تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/05/29 - 09:20
کد خبر: 243670

این روزها در آمریکا چه خبر است؟

این آمریکای دوست داشتنی

این آمریکای دوست داشتنی

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارنظرهای عجیب او علیه مسلمانان، نتیجه داد و آن هم به آتش کشیده شدن مساجد در ایالت های مختلف آمریکا بود. حملات هواداران ترامپ با انگیزه های نژادپرستی و تنفر در بیشتر موارد، مسلمانان، آمریکایی های اسپانیایی تبار، سیاه پوستان، اقلیت های قومی و را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، شاید باورپذیر نباشد، در شرایطی که کمتر از 20 سال از قرن 21 می گذرد و موج عظیمی از پیشرفت های علمی و مادی جهان رو به رو هستیم، هنوز یکی از بزرگترین چالش های حقوق بشری، موضوع «نژادپرستی» است.

قصه قدیمی نژاد پرستی
نژادپرستی یک باور و اعتقاد در برخی جوامع است که آن ها خود را برتر از سیاه‌پوستان، رنگین‌پوستان و... می دانند و این چالش جزء مخرب‌ترین نوع تبعیض است. تاریخ بشر مملو از نژادپرستی است، یونانیانی که اقوام غیریونانی را فرومایگانی دانستند که شایسته آزادی نیستند تا آمریکایی‌هایی که کشتی‌های خود را از سیاه‌پوستان آفریقایی پر می‌کردند تا آمریکایی بنا کنند با گوشت و خون بردگان و چینی ها و هندوها! سیاست دولت‌های آمریکایی از همان ابتدا بر پایه برده‌داری بوده، از برده‌داری سنتی بگیرید تا برده‌داری مدرن!

اما نژادپرستی محدود به قربانی شدن سیاه‌پوستان نمی شود. بیگانه هراسی علیه ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم، نسل‌کشی سرخ‌پوستان، ایران هراسی، توهین به مسلمانان و... از جمله نمونه‌های نژادپرستی به بهانه های مختلفِ رنگ پوست، ملیت و مذهب در آمریکا بوده است.

نژاد برتر آمریکایی
هفته گذشته راست‌گرایان تندروی شهر شارلوتسویل، در ایالت ویرجینیا، به برداشتن مجسمه یکی از فرماندهان جنگ داخلی آمریکا که حامی نظام برده‌داری بود، تظاهرات کردند. در پی این تظاهرات، مخالفان نژادپرستی در این شهر به درگیری فیزیکی با نژادپرستان برخاستند؛ در این بین حمله یک ماشین به سمت مخالفان نژادپرستی موجب کشته و زخمی شدن چند نفر شد. این حادثه باعث شد تا پس از چندین سال دوباره تظاهرات نژادپرستانه در کشوری که همواره ادعای حقوق بشر و برابری انسان‌ها را سر می‌دهد، وارد فاز جدیدتری شود.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اظهارنظرهای عجیب او علیه مسلمانان، نتیجه داد و آن هم به آتش کشیده شدن مساجد در ایالت های مختلف آمریکا بود. حملات هواداران ترامپ با انگیزه های نژادپرستی و تنفر در بیشتر موارد، مسلمانان، آمریکایی های اسپانیایی تبار، سیاه پوستان، اقلیت های قومی و را هدف قرار داده است.

فیلمی از دانش آموزان مدرسه ای در میشیگان را نشان می دهد که عبارت هایی در مخالفت با مهاجران سر می دهند. آنها یک صدا چنین فریاد می زنند؛ «دیوار بکشید.» اقدام آنها در حمایت از یکی از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ است که به اعمال محدودیت برای ورود مهاجران به آمریکا نظر دارد.

گویا پیروزی ترامپ موجب آزادسازی اقدامات مجرمانه طرفدارانش علیه اقلیت ها در سرتاسر آمریکا شده که در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی به پا کرده است.

اظهارات و عملکرد ترامپ موجب شده تا نژادپرستی در آمریکا بغرنج تر از قبل شود به گونه ای که بعد از حوادث «شارلوتسویل»، دادستانی ویرجینیا اعلام کرد: «ترامپ مسئول اقدامات نژادپرستانه در آمریکاست زیرا رئیس جمهوری آمریکا مستقیما و به صراحت اقدامات نژادپرستان را محکوم نکرد.»

