروتکل درخواست/ پاسخ است، به این معنا که کامپیوتر شما یک درخواست برای دریافت تعدادی فایل (مثلاً فایل home.html) ارسال و وب سرور در پاسخ به این درخواست فایل مورد نظر را ارسال می‎کند.

روش‎های زیادی برای کم کردن یا حذف درخواست‎های HTTP وجود دارد که در ادامه این مقاله به آن‌ها پرداخته خواهد شد. اما برای اینکه ببینید چند درخواست HTTP برای هرکدام از صفحات موجود در وب‎سایت شما ارسال شده است، می‎توانید از طریق ابزار آزمایش سرعت Pingdom این کار را انجام دهید.

همان ‎گونه که در تصویر 2 مشاهده می‎کنید، برای نشانی learntocodewith.me/blog تعداد 23 درخواست ایجاد شده است.

با استفاده از ابزار Pingdom می‎توانید درخواست‎ها را بر اساس اندازه فایل و مدت زمان فراخوانی مرتب کنید. این قابلیت به شما اجازه می‎دهد بزرگ‌ترین عاملان کاهش سرعت را شناسایی کنید.
همان گونه که در تصویر 3 مشخص شده است، بزرگ‌ترین عکس موجود در این صفحه وب بیشترین زمان برای فراخوانی را نیز به‌ خود اختصاص داده است.

تصاویر را سازگار با اینترنت تولید کنید
حجم سایت در حالت کلی و اندازه عکس‎ها به‌طور خاص اختلال بزرگی را در سرعت فراخوانی سایت به‌وجود می‎آورد. هرچه محتوا و عکس‎های شما حجیم‎تر باشد، سایت شما کندتر می‎شود.

چند روش کلی برای جلوگیری از این اتفاق این است که حجم فایل‎های عکس موجود در سایت را کم کنید، تعداد عکس‎های موجود در سایت را کم کنید یا اصلاً از عکس در سایت استفاده نکنید. البته استفاده نکردن از عکس باعث خسته‌کننده شدن محتوای سایت می‎شود و بهتر است به‌جای حذف کامل آن، قبل از آپلود عکس‎ها روی سایت آن‌ها را بهینه‌سازی کنید:

1. تغییر وضوح: این کار باعث کم شدن کیفیت عکس و در نتیجه کاهش حجم فایل آن می‎شود.
2. فشرده‌سازی: این کار باعث افزایش بهره‌وری در ذخیره داده‎های تشکیل‌دهنده یک عکس می‎شود.
3. چیدن زواید: شما با حذف بخش‎هایی از تصویر که به آن نیاز ندارید، می‎توانید حجم فایل عکس خود را به میزان قابل ملاحظه‎ای کاهش دهید.
می‎توانید این نوع تغییرات را توسط یک نرم‌افزار حرفه‎ای مثل فتوشاپ یا یک اپلیکیشن رایگان مثل Gimp انجام دهید. با کمک افزونه‎های مرورگر مثل picresize.com نیز می‎توان این کار را انجام داد.

یک افزونه رایگان نیز برای وردپرس به‌نام WP-Smushit وجود دارد که اطلاعات مخفی موجود در عکس‎ها را حذف می‎کند. WP-Smushit بعد از اینکه شما عکس را در وردپرس آپلود می‎کنید، آن را اسکن و داده‎های غیرضروری موجود در آن را حذف می‎کند. این کار علاوه بر حفظ کیفیت اصلی عکس حجم فایل آن را کم می‎کند.

زیاد از افزونه استفاده نکنید (مخصوص سایت‎های وردپرس)
استفاده بیش از حد از افزونه (Plugin) باعث تولید بیش از اندازه فایل‎های اضافی و در نتیجه افزایش زمان فراخوانی محتوا می‎شود. این امر به‌طرز چشمگیری موجب کند شدن عملکرد سایت شما می‌شود.

سعی کنید تا حد امکان کمتر از افزونه‎ها استفاده کنید. هرچند استفاده نکردن از افزونه‎ها تقریباً غیر ممکن است، اما روش‌های جایگزینی هم وجود دارد که می‎توانید استفاده بیش از اندازه از آن‌ها را کم کنید. به‌عنوان مثال، به‌جای استفاده کامل از افزونه Google Analytics، تنها کد الحاقی آن را به‌طور دستی در پایین وب‎سایت خود اضافه کنید.

