تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/04/13 - 14:02
کد خبر: 239923

ممانعت از چاپ یک نشریه در دانشگاه یاسوج

نشریه ای که هنوز مجوز دارد و در کنار تمام تلاش های هیئت تحریریه ی آن، هر چند وقت یکبار به رزومه ی فعالیت های فرهنگی دانشگاه یاسوج، نقش پُزدهی را در مصاحبه ها و گزارش های آقایان مسئول، ایفا می کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: نشریه ای که هنوز مجوز دارد و در کنار تمام تلاش های هیئت تحریریه ی آن، هر چند وقت یکبار به رزومه ی فعالیت های فرهنگی دانشگاه یاسوج، نقش پُزدهی را در مصاحبه ها و گزارش های آقایان مسئول، ایفا می کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، نشریه نقطه سر خط دانشگاه دولتی یاسوج به علت بی مسئولیتی شورای ناظر بر نشریات دانشگاه و فشارهای وارده بر هیأت تحریریه ی «نقطه سر خط» مبنی بر عدم مجوز چاپ بیانیه ای را نشر داده است که در زیر متن آن آمده است:

“مهرماه ۱۳۹۳، تاریخ انتشار اولین شماره از یک نشریه دانشجویی بود.

نشریه ای که هنوز مجوز دارد و در کنار تمام تلاش های هیئت تحریریه ی آن، هر چند وقت یکبار به رزومه ی فعالیت های فرهنگی دانشگاه یاسوج، نقش پُزدهی را در مصاحبه ها و گزارش های آقایان مسئول، ایفا می کند.

نشریات دانشجویی در هر نهاد و تشکلی به مثابه یک پل ارتباطی با دانشجویان عمل میکند. این پل ارتباطی تحت نظر هر سازمان و گروهی و با هر طیف فکری، رسالت و وظایفی را بر عهده دارد که در صورت نادیده گرفتن این رسالت ها هویت خود را مخدوش ساخته و تاثیرگذاری اش را میان مخاطبین از دست خواهد داد.

حال با نگاهی گذرا به عملکرد نشریات دانشجویی دانشگاه یاسوج، به خوبی میتوان دید که نشریه دانشجویی«نقطه سرخط» از آغاز فعالیت تا به اکنون، یکی از فعال ترین نشریه در میان نشریات موجود دانشگاه بوده است.

نشریه نقطه سرخط همیشه سعی داشته تا به بهترین شکل، مهم ترین هدف خود یعنی «روشنگری» را دنبال کند.

همچنین طی چند سال فعالیت، لحظه ای از وظیفه ی اطلاع رسانی، رشد فکری مخاطبین و بار مطالبه و گفتمان سازی غافل نبوده و مسئولیت رساندن صدای دانشجویان به گوش مسئولین را، به عنوان یک تریبون دانشجویی همواره ایفا کرده است.

همه میدانیم که نشریه دانشجویی باید استقلال هویت خود را در هر شرایطی بر سودگیری ها، و بازی در زمین اشخاص و گروه های گوناگون، ارجح بداند.

اما مسئله این است که؛ افراد مسئول در دانشگاه یاسوج، توقعات شان نسبت به نشریات چیز دیگریست!

مسئولین مربوطه که باید زمینه رشد و تقویت فضا را برای فعالیت تمامی نشریات با هر گرایشی فراهم کنند، بالعکس عمل کرده و با تمام تلاش در صدد برآمدند تا به جای همکاری با نشریات دانشجویی، مانعی باشند بر سر راه فعالیت آنها.

حقیقت این سخن را میتوان در اقدامات مُغرضانه علیه نشریاتی دانست که با هیچگونه تهدید و امتیاز و توصیه ای، در برابر خواسته های شان تسلیم نمی شوند!

نشریاتی که حاضر نمی شوند در هیچ صورتی به توجیه گر اقدامات مسئولین دانشگاه تبدیل شوند، نهایتاٌ همان مسئولین برای خفه کردن آن صدا، به هر روشی متوسل شده و از هر حربه ای استفاده خواهند کرد.

نقطه سرخط، در سه ترم اخیر، به لطف اهمیت ندادن برخی مدیران به قانون و اخلاق و انصاف، برای هر شماره خود، باید مدت ها پشت درب های مسئولین فرهنگی رفت و آمد می کرد! و برای حق قانونی تمام نشریات دانشگاه، مدت ها از چاپ شماره های مختلف خود باز ماند.

در سه ترم اخیر، برای هر شماره از این نشریه که به شما دانشجویان رسانده شد، مانع تراشی ها و بد رفتاری های متعدد و مختلفی را تجربه کردیم.

در این مدت، مسئولین فرهنگی بدون هیچگونه مطابقت و استناد به آئین نامه رسمی نشریات دانشگاهی، و با اعمال نظر شخصی معاون فرهنگی دانشجویی، یک ماه درمیان مانع چاپ نقطه سرخط شدند؛ تا تلاش یک ماه هیئت تحریریه این نشریه، هدر رفته و با قانون شکنی به هدف خود رسیده باشند!

حدود ۲ سال است، مسئولان ناراحت از مطالبه گری های نقطه سرخط، راه های متنوعی را برای تقابل آزموده اند.

وقتی که مجوز های یک شبه به نشریه های قارچی راه به جایی نبرده و هر روز بر پدیده ی نشریه های «یکبار چاپ» می افزودند، راهکارهای جدید را با تأخیر انداختن در مجوز چاپ نقطه سرخط استارت زدند!

که آن نیز بی نتیجه مانده و آنچه می خواستند نشد! تا به راه های متنوع و تازه تری دست یابند.

آری؛ اگر در برابر مطالبات دانشجویان لال باشی و در برابر قانون گریزی و تخلفات شان کور باشی، هیچوقت برای صدور فیش نشریه چند هفته وقت کُشی نمی کردند! و هیچوقت، نیاز به قوانین من درآوردی و خارج از اصول آئین نامه نداشتند.

لیکن پس از یک سال و اندی از خفقان حاکم بر فضای نشریات دانشگاه یاسوج، و تبعیضات و دخالت های مکرر برخی مسئولین در این حوزه؛

نشریه دانشجویی «نقطه سرخط»، جهت جلوگیری از سؤاستفاده ی مسئولان فرهنگی از صرف نام و تعداد نشریات با هدف وانمودسازی و سرپوش گذاشتن بر عملکرد ضعیف خود، و در اعتراض به اختناق حاکم بر نشریات، و بی قانونی های مکرر، تا تغییر این رویه، از ادامه فعالیت صرف نظر کرده و چاپ بعد نشریه را متوقف می نمائیم.

یه آن امید که قلم های شکسته روزی جوانه زده و نفطه را سر خط گذارند…”

رو نوشت به:

دانشجویان دانشگاه یاسوج
رسانه های خبری استان
کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی کشور

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top