تاریخ انتشار: جمعه 1396/10/08 - 15:32
کد خبر: 254078

نقش دانشگاه آزاد در دامن زدن به فتنه ۸۸ چه بود؟

دشمنان و افرادی که از قبل فتنه ۸۸ را برنامه‌ریزی کرده بودند نگاه ویژه‌ای به دانشگاه و دانشجو داشتند و سعی می‌کردند با فریب دادن دانشجویان و سواستفاده از احساسات و شور جوانی که در بین این قشر وجود دارد، آنها را به خیابان بکشانند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 یادآور دو حادثه بسیار مهم است یکی حضور 40 میلیونی مردم در انتخابات و دیگری فتنه‌ای که شیرینی این حضور گسترده را تلخ کرد.

چیزی از فرآیند برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نگذشته بود که نامزدهای شکست خورده نخواستند این شکست را بپذیرند و با بهانه تقلب در انتخابات طرفداران خود را به خیابان کشانده و حوادث بسیار تلخی را رقم زدند، حوادثی که هشت ما کشور و مردم را درگیر خودش کرد و خسارت‌های زیادی را به کشور زد.

جدا از اتفاقاتی که در آن روزها رقم خورد و بارها هم مورد بحث قرار گرفته، این بار به بازخوانی نقش تشکل‌های دانشجویی و دانشجویان در رابطه با فتنه 88 پرداختیم. در آن زمان تشکل‌های دانشجویی انقلابی خیلی زود متوجه اهداف فتنه‌گران شدند و از همان ابتدا هم اقدامات سران فتنه و حامیان آنها را محکوم کردند.

* تلاش دشمنان برای سوءاستفاده از دانشجویان در فتنه 88

دشمنان و افرادی که از قبل فتنه 88 را برنامه‌ریزی کرده بودند نگاه ویژه‌ای به دانشگاه و دانشجو داشتند و سعی می‌کردند با فریب دادن دانشجویان و سواستفاده از احساسات و شور جوانی که در بین این قشر وجود دارد، آنها را به خیابان بکشانند.

بسیج دانشجویی٬ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و بسیاری از تشکل‌های انقلابی دانشگاه‌های کشور  با برگزاری برنامه‌های مختلف سعی کردند برای حامیان نامزدهای شکست خورده تبیین کنند که در انتخابات تقلبی صورت نگرفته و اصلا با ساختاری که در برگزاری انتخابات ما وجود دارد تقلب گسترده در انتخابات به نحوی که بتواند نتیجه آرا را تغییر دهد غیر ممکن است و البته در این مسیر هم بسیار خوب عمل کردند و بسیاری از جوانان و دانشجویان سریعا راه خود را از فتنه‌گران جدا کردند. به همین دلیل می‌توان گفت مهمترین وظیفه تشکل‌های دانشجویی در آن زمان، روشنگری در محیط دانشگاه و برپایی تجمعات دانشجویی ـ مردمی در حمایت از انقلاب و قانون اساسی بود.

*مخالفت تشکل‌های دانشجویی با فتنه‌گران و برگزاری تجمعات مختلف در حمایت از انقلاب

بسیج دانشجویی 313 دانشگاه کشور در روزهای ابتدایی فتنه 88 ابعاد مختلف فتنه را بررسی و بیانیه‌ای را منتشر کردند. در قسمتی از این بیانیه آمده بود: «رهبری مردم و گفتمان انقلاب و امام (ره) پیروز این انتخابات و جریان تجدید نظر طلب، قدرت‌طلبان، جریان‌های مخالف و معاند و قدرت‌های سلطه‌گر که در رویای انقلاب مخملی در ایران اسلامی بودند شکست خوردگان این انتخابات هستند. قدرت‌های بیگانه با طراحی عوامل خود در داخل کشور تحت لوای کمیته‌های موسوم به "کمیته ایکس" و  با همراهی رسانه‌های بیگانه سعی داشتند ملت را از مسیر انقلاب منحرف سازند که این توطئه شوم نیز با درایت رهبری و هوشمندی مردم ناکام ماند اما قضیه به اینجا ختم نشد و آنها با تدارک آشوب‌های خیابانی و دروغ پردازی و سوء استفاده از احساسات جوانان و با فتوای مدعیان قانون و قانون مداری، درصدد پیگیری پروژه‌ای جدید با عنوان تقلب 11میلیونی و مقاومت در برابر اراده و رای ملت در انتخابات هستند. در مقابل باید گفت که این پروژه ـ که بیشتر به طنز شبیه است ـ نیز با ضرب و شست محکم مردم هوشیار و همیشه در صحنه ایران به شکست خواهد انجامید.»

تجمع دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی و اقشار مردم با محوریت تشکل‌های دانشجویی در اعتراض به آشوبگران و اغتشاشات صورت گرفته از جمله اقدامات بسیار مهمی بود که در آن دوران صورت گرفت.

* درخواست دانشجویان برای برخورد قاطع با عوامل اغتشاش در کشور

احسان یاوری دبیر وقت شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ طی سخنانی در جمع تجمع‌کنندگان، از دستگاه قضایی و دادستانی خواست تا "با عوامل اغتشاش و آشوب و گردانندگان آنها به صورت قاطع برخورد کنند." همچنین در ادامه این تجمع محمد محمدی مسعودی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی سخنانی با اشاره به حوادث چند روز گذشته و برخی اغتشاشات اظهار داشت: «هاشمی رفسنجانی پیش از انتخابات در نامه‌ای به مقام معظم رهبری گفت که آتشفشان‌هایی از درون اجتماعات انتخاباتی در میدان‌ها، خیابان‌ها  و دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم... بنابراین فرمان آشوب‌ها را هاشمی رفسنجانی صادر کرد ما به آقای هاشمی رفسنجانی اعلام می کنیم آتشفشان‌هایی که از درون سینه‌های سوزان تغذیه می‌شود سال‌هاست که شکل گرفته و اگر این بار نیز مانند 23 تیر 78 شعله‌ور شود نه تنها این فشفشه‌های خیابانی را جمع می‌کند بلکه دودمان مفسدان و حامیان مفسدان را نیز به آتش خواهد کشید.

