تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/03/21 - 16:12
کد خبر: 237873

علی رحیمی؛

تاملی در آتش به اختیار بودن

تاملی در آتش به اختیار بودن

آتش به اختیار بودن در این دو حوزه نیز متفاوت است: مفهوم آتش به اختیار در عرصه فرهنگ و جنگ نرم آتش و باروت(قتل و کشتار و ...) نیست، چنانچه دارای معنای توهین، نشر اکاذیب و امور غیر قانونی چنانچه مخالفین سعی در القای آن دارند نیز، نیست.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی رحیمی// چنانچه می دانیم، رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی امسال از اصطلاح آتش به اختیار توسط دانشجویان استفاده کردند، امری که نقل محافل معاند و مخالف گردید و درصدد سوء استفاده برآمده اند.

از آنجا که فهم هر اصطلاح در جمله و عبارت خود معنا می یابد، تکرار عین عبارت رهبری امری اجتناب ناپذیر است: «چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید»

به نظر می رسد موج سواران بر تحریف آتش به اختیار به موارد زیر توجه نداشته اند:

- همانطور که صاحب نظران عرصه فرهنگ و سیاست را مجزا می دانند، آتش به اختیار بودن در این دو حوزه نیز متفاوت است: مفهوم آتش به اختیار در عرصه فرهنگ و جنگ نرم آتش و باروت(قتل و کشتار و ...) نیست، چنانچه دارای معنای توهین، نشر اکاذیب و امور غیر قانونی چنانچه مخالفین سعی در القای آن دارند نیز، نیست.

- مخاطب این عبارت را افسران جوان جنگ و دانشجویان و نه سربازان و نظامیان تشکیل می دهند؛ پس ایجاد شبهه که جامعه دچار هرج و مرج و بی قانونی می شود به نظر صحیح نمی آید.

- وجود شرط برای آتش به اختیار بودن؛ «چنانچه قرارگاه مرکزی اختلال دارد» یعنی در صورت صحت و عمل به وظیفه توسط قرارگاه مرکزی(دولت و مسئولین) نیازی به ورود دانشجویان و عملکرد آنها نیست.

- وجود مصداق که رهبر انقلاب پس از این عبارت بکار برده اند: نامه نگاری مسئولین برای پخش یک آهنگ به جای رسیدگی به مشکلات اصلی کشور؛ یعنی جایی که قرارگاه مرکزی مشکل فرعی را جایگزین اصلی کرده، دانشجو ورود پیدا کند. در همین جا می توان برای آتش به اختیار بودن حیطه نظری و کاربردی بوجود آمده است که همان ورود به صحنه مسائل کشور نه تنها بصورت انتقادی چون قبل، که بصورت نقد و عمل است. به عبارت دیگر افسران جنگ نرم در کنار نقد موجود و تبیین چالش اصلی برای جامعه در صدد تغییر برآیند. اگر مشکل کمک به محرومین است، خود وارد شوند با هر آنچه می توانند؛ دیگر بروکراسی های زائد اداری و اجازه از اجازه های مافوق معنی نمی یابد.

به نظر می رسد و همانطور که از عرف و مواضع پیشین نظام و مقام معظم بر می آید، ایشان مخالف شدید هر گونه بی قانونی و هنجار شکنی در جامعه هستند؛ منظور و مراد واقعی ایشان آن است که دیگر دست روی دست گذاشته نشود و صرفا به مسئولین برای پیشبرد انقلاب چشم بدوزیم. شاید بتوان این توقع را از عملکرد منفعلانه مسئولین تا امروز دانست اما از سوی دیگر ورود دانشجویان و افسران جنگ نرم باعث ایجاد هم افزایی بیشتر در پیشبرد اهداف انقلاب است. روش استفاده این شبهه افکنی و تشکیک در فرمایش فوق مقام معظم رهبری نیز همان مثال«در باز است؛ باز پرنده است؛ نتیجتا در پرنده است» و به عبارت بهتر «آتش جنگ دارد؛ جنگ کشته دارد؛ پس هر جنگی کشته دارد» که در ابتدا به تفاوت بعد سیاسی و فرهنگی پرداخته شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top