تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/09/08 - 09:40
کد خبر: 251265

ردپای متهمان اقتصادی در یک قرارداد مشکوک

ژنرال انگار قصد دارد در هر دوره‌ای وزیر می‌شود، بحرانی را از خود به یادگار بگذارد، جدیدترین و درعین‌حال خطرناک‌ترین بحران پیش رو، همین ماجرای فروش ارزان گاز به IFLNG است که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک ما با محکومیت‌های جدید مواجه شویم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، «کسی که چهار دختر داشته و یکی را پسر شاه به عقد خود درآورده، حالا اگر بخواهد برای سه دختر دیگر هم همین اتفاق بیافتد حتماً دخترها می‌ترشند»! این‌ها را ژنرال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت همین چند روز پیش به زبان آورده. وقتی از او درباره ارزان‌فروشی گاز به شرکت IFLNG پرسیدند این حرف‌ها را تحویل خبرنگاران داده! در تاریخ نقل‌شده سال 1350 چند نماینده مجلس به از دست دادن بحرین به‌عنوان بخشی از خاک ایران اعتراض کردند. هویدا، نخست وقت در برابر این اعتراض با وقاحت پاسخ داده بود: «مسئله بحرین به کسی مربوط نیست! دختر خودمان بود، با نظر اعلی‌حضرت شوهرش دادیم رفت»! به همین راحتی!

ماجرای از چه قرار است؟ / چوب حراج زنگنه به سرمایه‌های ملی
«با هدف تولید در یک شناور ویژه، نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی برای تولید گاز مایع‌شده (LNG) صادراتی به مدت 20 سال میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت نروژِ ایرانی امضا شد» چند هفته پیش این خبر به‌صورت رسمی در خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد. جزئیات قرارداد با شرکت IFLNG که به رسانه‌ها راه پیدا کرد، صدای کارشناسان حوزه نفت درآمد. قیمت پایین، مسئله‌ای بود که نمی‌شد به این راحتی‌ها از آن گذر کرد. توجیهات وزیر نفت اما در نوع خود جالب بود؛ با مثال پسر پادشاه، جوری صحنه‌آرایی کرد که گویی اگر گاز را با این قیمت نفروشیم، به‌ناچار باید رهایش کنیم تا بر سر مشعل‌ها بسوزد. ماجرا جالب‌تر هم می‌شود. هر مترمکعب گاز طبیعی (مجموع خوراک و سوخت) باقیمت بین ۷ تا ۸ سنت به شرکت IFLNG فروخته می‌شود! این در حالی است که به گفته وزیر نفت هزینه تمام‌شده تولید یک مترمکعب گاز طبیعی در ایران 15 سنت است!

ژنرال معتقد است نمی‌توانیم قیمت فروش گاز به ترکیه را ملاک صادرات گاز به‌کشورهای دیگر قرار دهیم چون به آن‌ها خیلی گران فروختیم. بیاید 5 قرارداد گازی کشور را در نظر بگیریم. قرارداد ترکیه، عراق، پاکستان، کرسنت و IFLNG. قرارداد ترکیه در زمان دولت کارگزاران منعقد شد و قرارداد پاکستان و عراق در دولت‌های نهم و دهم نهایی و رسمی شدند که قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی در این سه قرارداد نزدیک به هم هستند. ازآنجاکه وزیر نفت معتقد است نباید قرارداد ترکیه را قرارداد پایه در نظر گرفت باید پرسید با این آیا توجیه دولت گذشته اشتباه بزرگی مرتکب شده است که فرمول مناسبی را برای قراردادهای گازی ایران در نظر گرفته است؟

اگر ازنظر قیمتی قراردادهای صادرات گاز را دسته‌بندی کنیم باید صادرات گاز به ترکیه٬ پاکستان و عراق را یک‌طرف و قراردادهای کرسنت و شرکت نروژی را در طرف دیگر قرارداد؛ نکته جالب اینجاست سه قراردادی که از قیمت بسیار مطلوبی برخوردار هستند در زمان‌های به‌جز وزارت زنگنه امضاشده‌اند و کرسنت و IFLNG در زمان وزارت ژنرال!

ردپای متهمان اقتصادی در کرسنت دوم زنگنه/ پشت پرده واگذاری زیر قیمت چند ۱۰ ساله سرمایه‌های نفتی به دوستان اروپایی چیست؟

کرسنت دوم؟
کارشناسان می‌گویند قرارداد گازی IFLLNG کرسنت شماره دو است. سال ۲۰۰۱ در دوران ریاست جمهوری خاتمی و وزارت زنگنه، قرارداد انتقال گاز میدان سلمان به شرکت کرسنت پترولیوم امارات منعقد شد که خیلی سروصدا و کرد. همان زمان، حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، از احتمال وجود دست‌های پشت پرده خبر داد. قیمت صادرات گاز به امارات آن‌قدر پایین بود که داد همه را درآورد. ایران تصمیم گرفت قرارداد را اجرا نکند و شرکت کرسنت از ما شکایت کرد.

