تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/02/31 - 08:41
کد خبر: 235809

دانشگاه‌ها به روال عادی برگشتند؛

کمپین دانشجویی در اعتراض به عدم تاثیر نمره پایان‌نامه در معدل کل

کمپین دانشجویی در اعتراض به عدم تاثیر نمره پایان‌نامه در معدل کل

در کارشناسی ارشد، پایان نامه و موضوع شما به نوعی تخصص شما را نشان میدهد و اگر برای آن نمره ای در نظر گرفته نشود میل دانشجو به تحقیق و تلاش علمی را کم میکند. سوم اینکه، با توجه به امار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در اکثر استخدامی ها شدید به دانشگاه و نمره معدل اهمیت میدهند

خبرنامه دانشجویان ایران: مدتی است که جمعی از دانشجویان با راه انداختن کمپینی خواستار اعمال نمره پایان نامه در کارنامه نهایی کارشناسی ارشد هستند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های کشور در اعتراض به عدم احتساب نمره پایان‌نامه در معدل کارشناسی ارشد ناپیوسته، با ایجاد کمپینی خواستار اعمال نمره پایان نامه در کارنامه نهایی کارشناسی ارشد شدند.

عدم تاثیر نمره پایان نامه بر معدل کل دوره کارشناسی ارشد بنابر ماده 23 آیین‎نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مصوب شده شورای عالی برنامه‎ریزی آموزشی در سال 1394 است  که نمره پایان‌نامه دانشجویان ارشد ورودی سال تحصیلی 95-1394 و پس از آن، به صورت کیفی ارزیابی می‎شود.

این دانشجویان در نامه ای که خاطاب به مسئولان آموزش عالی منتشر کرده اند، آورده اند: "دانشجویان برای تهیه و ارائه پایان‌نامه خویش، زحمات فراوانی را به جان می‌خرند. اما متاسفانه طبق مقررات جدید، این تلاش بازتابی در کارنامه‌شان نخواهد داشت. به نظر می‌رسد این طرح در راستای کاهش انگیزه دانشجویان برای نگارش پایان‌نامه‌های دقیق و حساب‌شده باشد. یعنی تشویق آنان برای اتمام سریع‌تر دوره فوق‌لیسانس در عرض 4 ترم".

کمپین دانشجویی در اعتراض به عدم تاثیر نمره پایان‌نامه در معدل کل

در ادامه این نامه تصریح شده است: "می‌توان گفت این طرح به نوعی مکمل قانون سنوات است که در سال گذشته اعتراضات فراوانی را برانگیخت. علاوه بر این، اجرای چنین طرحی موجب کاهش معدل دانشجویان خواهد شد و امکان استخدام آنان را به مخاطره خواهد افکند. امیدواریم همبستگی دانشجویان در برخورد با این طرح آموزشی و دیگر طرح‌هایی که معیشت آنان را به مخاطره می‌اندازد، موجبات بهبود وضعیت زیستی و آموزشی آنان را فراهم آورد".

این دانشجویان معتقد هستند، "عدم محاسبه نمره پایان‌نامه در معدل کل تاثیر بسزایی دارد و با عنایت به این موضوع که معدل نهایی در فضای رقابتی بازار کار و همچنین مراحل بالاتر تحصیلی به عنوان معیاری برای سنجش فارغ التحصیلان محسوب می‌شود، عدم محاسبه نمره پایان نامه در میانگین کل می‌تواند منجر به سنجش نابرابر در میان فارغ التحصیلان این دوره نسبت به سال های قبل گردد.

اما در این میان این مسئله با واکنش هایی در فضای مجازی روبرو شده است، سالار یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد است، وی در گفتگویی با ما درباره اهمیت تاثیر نمره پایان نامه در کارنامه نهایی معتقد است: "یک اینکه، چون تعداد واحدهای کل در کارشناسی ارشد زیاد نیست و حدودا ۳۲ واحد است، وجود 6 واحد پایان نامه یعنی حدود 18 تا 19 درصد کل نمرات ارشد را به خود میگیرد، که در اکثر موارد نمره پایان نامه نمره بالایی است که میتواند معدل کل را بالا ببرد.

وی در ادامه می گوید: "دوم اینکه، در کارشناسی ارشد، پایان نامه و موضوع شما به نوعی تخصص شما را نشان میدهد و اگر برای آن نمره ای در نظر گرفته نشود میل دانشجو به تحقیق و تلاش علمی را کم می کند. سوم اینکه، با توجه به امار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در اکثر استخدامی ها شدید به دانشگاه و نمره معدل اهمیت می دهند".

کمپین دانشجویی در اعتراض به عدم تاثیر نمره پایان‌نامه در معدل کل

اما از سوی دیگر علیرضا یکی از دانشجویان ارشد نظر دیگری دارد، وی می گوید: "قانون فعلی اصولی تر است، هیچ جای دنیا پایان نامه نمره نداره یا اینکه نمرش در معدل تاثیر نداره؛ شما برای استخدام یا ادامه تحصیل هم که اقدام کنی باید نمره رو به صورت Thesis Excluded اعلام کنی، چون نمره پایان نامه با نمره درس هایی که پاس می شود فرق دارد.بنابر این قانون، قانون درستی هست و تغییر نمی کند".

