تاریخ انتشار: پنجشنبه 1396/08/18 - 14:15
کد خبر: 249767

رحیم صفوی: ایران وزن برتر ژئوپلتیک را دارد

مشاور عالی فرماندهی معظم له گفت: امریکایی ها در 36 سال گذشته شکستهای بزرگی را متحمل شدند و علی رغم هزینه تریلیون دلاری در افغانستان و عراق اما نتوانستند به اهدافشان برسند، ایران وزن برتر ژئوپلتیک را دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، سرلشگر رحیم صفوی در نشست اعضای هیات علمی دانشگاههای مشهد در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ایام اربعین حسینی و مراسم پیاده روی اربعین گفت: یکی از جملاتی که امام زمان(عج) در کنار کعبه میفرمایند«انا ابن الحسین» است یعنی قبل از ظهور مردم جهان باید حسین (ع)را بشناسند تا وقتی امام زمان میفرمایند « انا ابن الحسین» مردم جهان بدانند حسین( ع) کیست.

وی با اشاره به شرایط منطقه بیان کرد: امریکایی ها در 36 سال گذشته شکستهای بزرگی را متحمل شدند و بعد از لشکرکشی به کویت برای بیرون کردن صدام به دنبال تک قطبی سازی قدرت در جهان بودند و میخواستند تنها ابرقدرت جهان باشند.

مشاور عالی فرماندهی معظم له به ایجاد قدرتهای جدید در اسیا اشاره و تصریح کرد: اندیشمندان معتقدند که قدرت به ارامی از غرب به شرق عالم حرکت می‌کند که مبنای این قدرت اقتصاد و فرهنگ است که اقتصاد را متوجه چین و فرهنگ را متوجه فرهنگ اسلامی می‌کنند.

سرلشگر صفوی ادامه داد: ایدئولوژی مسیحیت و لیبرال دموکراسی دیگر الهام بخش برای بشریت نیست بلکه این ایدئولوژی اسلامی است که الهام بخش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اندیشمندان می‌گوید قطب بزرگ جهان اسلام بروز و ظهور خواهد کرد.

مشاور عالی فرماندهی معظم له با بیان اینکه جهان به سمت چند قطبی شدن در حال حرکت است خاطرنشان کرد: برژنیسکی میگوید قدرت امریکا در حال افول است و رهنمودهایی داده که چگونه امریکا قدرت خود را حفظ کند.

سرلشگر صفوی با بیان اینکه امریکاییها در غرب آسیا با شکست مواجه شدند گفت: پس از حمله به عراق امریکا میخواست به این منطقه مسلط شود و این در حالی است که برنامه های امریکا برای دسترسی به این منطقه با شکست مواجه شده است انها تریلیونها دلار در افغانستان و عراق هزینه کردند و بیش از 5000 کشته در این دو کشور دادند ولی نتوانستند به اهدافشان برسند.

وی افزود: هنوز در افغانستان امنیت پایدار وجود ندارد تاجایی که مجبور شدند مجددا نیرو به این کشور اعزام کنند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: می خواستند در عراق حکومتی سکولار و نظام لائیک به وجود آوردند که با ایران رفتاری خصمانه داشته باشد که با تلاش مراجع عالی قدر و مردم موفق نشدند و اکنون می بینیم بر خلاف میل آمریکایی‌ها یک حکومت شیعی در عراق روی کار آمده است.

وی بیان کرد: با وجود هزینه های بسیاری که در منطقه آمریکا‌یی ها انجام دادند، ایران برنده قضیه شد و وزن ژئوپلیتیک کشورمان افزایش یافت.

سرلشکرصفوی ضمن اشاره به این نکته که آمریکا، عربستان، قطر و اردون می خواستند که حکومت بشار اسد را نابود کنند، متذکر شد: آمریکایی ها در مدت ۸۰ ماه هزاران گروه تروریستی به سوریه فرستادند؛ اما با مجاهدت‌های انجام شده، اکنون فقط دو قسمت شمال غربی سوریه در دست تروریست ها باقی مانده است و حکومت بشار اسد باقی مانده است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ائتلاف آمریکا با هم پیمانانش در خصوص سوریه شکست خورد و آنها به اهداف مورد نظر خود در منطقه نرسیدند.

وی با یادآوری این موضوع که هیلاری کلینتون و ترامپ اعتراف کردند که داعش را آمریکا به وجود آورده است، گفت: در زمانی که آمریکا به عراق حمله کرده بود در اطراف اردوگاه بصره مشغول آموزش سیاسی، نظامی و عقیدتی بودند و می‌گویندکه ابوبکر بغدادی در اردوگاه انگلیسی‌ها در جنوب بصره بوده است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری افزود: اکنون که داعش در سوریه و عراق شکست خورده است، آمریکا‌یی‌ها آنها را به سمت افغانستان کوچ می‌دهند.

سرلشکر صفوی در ادامه سخنان خود به قضیه کردستان عراق اشاره و بیان کرد: قضیه کردستان عراق مربوط به قراداد تقسیم منطقه عثمانی در سال‌های ۱۹۱۵ و ‍۱۹۱۶ است؛ اما آمریکا اصل این قضیه است و صهیونیسم را پیش انداخته است.

