تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/09/22 - 12:10
کد خبر: 252648

دانشجویان چه می‌خواهند؟

قله‌ی انتقادپذیری مسئولین و نقدهای صریح دانشجویی

قله‌ی انتقادپذیری مسئولین و نقدهای صریح دانشجویی

برنامه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نشان داد که می‌توان هم حضور بی‌آلایش مدیران ارشد در دانشگاه را تجربه کرد و هم بدون اینکه علیه کسی اعلام جرم شود و یا دانشجویی در معرض برخوردهای امنیتی قرار گیرد، سوال و نقد جسورانه از مسئولین را در دستور کار قرار داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "انتقاد و انتقاد پذیری" از آن دست مقوله‌هایی است که عمدتا توافقی کلی حول محور ابعاد متعدد آن حاصل نمی‌گردد و همواره محل تضارب آراء مختلف و گاها متضاد واقع شده و چالش‌های پرشماری بر آن مترتب می‌شود. چرا که هر گروهی از دریچه نگاه خود سعی در تعیین حدود و ثغور آن داشته و بر آن است که از منظر خود به توصیف این مقوله بپردازد. لکن در میان تمامیِ این مناقشات بنظر می‌رسد حول برخی محور‌های "انتقاد و انتقادپذیری" اجماع و اتفاق نظر وجود داشته باشد. یکی از این موارد مورد اتفاق این است که عموم کسانی که به اظهار نظر در این باب می‌پردازند "روندی مرحله‌ای" و مداوم برای آن قائل هستند که توالیِ مراحل، از مهم‌ترین ذاتیات تحقق ماهیت نقد است. بدیهی است که در این روند، انتقاد کننده و انتقاد شونده باید خود را ملزم به رعایت قواعدی من جمله همین "کنش مرحله‌ای" بدانند.

یکی از این مراحلی که تحت تاثیر شرایط اجتماعی سیاسی جوامع از اهمیت وافری برخوردار شده و تبدیل به شاخصی برای سنجش رضایت مردمی از حاکمیت‌ کشورها شده، آستانه تحمل مسئولین در برابر انتقادات شهروندان است.

در کشور ما نیز به تناسب افزایش آگاهی‌های اجتماعی، انتظار شهروندان از پاسخگویی مسئولین در برابر سوالات و انتقادات افزایش چشمگیری یافته است و دیگر همچون گذشته برای مسئولین بخش‌های مختلف کشور تقدس قائل نیستند و عموم مدیران در هر مرتبه‌ای را ملزم به شنیدن انتقادات می‌دانند. از طرف دیگر مدیران نیز بواسطه مخابره سریع اخبار در فضای مجازی دیگر نمی‌توانند بر بسیاری از اعمال خویش سرپوش بگذارند. فلذا بسیاری از مسئولین خود را آماده شنیدن انتقادات و سوالات چالش‌برانگیز نمایندگان افکار عمومی می‌کنند.

یکی از این موارد امیدوارکننده‌ای که در راستای لزوم شنیدن انتقادات توسط مسئولین رخ داد و از قضا توجه رسانه‌ها و تبع آن افکار عمومی را به خود جلب کرد، حضور متفاوت معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در بین دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بود. جلسه‌ای دانشجویی که در میان هیاهوی این روزهای کشور و سیل انتقادات از قوه قضاییه برگزار شد و  توانست عکس باقی جلسات پرسش و پاسخی که در کشور برگزار می‌شود، محیط شفافی را برای طرح مسائل چالشی‌تر ایجاد کند تا دانشجویان بتوانند در فضایی دانشجویی و بدون آلایش بتوانند یکی از بلندپایه‌ترین مقامات قضائی کشور را به چالش بکشند و از هر دری تصمیمات بحث برانگیز دستگاه قضا را مورد کنکاش قرار دهند. از برخورد سیاسی با شهروندان بگویند و به محاکمه فعالین رسانه‌ای شکوه کنند از خدشه در عدالت کشور سخن بگویند و به نوع مواجهه قضات با برخی جریانات سیاسی معترض شوند.

فارغ از اینکه تا چه میزانی انتقادات دانشجویان و مسائلی که در این جلسه طرح شد، وارد بوده و همچنین فارغ از اینکه ناکارمدی قوه قضائیه به همان میزانی است که برخی از دانشجویان ادعا می‌کردند یا خیر، به این جلسه می‌توان به عنوان یک دستاورد در مقوله انتقاد و انتقاد پذیری نگریست و با پرداختن چندین و چند باره به جلسه مذکور، آن را از دیگر جلسات بعضا کلیشه‌ای جدا ساخت. چرا که نوع حضور در دانشگاه و برخورد معاون اول قوه قضائیه با دانشجویان معرف الگویی متفاوت از الگوی حضور سایر مسئولین بلندپایه در دانشگاه است. در حالیکه اغلب مدیران رده اول دستگاه‌های مختلف یا در دانشگاه ها حضور پیدا نمی‌کنند و اگر حضور پیدا می‌کنند، دانشگاه یک روز کاملا پادگانی را پشت سر می‌گذارد که حضور علنی و غیر علنی مامورین امنیتی شاه بیت حضور پرمنتِ مسئولین در همایش‌های دانشجویی است. اما برنامه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نشان داد که می‌توان هم حضور بی‌آلایش مدیران ارشد در دانشگاه را تجربه کرد و هم بدون اینکه علیه کسی اعلام جرم شود و یا دانشجویی در معرض برخوردهای امنیتی قرار گیرد، سوال و نقد جسورانه از مسئولین را در دستور کار قرار داد.

بنظر می‌رسد پس از این همایش، فصل جدیدی از انتظارات دانشجویان از شنیدن انتقادات علنی در برابر مقامات بلندپایه آغاز شود و حضور بی‌تکلف در میان مردم و دانشجویان برای شنیدن انتقادات و سوالات، بدل به سنجه‌ای پربها در جهت مقبولیت و یا عدم مقبولیت کارنامه اجرایی مدیران شود. گویی این قرعه به زودی به نام روسای مجلس و قوه قضائیه خواهد افتاد چرا که سالیانیست روسای این قوا از نعمت قرار گرفتن در معرض سوالات و انتقادات صریح بی‌بهره و یا حداقل بسیار کم‌بهره بوده اند.

 گزارش از محمد نوروزی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1396/09/23 - 07:49

دانشجویان تا وقتی که به جای مطالبه پاسخ های منطقی و مستند به دریافت جوابهای کلیشه ای و تکراری و البته از موضع عصمت و قدرت اکتفا می کنند در حد همان حرف مفت هستند که حجاریان گفت.
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top