رضا یکی دیگر از دانشجویانی است که موافق این طرح است، وی در گفتگویی با ما می گوید: " اگر برای اپلای میگین شما هر نمره ای بالای 16 بشوید GPA تان 4 میشه انقدا مشکل بغرنجی نمی خورید. بعدش یک نمره 6واحدی بین 16تا 20 گپ 4 نمرش عدد بزرگی توی 32 واحد نمی شود... اگر برای داخل کشورباشد وقتی نمره پایان نامه را به صورت جداگانه می زنند مستقیما چه کاری است".

البته در این میان دانشجویانی نیز هستند که از اعمال نمره پایان نامه در معدل کل خبر دادند، سینا می گوید: "من ترم پیش  دانش نامه ام را گرفتم اثری از معدل در آن نبود ولی در مدرک موقتم معدلم را نوشته بود ولی در ریز نمرات که از دانشگاه گرفتم معدل را با احتساب نمره پایان نامه بود".

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
احمد
1397/02/10 - 11:47

با سلام و خسته نباشید
اینجانب دانشجوی ترم پنج کارشناسی ارشد مهندسی مواد دانشگاه شهرکرد می باشم پروژه من بهسازی کامپوزیت منیزیم است اگر نمی دانید بدانید که کار با منیزیم دنیای پر خطری می باشد بسیار صبر و حوصله می خواهد از ابتدای صبح تا اخر شب من و دوستم فقط در کارگاه ریخته گری در حال ریخته گری و بهسازی فلز فعالی چون منیزیم بودیم چندین بار نتیجه نگرفتیم ولی نا امید نشدیم و کار را ادامه دادیم تا بتونیم کامپوزیت منیزیم سیلسید را با سدیم بهسازی کنیم لازم به ذکر است که این پروژه تا کنون در کشور مورد بررسی قرار نگرفته است در حین اجرای پروژه متوجه شدم که طبق بیانیه جدید وزارت علوم دیگر نمره پروژه(پایان نامه) در معدل کارشناسی ارشد تاثیر گذار نخواهد بود این موضوع به شدت من و دوستم را ناراحت کرد و اب سردی بر تحقیقات ما بود پس از آن طبق تحقیقاتی که کردم متوجه شدم که اگر برای پایان نامه، مقاله در کنفرانس های بین المللی داشته باشیم نمره پایان نامه در معدل تاثیر گذار خواهد بود بسیار خوشحال شدیم مقاله ای پر محتوا از نتایج کار آماده کردم و در کنفرانس بین المللی شرکت کردم مقاله ام را فرستادم مقاله پذیرفته شد اما پس از اینکه با مسئول تحصیلات تکمیلی صحبت کردم گفتند که هنوز به ما بیانیه ای در مورد تاثیر معدل با انجام مقاله داده نشده است صحبت من این است که شما با اعمال بی تاثیر بودن نمره پایان نامه قطعا ضربه بسیار سنگین تحقیقات مورد نیاز در کشور خواهید زد آیا شما پروژه های عملی تحقیقاتی را همچون پروژه های نظری در رشته های حسابداری و رشته های ساده ی دیگر می دانید بدانید با این بیانیه ناحقی بزرگی در حق دانشجویان مثل من که مجبورند برای یک مرحله از تحقیقات خور نزدیک به 14 ساعت برای بیش از یک هفته در کارگاه مشغول به کار باشند می زنید خدا ازتون نگذره
مجید
1397/08/04 - 16:01

سلام به نظرم قانون کیفی بودن پایان نامه و عدم تأثیر در معدل بسیار قانون خوبیه. چون نفر میشناسم که معدل ارشدش پایینه و اندازه یک خ نمیفهمه و پایان نامشو داده بیرون براش انجام دادن. توقع دارید چنین شخصی معدلش با نمره پایان نامش بالا بره؟!
تاج
1400/04/08 - 11:38

به نظر من هم نباید نمره پایان نامه در معدل کل محاسبه یاشه. چون پایان نامه در اصل تز هستش و 26 واحدی که در دوره ارشد پاس میشه ملاک زحمات دانشجو و میزان بادگیری هستش. از آنجا که در کشور ما همه چی با پول خریداری میشه از جمله پایان نامه، بنابراین محاسبه نمره پاسان نامه در معدل کل، اجحاف هست در حق کسانی که در طول ترم های قبل درس خوندن و نمرات خوب کسب کردن.
محمودی
1400/11/30 - 20:59

بیشتر با پرداخت پول میدن براشون انجام بدن الان که همه چی غیر حضوری شده اوضاع بدتر هم شده خیلی بده که طرف با پرداخت پول صاحب مقاله و پایان نامه با نمره عالی بشه و بدتر هم اینکه معدلش هم بالا بره پس همون بهتر که تاثیر نداشته باشه
آیدا
1401/04/26 - 22:25

بهترین کارو کردن که از معدل حذف شده، چون خیلیا با پارتی و پول و ... نمره پایان نامه دروغین میگیرن و تاثیر دادنش توی معدل، ظلم در حق کسانیه که تو دوره تحصیل واقعا درس خوندن.
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top