همچنین، هر 4 ماه وقتی را برای خود تنظیم و افزونه‎های خود را بازنگری کنید. برای هرکدام از آن‌ها اگر این شرایط صادق بود، آن را حذف کنید:
1- شما دیگر از آن استفاده نمی‎کنید.
2- کاری را که از آن انتظار می‎رفت انجام نمی‎دهد.
3- افزونه‎های جدیدتر و پیشرفته‎تری وجود دارند که بهتر کار می‎کنند.
4- وقتی بتوان به‌جای استفاده از این افزونه با نوشتن چند خط کد به نتیجه مورد نظر دست یافت.

صرف نظر از افزایش تعداد فایل و زمان فراخوانی آنها، افزونه‎های تاریخ گذشته وردپرس ممکن است باعث آسیب‌پذیری‎های امنیتی شوند. توجه داشته باشید این‌ها مجموعه‎ای از کدها هستند که بعضاً توسط افراد ناشناس نوشته شده‎اند. این خود دلیل موجه دیگری برای پایین نگه داشتن تعداد افزونه‎ها است.

  تا حد امکان از اسکریپت‎های اکسترنال استفاده نکنید
آیا میدانستید کدهای جاوا اسکریپت یا کتابخانه‎هایی که به‌صورت ضمیمه از دیگر سایت‎ها به صفحه وب خود اضافه می‎کنید علاوه بر به‌وجود آوردن مشکلات امنیتی، با هر بار فراخوانی صفحه وب باعث ایجاد درخواست‎های HTTP و در نتیجه کند شدن سایت می‎شود؟

چند نمونه از اسکریپت‎های اکسترنال که می‎تواند باعث کند شدن سایت شما شود شامل اضافه کردن گزینه‎های اشتراک‌گذاری و like در صفحات اجتماعی، Bootstrap (اگر از طریق CDN ضمیمه شده باشد)، مجموعه آیکون‎ها مثل Font Awesome (وقتی از طریق CDN ضمیمه شده باشد)، سیستم‎های اظهار نظر اکسترنال مثل Disqus، ابزارهای افزایش میزان ترافیک مثل SumoMe، خدمات تجزیه و تحلیل وب‎سایت مثل Google Analytics یا Mixpanel و فونت‎های اکسترنال مثل Google Fonts هستند. توجه داشته باشید منظور ما این نیست که نباید از هیچ‌کدام از این ابزارها استفاده کنید، اما باید در استفاده از هرکدام دقت لازم را داشته باشید. برای فهمیدن اینکه زمان فراخوانی کدام‌یک از این اسکریپت‎ها طولانی‎تر است، می‎توانید از سایت Pingdom که قبلاً معرفی شد استفاده کنید.

فایل‎های CSS و JS را بهینه‌سازی کنید
دو روش برای بهینه‌سازی فایل‎های CSS و JS وجود دارد: کوچک‌سازی و زیپ کردن (فشرده کردن). بر اساس نظر نابغه زبان CSS کریس کویر، کوچک‌سازی فایل شامل پاک کردن فضاهای خالی در کد، حذف کامنت‎ها، حذف نقطه ویرگول‎های (;) غیرضروری، کاهش طول کد هگز و نظایر این است. زیپ کردن نیز شامل پیدا کردن تمام رشته‎های تکراری و جایگزین کردن آن‌ها با علائمی‎ است که به اولین نمونه آن رشته ارجاع داده می‎شوند. برای کسب بهترین نتیجه، بهتر است هم‌زمان از هر دو تکنیک کوچک‌سازی و زیپ کردن استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید کار فشرده‌سازی در سطح سرور انجام می‎شود و شما باید تنظیمات لازم برای انجام این کار را انجام دهید. چند ابزار کوچک‌سازی شامل موارد زیر هستند:

1. افزونه وردپرس BWP Minify: این ابزار به شما اجازه می‎دهد فایل‎های جاوا اسکریپت و CSS را کوچک یا با هم ترکیب کنید.

2. افزونه وردپرس W3 Total Cache: این یکی از معروف‎ترین افزونه‎های بهینه‌سازی عملکرد موجود است. W3 Total Cache مجموعه‎ای از ابزارهای بهینه‌سازی عملکرد وب‎سایت را در اختیار شما قرار می‎دهد که یکی از آن‌ها شامل قابلیت کوچک‌سازی فایل‎ها است.

