تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/07/26 - 13:03
کد خبر: 248194

معرفی یک کتاب نجیب و کارساز

کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» به قلم عطاءالله رفیعی آتانی، به تازگی توسط مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازجهان نیوز، با شجاعت می توان ادعا کرد کتاب «عطاءالله رفیعی» کتابی نجیب، مؤدب، عمیق و کارساز است.نجابت، بدان دلیل که این کتاب 300 صفحه ای، بدون هوچی گری و بی هیچ نواختن طبل و دهل در عالم نشر، یک مضمون جدید علمی، خلق کرده است.

این کتاب مؤدب است به آن دلیل که ضمن ارجاعات متعدد به آراء اندیشمندان و مشاهیر اهل نظر، وامداری خود را نسبت به انباشت علمی قدما، اعلام می دارد؛ اما شجاعانه و با صراحت ادب ورزانه، دیدگاه های آنان را به بوته نقد می کشاند. نظیر نقدهای جدی که عطاءالله رفیعی در زمینه علم اسلامی، بر آراء بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی، علامه مصباح یزدی و شهید صدر بیان داشته است.

کتاب «کنش انسانی» کتابی عمیق و منضبط است، آنچنانکه در هیچ کدام از صفحات و سطرهای خود، مقام استدلال و استناد را فراموش نکرده و همواره یک خط روشن و محکم را برای تولید یک نظریه نوین اسلامی، تعقیب کرده است.

این کتاب با متانت و آرامش، مخاطب صبور خود را به سطح جدیدی از فهم می رساند. آنچنان که خود رفیعی در جای جای کتاب و در چارچوب نظری حکمت صدرایی، بیان می دارد «علم است که موجودیت انسان را می سازد» و اساساً انسان به مثابه علم است. جالب آنکه مضامین این کتاب فراتر از یک توصیف علمی، به طور همزمان بر مخاطب خود مؤثر واقع شده و با اصلاح نگاه ها و نگرش های او، احتمالا وی را به سطح جدیدی از وجود و هستی ارتقاء می دهد. پس این کتاب، کارساز است؛ ضمن آنکه این تألیف در لایه پیامدهای آتی خود نیز اثرآفرین خواهد بود. مؤلف در صفحات آخر کتاب، ادعای جالب و دلپذیری دارد: «یکی از مهم ترین دستاوردهای سیاستی این پژوهش علمی را باید راهگشا بودن آن برای سیاست گذاری و برنامه ریزی توسعه و پیشرفت دانست».

پس آنان که عزم و اراده خالصی برای امر پیشرفت در این سرزمین دارند، حتما باید در ساخت و ساز منظومه ذهنی و عملی خود، سراغی از این کتاب بگیرند.

کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی» به قلم عطاءالله رفیعی آتانی، به تازگی توسط مرکز علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شده است. مؤلف که عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت است، در مراسم رونمایی از کتاب می گوید مفاهیم و مباحث این کتاب را سال هاست که در جمع دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه های کشور و طلاب و اندیشمندان فاضل حوزه علمیه قم ارائه و در معرض مباحثه و چکش کاری قرار داده ام. برای همین انتشار آن سال های مدید به تعویق افتاده است.

شاید اصلی ترین رسالت این کتاب آن است که به طور تئوریک و مبتنی بر مبانی فلسفه اسلامی، «کنش های انسان» را توضیح داده و تبیین کند. مؤلف مبتنی بر نظریه اسلامی پیشرفت، معتقد است ما پیش از آنکه به شناخت آینده محتاج باشیم، به ساختن آینده اضطرار داریم و این انسان و جامعه در حال تغییر و صیرورت، به قواعدی برای مدیریت تغییر نیازمند است.

به نظر می رسد این کتاب برای تولید آن قواعد، گام محکم، معتبر و قابل اتکایی برداشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
وزارت بهداشت از مدیران خود خبر دارد؟/ چرا مسئولی برای اتفاقات یک مهمانی غیرقانونی پیام تسلیت صادر می‌کند؟
چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
خلق یک جام با حذف استقلال و پرسپولیس!
پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم دوید!
واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
آخرین جزئیات از تولید فیلم سلمان فارسی
جابجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر فوتبال با مترو
۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
دستگیری ۳ قاتل فراری در ۳ عملیات ضربتی
سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران
بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (روش‌های رایگان و زود بازده)
لیست فیلم‌هایی که کاش حافظه‌ام پاک میشد تا دوباره میدیدم!
اسکای دایوینگ، تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز در دبی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top