علاوه بر دادستانی ویرجینیا، «مایکل سینگ» شهردار شارلوتسویل هم در پیامی توئیتری با وجود قدردانی از ترامپ بابت محکوم کردن خشونت های نژادپرستانه، از رئیس جمهور بخاطر رفتارهایی که موجب دامن زدن به این معضل انسانی شده، انتقاد کرد و گفت: « نمی‌خواهم از این قضیه سوء استفاده کنم. من کاخ سفید و اطرافیان رئیس جمهور را مقصر آنچه که امروز در آمریکا مشاهده می‌کنید، می‌دانم.»

«نوام چامسکی» تحلیل‌گر برتر آمریکایی، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را حاصل وحشت و دل‌زدگی مردم آمریکا در یک دوره نئولیبرالیستی می داند. از سوی دیگر ترامپ از اظهارنظر درباره یکی از رهبران گروه ضد سیاه‌پوست «کوکلس کلان‌ها» و افشای همراهی پدرش با این گروه، سکوتی مطلق در برابر اقدامات نژادپرستانه طرفدارانش دارد.

روزنامه واشنگتن پست درباره سرکوب تظاهرات نژادپرستانه سال 1927 می نویسد: «در جریان سرکوب تظاهرات نژادپرستانه و ناآرام اعضای کوکلوکس کلان ها در محله کوئینز نیویورک، پلیس هفت نفر را دستگیر کرد که پدر دونالد ترامپ به نام «فرد» نیز در جمع بازداشت شدگان بود.»

اطلاعات مربوط به دستگیری فِرِد ترامپ سال گذشته در رسانه ها چاپ شده بود، اما دونالد ترامپ این گفته ها را رد کرد و گفت؛ پدرش هرگز در راهپیمایی کوکلوکس کلان ها شرکت نداشته است.

آمریکایی های دوست داشتنی یا نژاد پرست؟
نژادپرستی در آمریکا ریشه در تاریخ دارد و پروفسور «استوارت سیم» استاد دانشگاه نورث آمبریا انگلستان در این باره می گوید: «نژاد پرستی در آمریکا به زمان برده داری در این کشور در قرن های 18 و 19 بر می گردد و اگر چه امروز نژادپرستی در ظاهر در آمریکا ممنوع است اما در حقیقت به عنوان یک اصل مهم در زندگی آمریکائی ها مطرح است و به همین دلیل است که شاهد بروز مشکلاتی در فرگوسن میسوری و نیویورک هستیم.»

باور اجتماعی به نژادپرستی در جامعه آمریکایی معضلی بزرگ است و طبق نظرسنجی شبکه تلویزیونی سی ان ان، حدود نیمی (49٪) مردم آمریکا نژادپرستی را مشکل بزرگ جامعه و 33 درصد تا حدودی مشکل عنوان کرده اند که بیانگر پررنگ بودن این مساله در زندگی روزمره شهروندان آمریکایی است.

برخورد خصمانه و خشن پلیس با سیاه‌پوستان که در موارد بسیاری به قتل قربانیان منجر شد، تا پیش از این مسکوت می ماند و تقریبا هیچگاه موردی نداشته ایم که پلیسی در آمریکا در این رابطه محکوم شده باشد و این امر اصلا مهم نیست که اقدام و جنایات پلیس تا چه حد شنیع است!

«استفان لندمن» دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد معتقد است: «در آمریکا دموکراسی وجود ندارد چون این کشور بر اساس دموکراسی بنا نشده است. بنیانگذاران اصلی آمریکا معتقد به این امر بودند که کشور باید به وسیله مردمی که صاحب آن هستند یعنی گروه های خاص ثروتمند اداره شود. در این بین زندگی اغلب مردم را نیز می توان برای کسب ثروت بیشتر به هم زد.»

جنبش «طرفداران برتری نژادی سفیدپوستان» نمود ظاهری بخشی از جامعه آمریکا است که علاقمند به بازگشت آپارتاید آمریکایی هستند. چرا که گفتمان اصلی سیاسی آمریکا برای دهه‌ها آن‌ها را اینگونه بار آورده است، تظاهرات در شارلوتسویل نشان داد پیاده‌نظام‌های درگیر در این ایدئولوژی، به قدرت حکومتی و سیاست‌هایی که به دنبال از میان بردن اقدامات مثبت، سرکوب جوامع رنگین‌پوست، اعمال ممنوعیت علیه مسلمانان و محدود کردن مهاجرت به افراد انگلیسی زبان به شدت وابسته هستند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top