تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/06/16 - 03:17
کد خبر: 244871

دلایل رشد استقبال دانشجویان از دانشگاه آزاد

کمتر از دوهفته از اعلام نتایج کنکور96 سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی و اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان این آزمون می‌گذرد. بنابر اعلام مسئولان سازمان سنجش و آموزش کشور در کنکور96 جمعا تعداد 929 هزار و 791 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 548 هزار و 220 نفر زن و مابقی مرد بوده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فرهیختگان، حضور حدود یک میلیون نفر داوطلب علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌های ایران از چندجهت قابل توجه است؛ از یک سو در خیلی از افراد دغدغه علم‌آموزی و تحصیلات عالی به معنی اصلی آن وجود دارد و از سوی دیگر علاقه‌مندی خانواده‌ها به تحصیلات دانشگاهی فرزندان می‌تواند یکی از عوامل اصلی این سطح از استقبال از کنکور دانشگاه‌ها و مراکز آموزش باشد. حالا پس از پایان کنکور و بررسی رتبه‌ها و مشخص شدن محل تحصیل پذیرفته‌شدگان، به‌رغم آنکه امکان تحصیل رایگان در خیلی از دانشگاه‌های دولتی در نقاط دور و نزدیک برای علاقه‌مندان به تحصیلات دانشگاهی وجود دارد، با این حال امسال بنابر آمار‌های اعلام‌شده شاهد رشد 20 درصدی ثبت‌نام‌کننده در دانشگاه‌های آزاداسلامی هستیم. این در حالی است که به‌رغم استقبال چشمگیر داوطلبان به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، میزان علاقه‌مندی پذیرفته‌شدگان برای حضور در دانشگاه‌‌های دولتی، چیزی بالغ بر 6 درصد کاهش داشته است.

چرا دانشگاه آزاد اسلامی؟
بنابر اعلام مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی در سال 95، 193هزار نفر در این دانشگاه انتخاب رشته کرده‌اند چیزی که در سال جاری به بیش از ۲۳۰ هزار نفر رسیده است. اقدامی که نشان می‌دهد به‌رغم شهریه‌ای بودن تحصیل در این دانشگاه، هنوز هم به دلیل وجود مزایای گوناگون تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی، جوانان علاقه‌مند به تحصیلات دانشگاهی، این مرکز آموزش عالی را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. بنابر گفته برخی کارشناسان حوزه آموزش عالی، وجود مشکلات عدیده در خوابگاه‌های برخی دانشگاه‌های دولتی، هزینه‌های گزاف اقامت و رفت و آمد به نقاط دور از منزل محصلان از جمله مسائلی است که دانشجویان را به تحصیل در دانشگاه ‌آزاد اسلامی ترغیب می‌کند. چراکه واحدهای دانشگاه‌های آزاد اسلامی از ابتدای تاسیس تا امروز با برنامه‌ای بلندمدت و ضابطه‌مند گسترش یافته‌اند و در حال حاضر در کنار واحدهای بزرگ در مراکز استان‌ها، در دوردست‌ترین نقاط کشور نیز واحدهای علمی این دانشگاه با کیفیت بالای علمی و با داشتن کادر آموزشی مجرب، پذیرای علاقه‌مندان به تحصیلات عالی‌اند که مایل نیستند به بهانه تحصیل از خانه وخانواده خود فاصله داشته باشند. از سوی دیگر به‌رغم تبلیغات و جوسازی متعدد رسانه‌ای درباره کیفیت علمی و مدارک دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان و حتی خانواده‌های آنها به این باور رسیده‌اند که دیگر امروز هیچ تفاوتی میان مدارک صادرشده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی با اکثر دانشگاه‌های دولتی وجود ندارد و با توجه به اقدامات مدیریت عالی این دانشگاه، رشد کیفی و توسعه دانشی دانشگاه آزاد اسلامی در اکثر واحدهای دانشگاهی این مرکز بزرگ آموزش عالی به اثبات رسیده است.

نقش موثر رسانه‌های اجتماعی
اما امسال و در ایام کنکور 96 با گشت وگذاری کوتاه در فضای مجازی اعم از شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های اینترنتی شاهد بودیم که اطلاع‌رسانی شبکه‌ای مردم در فضای مجازی و تبادل‌نظر داوطلبان با یکدیگر از جمله عواملی بود که کمک کرد داوطلبان و پذیرفته‌شدگان کنکور با دقت بیشتری محل تحصیل خود را انتخاب کنند و الان چیزی که عملا در آمار‌ها ثابت شده حاکی از پیشرفت چشمگیر استقبال از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top