3. WillPeavy: یک ابزار کوچک‌سازی رایگان برای فایل‎های HTML، CSS و JS است.

از مزایای کش کردن استفاده کنید
در مرورگرهای وب قابلیتی به‌نام کش کردن صفحات وب وجود دارد که فایل‎های ایستا (مثل فایل‎های HTML و تصاویر) را ذخیره و این امکان را برای بازدیدکننده فراهم می‎کند تا در زمان بازدید مجدد از صفحه به‌جای فراخوانی مجدد فایل‎ها، آن‌ها را از فضای ذخیره‌سازی محلی دریافت کند و سرعت فراخوانی را بالاتر ببرد. نوع دوم کش کردن محتوا به‌سمت سرور مربوط می‎شود و برای فعال کردن آن باید تنظیمات لازم را انجام دهید. اگر شما از کاربران وردپرس هستید، می‎توانید با نصب یک افزونه قابلیت کش شدن صفحات وب را فعال کنید. برای مثال، افزونه W3 Total Cache و WP Super Cache می‎تواند این کار را برای شما انجام دهد.

زواید موجود در وب‎سایت را کم کنید
زواید موجود در یک وب‎سایت می‎تواند شامل هرچیزی از عکس، افزونه یا اسکریپت‎های اکسترنال باشد. نمونه‎هایی از زواید موجود در یک وب‎سایت شامل موارد زیر است:

• کدهایی که در وب‎سایت شما انباشته شده‎اند. مثل مواقعی که شما برای برطرف کردن یک مشکل بدون در نظر گرفتن سازنده‎ترین راه برای پیاده‌سازی تغییرات به‌سرعت از یک کد استفاده می‎کنید.
• دیتابیس‎هایی که بدون در نظر گرفتن تکنیک‎های بهینه‌سازی هر روز بزرگ‌تر می‎شوند. معمولاً سایت‎های تجاری با ثبت بالای سفارشات بیشتر با این مشکل درگیر هستند.
• فایل‎های پشتیبان‌گیری بیش از اندازه‎ای که در سمت سرور تشکیل می‎شوند.
• برای کاربران وردپرس، استفاده بیش از اندازه از افزونه، تم، ذخیره پست‎ها در دیتابیس و کتابخانه‎های رسانه حجیم.

اصلی‎ترین راه پاکسازی زواید موجود در وب‎سایت این است که هرچند وقت یک بار تمام سایت را بازنگری و به‌طور دستی زواید آن را پاک کنید. برای جلوگیری از افزایش محتوای زاید در وب‎سایت بهتر است این موارد را نیز رعایت کنید:
ـ حذف کامنت‎های بی‌محتوا یا پیام‎هایی که به آن‌ها احتیاج ندارید.
ـ ذخیره فایل‎های رسانه مثل دانلودهای PDF روی سرورهای خارجی مثل Amazon S3.
ـ حذف فایل‎های نصب نسخه‎های قدیمی‎ وردپرس از روی سرور و استفاده از افزونه‎هایی مثل WP-Optimize که به شما این امکان را می‎دهند تا به شیوه کارآمدتری دیتابیس خود را پاکسازی کنید.

از یک شبکه تحویل محتوا استفاده کنید
یک شبکه تحویل محتوا یا به‌اختصار CDN شامل چندین سرور بهینه شده در گوشه و کنار دنیا است که محتوای وب را بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربران به آن‌ها ارائه می‎کند. در این روش، به میزان قابل ملاحظه‎ای در عملکرد سایت پیشرفت حاصل می‎شود، زیرا اگر یک فرد به‌عنوان مثال از هند به سایت شما وارد شود، آن‌ها محتوای وب را به‌جای فراخوانی از محل شما از یک سرور نزدیک به بازدیدکننده تحویل می‎دهند.

برخی از شبکه‎های تحویل محتوای معروف شامل MaxCDN، CloudFlare و Amazon CloudFront هستند. اگر سایت شما از وردپرس استفاده می‎کند و افزونه W3 Total Cache نیز روی آن نصب شده است، می‎توانید آن را با MaxCDN یکپارچه کنید و بدون اتلاف وقت شبکه تحویل محتوا را راه‌اندازی کنید. CDN ممکن است پرهزینه باشد، به‌ویژه اگر شما پهنای باند زیادی مصرف کنید. اما برای سایت‎های بزرگ که از گوشه و کنار دنیا بازدیدکننده دارند، استفاده از CDN تقریباً ضروری به‌نظر می‎رسد و تمام سایت‎های بزرگ بدون شک از یکی از آن‌ها استفاده می‎کنند.

منبع: شبکه

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top