ایران در واکنش به این شکایت اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد پای دلالان سودجو در این قرارداد بازشده و فساد اتفاق افتاده. وضعیت دادگاه به نحوی بود که مشخصاً حکم به نفع ما صادر می‌شد تا اینکه با شروع ریاست جمهوری حسن روحانی و مسئولیت گرفتن عاملان فساد کرسنت در وزارت نفت، رأی دادگاه برگشت و ما محکوم‌به پرداخت جریمه به امارات شدیم. کار به همین‌جا ختم نشد. ترکیه به دلیل اینکه گاز ایران را با قیمت گران‌تری نسبت به امارات می‌خریده از ما شکایت کرد. ما دوباره محکوم شدیم و برای پرداخت جریمه گاز رایگان به ترکیه صادر کردیم!

ردپای متهمان کرسنت در قرارداد گازی جدید
شرکت IFLNG شرکتی است متعلق به هملا نروژ و پالایش گاز خارک. به اعضای هیئت‌مدیره شرکت پالایش گاز خارک نگاهی می‌اندازیم. حسین آفریده، نماینده مجلس ششم و عضو کمیسیون انرژی. این نماینده اصلاح‌طلب که از متهمان پرونده کرسنت به شمار می‌رود در انتخابات مجلس هشتم رد صلاحیت شده. پای حسین آفریده حالا به قرارداد جدید گازی کشور بازشده!

مشاوران وزارت خانه از امور فنی هم کم‌اطلاع‌اند!
به گزارش عصر نفت: «گاز طبیعی کاربردهای فراوانی در صنایع کشور دارد، یکی از مهم‌ترین این موارد، تزریق گاز به میادین نفتی است. با توجه به اینکه تزریق گاز موجب عدم کاهش تولید نفت از میادین و در مرحله بعد افزایش تولید است اما وزارت نفت در دوره فعلی هیچ‌گاه این مهم را در دستور کار قرار نداده با وجود آنکه تأکید بسیاری به افزایش ضریب بازیافت دارد.»

انگار وزارت نفت این راهبرد فنی برای افزایش ضریب تولید میدان را به‌کلی فراموش کرده، برخی برآوردها نشان می‌دهد به ازای هر سرمایه‌گذاری یک‌دلاری برای تزریق گاز به مخازن هیدروکربوری، حدود 40 دلار سود از جهات دیگر حاصل می‌شود.

ردپای متهمان اقتصادی در کرسنت دوم زنگنه/ پشت پرده واگذاری زیر قیمت چند ۱۰ ساله سرمایه‌های نفتی به دوستان اروپایی چیست؟
بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، میزان تزریق گاز از حدود 160 میلیون مترمکعب در روز فقط 80 میلیون مترمکعب آن محقق شده این یعنی تنها ۵۰ درصد محقق شده است. درحالی‌که کشورهای نفتی جهان از ذخایر گازی قابل‌توجهی برخوردار نیستند، با واردات گاز از کشورهای همسایه، آن را به میادین نفتی خود تزریق می‌کنند ولی در ایران، وزیر نفت ارزان‌فروشی نفت را به افزایش درآمدهای کشور ترجیح می‌دهد.

توکلی: قرارداد را لغو کنید! / حاجی دلیگانی: مصالح ملی رعایت نشده!
احمد توکلی کارشناس برجسته اقتصاد و حوزه انرژی در همین رابطه نامه‌ای خطاب به زنگنه نوشته و ضمن بیاد ایرادات اساسی این تصمیم گفته: «ضروری است ابلاغیه اخیر نرخ گاز با هدف صادرات، ابطال شده و قرارداد با شرکت نروژی-ایرانی نیز قبل از نافذ شدن متوقف گردد. از طرف دیگر وزارت نفت بایستی چارچوب کلی قراردادهای فروش گاز را به تصویب هیات وزیران برساند و سپس در قالب این چارچوب اقدام به انعقاد قرارداد فروش گاز نماید. همچنین ضروری است وزرات نفت اولویت مصرف گاز خود را تزریق به میادین نفتی داخلی و اجرای پروژه‌های صادراتی خط لوله فعلی و همچنین تکمیل طرح ایران ال ان جی قرار دهد.»

حاجی دلیگانی نماینده مجلس هم در همین رابطه گفته: «اخیرا وزارت نفت قرارداد فروش گاز طبیعی به نروژ را امضا کرده که در آن رعایت مصالح ملی صورت نگرفته است. در این قرارداد که مدت آن نیز ۲۰ سال است گاز طبیعی در هر متر مکعب بین ۸ تا ۱۲ سنت به طرف نروژی فروخته می‌شود و این در حالی است که طبق گفته وزیر نفت هزینه تمام شده تولید هر متر مکعب گاز طبیعی در داخل کشور ۱۴ تا ۱۵ سنت است. از سوی دیگر میزان فروش گاز طبیعی در این قرارداد به طرف نروژی بسیار کمتر از قرارداد فروش گاز به کشور ترکیه است.»

ژنرال انگار قصد دارد در هر دوره‌ای وزیر می‌شود، بحرانی را از خود به یادگار بگذارد، جدیدترین و درعین‌حال خطرناک‌ترین بحران پیش رو، همین ماجرای فروش ارزان گاز به IFLNG است که به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک ما را  با محکومیت‌های جدید مواجه کند. مشاورها و احتمالاً شورای عالی امنیت ملی درباره این قرارداد به ژنرال تذکر داده‌اند، اما تصمیم نهایی با خود اوست، شاید اگر از کارشناسان دیگری در مجموعه وزارت نفت هم استفاده شود، نتایج بهتری حاصل خواهد شد و به نفع مصالح ملی هم هست.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top