تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/06/26 - 11:46
کد خبر: 245671

برای دانشجویانی که قرار است 4 سال دور از خانواده زندگی کنند؛

من یک خوابگاهی هستم!

من یک خوابگاهی هستم!

با اعلام نتایج قبولی دانشگاهها، بسیاری دانشجوی » خوابگاهی» می‌شوند و باید خود را برای این سبک زندگی آماده کنند. اما دانشجویان جدیدالورود باید تا حدی با سبک زندگی خوابگاهی آشنا شوند تا برای تجربه در محیط جدید زندگی آماده شوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها که نتایج قبولی دانشگاه ها اعلام می‌شود، عده‌ای باید از شهر خود کوچ کنند و کم‌کم زندگی دانشجویی خود را به عنوان یک «خوابگاهی» آغاز کنند. زندگی خوابگاهی اگر یکی از بهترین  قسمت‌های زندگی آدم‌ها نباشد، حتما یکی از خاطره‌انگیزترین‌هاست. برای اینکه بیشتر با جذابیت‌ها و سختی‌های این دوران آشنا شوید، می‌توانید از اطرافیان خود که زندگی خوابگاهی را تجریه کرده‌اند بخواهید تا از خاطراتشان برای شما بگویند تا با حجم زیادی از خاطرات با نمک و تلخ و شیرین روبرو شوید.

زندگی خوابگاهی، خوب یا بد، شما را به دنیای بزرگسالی و مستقل شدن پرتاب می‌کند و برای ورود به این دنیای جدید، دانستن نکاتی که در این گزارش آمده خالی از لطف نیست.

1- به چه چیزهایی احتیاج دارید؟
برای زندگی خوابگاهی به لوازم و اسباب محدودی برای زندگی چندین ساله احتیاج دارید. البته قبل از اینکه وسایل مورد نیازتان را بخرید بهتر است سری به خوابگاه خود بزنید و با توجه به اوضاع اتاق، اقلام مورد نیاز را تهیه کنید.

لوازم آشپزی مثل قابلمه، قاشق، چنگال،بشقاب و ... و لوازم بهداشتی مثل حوله، مسواک، ملحفه، پتو و بالشت، ابتدائیاتی هستند که شما به آن احتیاج دارید. در خریدن این لوازم حواستان باشد نه آنقدر مرغوب بخرید که از شکستن یا گم شدن آن ناراحت شوید نه آنقدر بی کیفیت که در شرایط زندگی خوابگاهی نتواند طاقت بیاورد. سعی کنید از همان اول برای لوازم خود که ممکن است با دیگران قاتی شود، نشانه بگذارید!

2- با هم اتاقیها کنار بیایید
باید بدانید که هم اتاقی‌های شما صرفا دوست یا همکلاسی‌تان نیستند و فراتر از آن مانند اعضای خانواده شما به حساب می‌آیند که باید بیشتر لحظات را درکنار هم بگذرانید؛ پس حتی‌الامکان اگر در انتخاب هم اتاقی‌تان مختار هستید، فکر کنید در حال انتخاب یکی از اعضای خانواده خود هستید یا اگر نیستید انعطاف پذیری خود را بالا ببرید!

قبل از ورود به خوابگاه بپذیرید که قرار است با افرادی از فرهنگ‌‎های مختلف زندگی کنید و با هم کنار بیایید. از همان اول برای اتاق خود قانون بگذارید و به قانون پایبند باشید. برای چگونگی استفاده از فضای اتاق و زمان خواب و بیداری، قانون بگذارید و البته با همدلی و انعطاف به قانون پایبند باشید.

)مثلا اگر دوستتان در زمان غیرقانونی استراحت، خواب بود، اشکالی ندارد کمی آرامتر باشید!) در خوابگاه اتاق شخصی ندارید و حتی آشپزخانه و سرویس بهداشتی مجزا هم ندارید. پس خودتان را برای مواجهه با این شرایط آماده کنید!

3- اینجا مالکیت شخصی نداریم!
در خوابگاه تا حد زیادی زندگی شخصی وحریم خصوصی خودبه‌خود با چالش روبرو می‌شود؛ پس سعی کنید با مدیریت خودتان اندکی فضا و حریم شخصی برای خود و هم اتاقی‌های‌تان فراهم کنید.

زندگی در خوابگاه تفاوت های زیادی با زندگی در خانه پدری دارد؛ بنابراین خیلی از عادت‌های‌تان را باید کنار بگذارید. دیگر مثل قبل نمی‌توانید درب یخچال را باز کنید و هر چقدر از حجم یخچال را که می‌خواهید به خود اختصاص دهید؛ درواقع با یخچال خوابگاه مثل یخچال خانگی رفتار نکنید. حتی الامکان آن را مرزبندی کنید و به مرزهای یکدیگر احترام بگذارید و به اندازه ظرفیت خود مواد غذایی تهیه کنید. (البته اگر احیانا کسی وارد مرز شما شد یا خوراکی مورد نظرتان ناپدید شد، خیلی جار و جنجال راه نیندازید.(

برای اینکه در خوابگاه با مشکلی مواجه نشوید بهتر است مادرخرج داشته باشید تا خورد و خوراک و شام و نهارتان را با هم یکی کنید. حتی اگر وضع مالی شما از بقیه دوستانتان بهتر است سعی کنید سطح خود را به بقیه نزدیک کنید تا مجبور نباشید یواشکی یا با عذاب وجدان سروقت غذاها و خوراکی‌های‌تان بروید!

