تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/09/21 - 09:43
کد خبر: 252514

چه کشورهایی نمی‌گذارند «فلسطین» مسیر قانونی خود را طی کند؟

آن سوی خوش‌رقصی

آن سوی خوش‌رقصی

نوع مواجهه با مساله ی فلسطین در ابتدا آنقدر برای اتحادیه عرب دارای اولویت بود که در ایجاد ساختار این اتحادیه در کنار اداره های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... در دبیرخانه قسمتی تحت عنوان اداره‌ی فلسطین تشکیل شد. اما به نظر می‌رسد اوضاع فعلی این اتحادیه و عدم اثرگذاری در مناسبات مربوط به فلسطین به طور کلی از دوعامل داخلی و خارجی نشات می گیرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از مباحثی که در چند روز اخیر موجبات بحث و بررسی های بسیاری را در فضای رسانه ای و سیاسی دنیا فراهم کرده است بحث انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل به بیت المقدس است که این مساله از منظرهای گوناگونی قابلیت بررسی دارد.

 در این زمینه  نقش انفعالی  که دولت های مسلمان و به طور خاص دولت‌های عرب زبان منطقه در ارتباط با این قضیه ایفا کرده‌اند از نکات قابل توجه است. در همین راستا می‌توان به نقش اتحادیه عرب که با عضویت 22 کشور عرب زبان دنیا بیشترین قرابت فرهنگی و زبانی را با مردم فلسطین دارد اشاره کرد. موضع انفعالی این اتحادیه و عدم اقدام موثر در مواجهه با اقدام دولت امریکا حکایت از وضعیتی در این اتحادیه دارد که آن را مشابه عمده ی ائتلاف ها و سازمان های منطقه ای جهان سوم در وضعیتی کم اثر قرار داده است.

اتحادیه عرب که در سال 1945 در فضای پان عربیستی حاکم بر مناسبات جهان عرب به ابتکار مصر تشکیل شد یکی از اصول اساسی خود را حفظ استقلال و حاکمیت کشورهای عرب اعلام کرده بود که در این زمینه می توان اولین چالش جدی اتحادیه عرب را مواجهه با مساله فلسطین دانست. این قضیه یعنی نوع مواجهه با مساله ی فلسطین در ابتدا آنقدر برای اتحادیه عرب دارای اولویت بود که در ایجاد ساختار این اتحادیه در کنار اداره های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... در دبیرخانه قسمتی تحت عنوان اداره‌ی فلسطین تشکیل شد. اما به نظر می‌رسد اوضاع فعلی این اتحادیه و عدم اثرگذاری در مناسبات مربوط به فلسطین به طور کلی از دوعامل داخلی و خارجی نشات می گیرد.

1- در مورد عامل داخلی می‌توان به شکاف ایجاد شده در این اتحادیه ناشی از ایفای نقش مخرب عربستان سعودی اشاره کرد. سیاسی کاری عربستان و سوق دادن اتحادیه از مسائل کلان جهان عرب و در صدر آن مساله ی فلسطین به درگیری‌های منطقه ای خود با کشورهایی مانند ایران، سوریه و قطر در همین راستا قابل اشاره است.

در این زمینه باید توجه داشت که اتحادیه عرب که در دوره‌ای و پس از امضای قرارداد صلح کمپ دیوید مصر را از اتحادیه اخراج می‌کند و مقر اتحادیه از قاهره به تونس منتقل می‌شود (که این امر نشان از اولویت مساله فلسطین در آن مقطع زمانی دارد) هم اکنون و به دلیل سیاست‌های طایفه گرایانه‌ی عربستان در وضعیتی از سازش نانوشته با رژیم صهیونیستی قرار دارد که نه تنها توانایی اتخاذ موضع صحیح در قبال مساله فلسطین را ندارد بلکه عمده‌ی فشار خود را معطوف به مقابله با کشورهایی مثل سوریه، لبنان و عراق کرده است که اتفاقا در خط مقدم مبارزه با رژیم اشغالگر قدس هستند. در این راستا باید توجه داشت عربستان با نقش حداکثری که در تامین بودجه این اتحادیه ایفا می‌کند نقش مهمی در جهت دهی به سیاست‌های کلی آن دارد.

2- اما عامل خارجی موثر در موضع انفعالی اتحادیه عرب نقش قدرت‌های بزرگ و به ویژه آمریکا و تغییر مناسبات این کشورها با طرف امریکایی هستند. اگر در دهه 50 میلادی و تحت تاثیر انقلاب‌های ضد استعماری که در کشورهای آسیایی و آفریقایی یکی پس از دیگری به وقوع می‌پیوست و همچنین حاکم بودن  مناسبات حداکثری جهان دوقطبی به ویژه در دهه 60 و 70 میلادی کشورهای عضو اتحادیه عرب توان بیشتری برای مقابله با زیاده خواهی‌های آمریکا داشتند متاسفانه پس از گذار از این دوران نخبگان جهان عرب نه تنها موفق به حفظ وضعیت پیشین نشدند بلکه در توسعه‌ی همه جانبه روابط خود با آمریکا از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

در همین زمینه می‌توان به تحریم نفتی که در سال 1973 توسط کشورهای عربی علیه قدرت‌های حامی اسرائیل در جنگ با اعراب اعمال شد و دنیا را با یک شوک و بحران عظیم مواجه کرد اشاره کرد. البته باید توجه داشت که اتفاق مذکور در قالب سازمان اوپک و خارج از مناسبات اتحادیه عرب صورت گرفت اما تصویر آشکاری از نحوه تقابل کشورهای عربی با مساله‌ی فلسطین در دو مقطع زمانی متفاوت را نشان می‌دهد. اگر کشورهای عربی در مقطع فعلی توان کار مشابهی مانند سال 1973 را ندارند یکی از دلایل عمده آن توسعه شدید روابط اقتصادی با غرب و به طور خاص آمریکا به ویژه در قالب خرید تسلیحات نظامی و جنگ افزارهای گران قیمت است که با گره زدن شدید منافع اقتصادی و امنیتی این کشورها با آمریکا هرگونه تقابل با منافع آمریکا در این منطقه را عملا برای این کشورها غیر ممکن کرده است.

به طور کلی به نظر می‌رسد با توجه به مناسبات فعلی حاکم در جهان عرب اتحادیه عرب با فاصله گیری از اصول اساسی خود در حال تبدیل شدن به سازمانی کم اثر، غیر منسجم و کم توفیق است که در مناسبات آینده‌ی منطقه نقشی نخواهد داشت.

* گزارش از محمدکاظم عبدالحمیدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top