وی متذکر شد: آمریکایی‌ها روابط خوبی با بارزانی و پدر او داشته اند و همین دوستان بارزانی بودند که ارتش عراق را در زمانی که داعش موصل را گرفت، خلع سلاح کردند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: به نظر من داعش و بارزانی ها با هم در خصوص عراق بسته بوده‌اند اگر چه که داعشی‌ها به بارزانی رحم نکردند و تا نزدیکی اربیل پیش رفتند؛ اما با کمک ایران از سقوط اربیل جلوگیری شد.

رحیم‌صفوی با تاکید بر این مطلب که بارزانی فریب خورد و با تصرف کرکوک و تسلط دولت مرکزی عراق بر چاه‌های نفت این سنارویوی آمریکایی‌ها هم موفق نشد، تصریح کرد: بعد از قضیه کردستان سه موضوع در منطقه پیش آمد که یکی استعفای نخست وزیر لبنان در عربستان، حمله موشکی یمن به ریاض و سوم تغییرات در عربستان است. ماجرای استعفای سعد حریری در عربستان قابل تامل است و به نظر من طرح آمریکا، صهیونیسم و سعودی ها است.

رحیم صفوی افزود: ماجرای این استعفا یک افتضاح و یک زلزله سیاسی است که گروهای سیاسی لبنان آن را محکوم کرده‌اند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری بیان کرد: ۱۶ موسسه مطالعاتی و اطلاعاتی آمریکا مطلبی با عنوان« جهان در سال ۲۰۳۰ » منتشر کرده است که در آن گفته شده آل سعود تا سال ۲۰۳۰ وجود نخواهد داشت و ایران تا این سال قدرت منطقه خواهد شد.

وی متذکر شد: عربستان در جنگ با یمن هیچ چیز بدست نیاورده است از طرفی بین آنها اختلاف داخلی شدیدی شکل گرفته و به نظر اوضاع در آنجا ناپایدار است.

رحیم صفوی تاکید کرد: سعودی‌ها به سمت ناپایداری حرکت می‌کنند و ایران وزن برتر ژئوپلیتیک شده و با نفوذ قدرت نرم خود تبدیل به قدرت منطقه شده است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان این نکته که ایران از ظرفیت روسیه در جهت مبارزه با گروه های تکفیری و تروریستی استفاده کرد، بیان کرد: اتئلاف ایران در خصوص سوریه موفق بود و بعید می‌دانم که آمریکایی‌ها مشکلی جدید به وجود‌ آورند هرچند که فشارهای اقتصادی و سیاسی خود را ادامه می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: منطقه غرب آسیا تا ۱۰ سال آینده ناآرام خواهد بود و بهتر است بگویم که در گزار ژئوپلیتیک است که هند و چین نیز به آن نظر دارند با توجه به این شرایط بهتر است که با روسیه ارتباط راهبردی داشته باشیم.

رحیم صفوی تصریح کرد: موضوع مهم منطقه انقلاب اسلامی ایران است چون این انقلاب توانسته است که بازی آمریکایی ها را بهم بریزد.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری به اوضاع آسیای میانه اشاره و خاطرنشان کرد: فعلا در این منطقه هیچ مشکلی برای ایران نیست و بعید می دانم که در آینده نیز مشکلی به وجود آید مگر این که آمریکایی‌ها به آنجا بیانید که چین، ایران و روسیه نباید چنین اجازه‌ای بدهند.

رحیم صفوی بیان کرد: ایران نتوانسته از آسیای میانه استفاده کند با وجود این که توانایی تاثیرگذاری ژئوپلیتیک در این منطقه را دارد.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در خصوص قابل اعتماد بودن روسیه متذکر شد: این کشور منافع محور است بنابراین ما نیزباید علاوه بر ایدئولوژیک محور بودن منافع محور نیز باشیم و بر اساس منافع مشترک با روسیه ارتباط داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران می تواند از این فرصت استفاده کند و ۲۵ میلیارد دلار محصولات خود را به روسیه صادر کند و ایران با حفظ هوشیاری می تواند روابط اقتصادی، سیاسی و اطلاعاتی با روسیه داشته باشد چون کشور باید در قدرت آسیایی مشارکت داشته باشد.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در پایان سخنان خود یادآور شد: بهتر است که با برخی از کشورها مانند پاکستان، عراق و عمان قرار داد عدم تخاصم ببندیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
اعلام جرم دادستانی علیه برخی فعالان رسانه‌ای درباره پرونده نیکا شاکرمی + جزئیات
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر انقلاب +عکس
جزییاتی جدید از پرونده بابک زنجانی
بسته ویژه اینترنت رایگان برای معلمان
واکنش رهبرانقلاب به خیزش دانشجویی در جهان +فیلم
یحیی گل‌محمدی رفت تا فصل بعد؟
رهبر انقلاب: الگوهای جامعه معلمین باید به‌ عنوان قهرمان معرفی شوند +فیلم
۷ جاذبه دیدنی که شما را به سبزوار می‌کشاند
تنها مرکز چاپ نمایشگاهی در تهران
۵ جراح بینی برتر شهر مشهد در سال ۱۴۰۳
دیدار معلمان با رهبر انقلاب +عکس
اتفاقی تلخ برای والیبال ایران
واکنش وزیر ورزش به تغییر نام استقلال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top