5- جیب خود را مدیریت کنید
زندگی خوابگاهی به شما امکان زندگی مستقل می‌دهد. این امکان را به فال نیک بگیرید؛ اما توجه داشته باشید در خرج کردن پولتان برنامه داشته باشید؛ به خصوص اگر از شهرستان‌های کوچک به شهرهای بزرگ برای تحصیل مهاجرت کرده‌اید، باید بدانید که خرج زندگی در کلانشهرها گاهی چند برابر شهرستان بوده و برنامه‌ریزی برای خرج و مخارج هم ضروری است. در ضمن می‌توانید در این مدت دانشجویی در دانشگاه یا حتی در خوابگاه برای خود یک کار پاره وقت دست و پا کنید و بیشتر طعم مستقل شدن را بچشید.

6- تلخ و شیرینی‌های مستقل شدن!
در خوابگاه، کسی اتاق یا تخت‌خواب شما را مرتب نمی‌کند، ظرفها یا حتی لباس‌ها را هم خودتان باید بشویید. خرید هم با خودتان است؛ پس به خاطر خودتان هم که شده از الان این کارها را تمرین کنید. برای تمیز کردن اتاق و تخلیه زباله‌های اتاق برنامه‌ریزی داشته باشید. به خوابگاه فقط به عنوان محل خواب نگاه نکنید.

شما قرار است در یک اتاق نه چندان بزرگ در کنار افرادی هم سن و سال خود، به مدتی تقریبا طولانی کنار هم زندگی کنید؛ پس در نظافت و زیبا کردن آن کوشا باشید!

7- چای و چای و چای؛ حرف و حرف و حرف!
یک کتری آب جوش و چند عدد چای کیسه‌ای و شب بیداری‌‎های طولانی و گپ و گفت. اگر از هر کدام از اطرافیانتان که تجربه زندگی خوابگاهی داشته‌اند از خاطراتشان بپرسید احتمالا یکی از شیرین‌ترین این خاطرات دورهمی‌های شبانه و گپ و گفت و چای خوردن باشد. چای کیسه‌ای بیشترین چیزی است که در خوابگاه به آن دسترسی دارید؛ پس حتی اگر چای خوردن جزو عادات غذایی شما نیست، به احتمال زیاد در این مدت به آن معتاد خواهید شد!

زندگی خوابگاهی پر از لحظات شاد و خاطرات جذابی است که شاید دیگر در زندگی‌تان تکرار نشود؛ حتی بسیاری از اتفاق‌ها و محرومیت‌ها هم می‌تواند سوژه خاطره‌ای شیرین باشد. شاید مثل قبل نتوانید کنترل تلویزیون را دست بگیرید و به سلیقه خودتان شبکه‌ها را بالاپایین کنید یا هر وقت که دلتان خواست نمی‌توانید بخوابید یا حتی وقتهای زیادی پیش می‌آیند که دلتان برای خانواده تنگ می‌شود؛ اما با همه این سختیها خوابگاهی بودن یک تجربه شیرین است که تا سال‌ها بعد از اتمام آن با به یاد آوردنش لبخند می‌زنید و شاید آنقدر دلتنگش شوید که دلتان بخواهد برای یک روز هم شده به آن دوران برگردید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اعلام نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم مصاحبه دکتری
هفته فیلم سینمای دفاع مقدس در تلویزیون
آماده‌باش آتش‌نشانی برای تامین ایمنی مراسم وداع با پیکر شهید رئیسی در مصلی تهران
گزارش تصویری| دسته بزرگ عزاداری هیئات دانشجویی
افتتاحیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری +عکس
اجتماع طلاب و حوزویان در بزرگداشت شهدای خدمت در مدرسه علمیه فیضیه قم +عکس
برگزاری بزرگداشت سیدالشهدای خدمت در حرم شاهچراغ
بیانیه مجمع جهانی بیداری اسلامی در پی شهادت رئیسی
مروری بر ۲۳ بار حضور و دیدار رئیس‌جمهور شهید با دانشگاهیان
تعطیلی تمامی واحدهای قضایی در روز چهارشنبه
تایید انتخابات مجلس در ۲۱ حوزه و تعیین تاریخ انتخابات ریاست جمهوری
پیام تسلیت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور
حضور مقامات سوریه در سفارت ایران در دمشق برای ابراز همدردی
تعطیلی موزه‌ها در روز چهارشنبه
اعلام برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان
حیدر حیدر گویان دانشجویان عزادار شهید مظلوم در مقابل دانشگاه تهران +فیلم
دسته عزاداری دانشجویان دانشگاه تهران در فراق شهید جمهور +فیلم
بسیج تمامی امکانات شهرداری مشهد برای تشییع شهید جمهور
برپایی دسته عزاداری هیئت‌های دانشجویی در سوگ رییس جمهور شهید +عکس
استقبال از پیکر شهدای خدمت در فرودگاه مهرآباد +عکس
محل استقرار اتوبوس ها برای جابجایی شرکت کنندگان در مراسم تشییع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top