تاریخ انتشار: شنبه 1396/09/25 - 10:53
کد خبر: 252871

بررسی حذف مدارس تیزهوشان از دوره متوسطه اول

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات ساختار آموزش و پرورش این است که متولی ارزشیابی در پایه‌های مختلف متفاوت است و برای مثال، ارزشیابی دوره ابتدایی و تیزهوشان در اختیار مرکز سنجش آموزش و پرورش نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه ارزشیابی دوره ابتدایی حدود 10 سال است که به شیوه کیفی توصیفی انجام می‌شود، اظهار داشت: با وجود مثبت بودن این نوع ارزشیابی، اما با توجه به شیوه متفاوت ارزشیابی در دوره متوسطه اول و دوم، دانش‌آموزان در فضای متعارض قرار می‌گیرند و به خصوص در پایه هفتم با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

وی افزود: یکی از مشکلات ساختار آموزش و پرورش این است که متولی ارزشیابی در پایه‌های مختلف متفاوت است و برای مثال، ارزشیابی دوره ابتدایی، تیزهوشان، سوادآموزی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در اختیار مرکز سنجش آموزش و پرورش نیست.

عمادی اضافه کرد: بارها قرار بود تجمیع این متولی اتفاق بیفتد، اما تاکنون محقق نشده است و عدم وجود سیاستگذار واحد، آسیب اصلی‌اش به دانش‌آموزان می‌رسد.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از اجرای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در دوره ابتدایی، بسیاری از استرس‌ها در دانش‌آموزان کاهش یافته و 6 سال اول ابتدایی را در فضای آرامش‌ می‌گذرانند و کیفیت تحصیلی نیز تفاوت چندانی نکرده است.

وی با بیان اینکه به دلیل شکاف دوره ابتدایی و متوسطه اول، دانش‌آموزان در پایه هفتم آسیب می‌بینند، عنوان کرد: دانش‌آموزان در پایان سال ششم با یک مانع بزرگ مواجهند و باید برای پذیرفته شدن در مدارس خاص، امتحاناتی را به شیوه تست‌زنی و رقابتی پشت سر بگذارند که با شیوه ارزشیابی توصیفی که سال‌ها با آن سر کرده‌اند، متفاوت است.

عمادی بیان داشت: ساختار وزارت آموزش و پرورش واگرا و متشتّت است و بیشترین ضربه در این واگرایی به نظام ارزشیابی وارد می‌شود و ما باید تلاش کنیم این شکاف را مدیریت کنیم.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش با اشاره به مشکلاتی که آزمون‌های مدارس خاص و تیزهوشان برای دانش آموزان ایجاد می‌کند، ادامه داد: زمانی که 90 درصد دانش آموزان پایه ششم در ابتدای تحصیل خود متحمل شکست و رد شدن در آزمون می‌شوند، اراده و احساس‌شان تخریب می‌شود و دانش‌آموزان پذیرفته شده نیز با چالش‌هایی چون برچسب خوردن و انتظارات فراوان خانواده و جامعه روبه‌رو هستند.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای با معاونان وزارت آموزش و پرورش، مسئله حذف مدارس تیزهوشان از دوره متوسطه اول بررسی کردیم و غیر از نماینده سمپاد، سایر معاونت‌ها با آن موافق بودند و اگر شرایط موافق باشد، این مدارس تنها در مقطع متوسطه دوم باقی خواهند ماند.

عمادی بیان داشت: ما به دنبال این هستیم که حتی مدارس نمونه دولتی دوره متوسطه دوم هم منحل شود و تنها مدارس تیزهوشان در این دوره با یک آزمون استاندارد شده فعالیت کنند.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص فوت یک دانش‌آموز پایه هشتمی بر اثر استرس گفت: این دانش‌آموز یک بیماری خاص داشته است و تنها استرس امتحان عامل فوت او نبوده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تهدید به قتل ترامپ و معاونش + جزئیات
افزایش سقف وام‌های دانشجویی برای سال تحصیلی جدید
تناقض سخنان ظریف با دیدگاه های رئیس‌جمهور منتخب چه بود؟
شایعه جدید درباره علیرضا بیرانوند!
فاجعه تازه در استقلال!
افشاگری وزیر روحانی علیه دولت روحانی +فیلم
گرم ترین روزهای تهران در این ۲ روز+فیلم
ساخت سلاح هسته ای و مواضع علنی ایران که توجه آمریکا را جلب کرد
اخطار جدی وکیل یک بازیکن استقلال به باشگاه
تصاویری از خاص ترین عزاداری در حسینیه معلی +فیلم
جدایی یک استقلالی قطعی شد
دروازه‌بان تیم ملی ازبکستان شاگرد یحیی می شود؟
رشد رمز ارزهای دیجیتال/ کدام رمز ارز دوباره اوج گرفت؟
بازگرداندن ورزشکار ژاپنی از المپیک به خاطر کشیدن سیگار
کاهش ترسناک سطح آب خزر در ۲ سال اخیر
زمان برگزاری حراج جدید شمش طلا مشخص شد
توافق بازیکن گل‌گهر با استقلال
قبول‌شدگان آزمون آموزگاری به ادارات آموزش و پرورش مراجعه کنند
بحث تاریخ دانشگاهی در ایران مورد بازبینی قرار گیرد
اجرای پروژه مسکن دانشگاهیان در ۲۲ استان
۴ راهکار مهم برای حفظ سلامت مغز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top