* 16 آذر 88 و قوت گرفتن اعتراضات تشکل‌های دانشجویی به اقدامات فتنه‌گران

فتنه‌گران که آن زمان با گذشت روزها می‌دیدند مردم متوجه واقعیت شده‌اند دست به هرکاری می‌زنند تا به تعداد خود بیافزایند. فتنه‌گران دیگر داشتند چهره واقعی خود را نشان می‌دادند و با بی احترامی به تصویر امام(ره) خشم دانشجویان و مردم را برانگیختند.

16 آذر 88 روزی بود که دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به صورت گسترده‌تری پا به عرصه گذاشتند بعد از 16 آذر سال 88 بود که دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان و بسیج دانشجویی این اقدام را محکوم و طی بیانیه‌ای از برگزاری یک تجمع در این رابطه خبر دادند. عصر روز 16 آذر و همزمان با خروج فائزه هاشمی از ساختمان علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، عده‌ای از دانشجویان از حرکت خودروی وی جلوگیری کردند. فائزه هاشمی در حاشیه مراسم روز دانشجو و سخنرانی در جمع تعدادی از حامیان موسوی از تلاش وی برای ایجاد و گسترش آشوب در جامعه پرده برداشته بود. همچنین عصر روز 16آذر جمع زیادی از دانشجویان انقلابی و تعدادی از حامیان موسوی تجمعاتی در دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار کردند.

* خشم جنبش دانشجویی از اقدامات بی شرمانه فتنه‌گران در روز عاشورای 88

جریان فتنه که هیچ حد و مرزی را در هتاکی به مقدسات باقی نگذاشته بود در اقدام بعدی خود در روز عاشورا به هتاکی نسبت به عزاداران پرداخت و پرچم‌هایی که نام امام‌حسین(ع) و حضرت عباس بن علی(ع) روی آن نوشته بود را به آتش کشیدند. مردم دیگر متوجه چهره واقعی فتنه‌گران شده بودند. مردم و دانشجویان وقتی دیدند که فتنه‌گران نه تنها با انقلاب بلکه با اسلام و ائمه هم مشکل دارد نتوانستند طاقت بیاورند، تشکل‌های دانشجویی با برگزاری تجمع و بیانیه‌های مختلف اعتراض خود را به این رفتار بی‌شرمانه اعلام کردند و در نهایت اقشار مختلف مردم و دانشجویان انقلابی در نهم دی‌ماه کاری کردند که دیگر فتنه‌گران توان ابراز اندام نداشتند.

* نقش دانشگاه آزاد با مدیریت هاشمی‌رفسنجانی در دامن زدن به فتنه 88

سال 91 تعدادی از نمایندگان مجلس بحث تحقیق و تفحص از مجلس را مطرح کردند و بعد از مدتی نتیجه این موضوع اعلام شد که در آن از نقشه دانشگاه آزاد در دامن زدن به فتنه 88 پرده برمی‌داشت.

در قسمتی از گزارش نهایی این تحقیق و تفحص آمده است که دانشگاه آزاد در حوادث فتنه 78 و دوران اصلاحات سکوت کرده و از حیث سیاسی تنشی نداشته است. ولیکن پس از حوادث سال 84 بدلیل تغییر رویکرد مسئولین دانشگاه نسبت به مسائل سیاسی، بتدریج فضای دانشگاه و به تبع آن واحدهای دانشگاه دچار دگرگونی شده است. از موارد مهم می توان به محورهای زیر اشاره کرد:

*استفاده از امکانات عمومی در انتخابات ریاست جمهوری 1384

اسناد و مدارک نشان می‌دهند که دانشگاه در نهمین دوره ریاست جمهوری، فعالیت های انتخاباتی گسترده‌ای له یکی از کاندیداها داشته که هزینه‌های این اقدامات از طریق منابع مالی عمومی و شهریه دانشجویان که نزد مدیران به امانت است؛ تأمین شده است. دانشگاه آزاد اسلامی، بصورت سازماندهی شده و با استفاده از امکانات عمومی اقدام به تشکیل ستادهای انتخاباتی به نفع آقای «هاشمی رفسنجانی» نموده و مسئولین (برخی) واحدها با بکارگیری کارکنان، اساتید و تشویق دانشجویان، عملا در انتخابات دخالت داشته اند.

استفاده از امکانات دانشگاه (بعنوان اموال عمومی) در جهت نیل به اهداف جناحی و در فعالیت های انتخاباتی، سوء استفاده از هیئت های مذهبی- دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برای مقاصد سیاسی، جعل اسناد مالی مربوط به انتخابات برای گمراه سازی بازرسان احتمالی( با شروع کار تحقیق و تفحص در مجلس هفتم)، دخالت نماینده رئیس دانشگاه در استان مازندران، رئیس واحد قائمشهر، واحد سواد کوه، واحد بابل، واحد ایلام و... هدایت مرکزی این اقدامات در سازمان مرکزی محرز می باشد. اسناد مربوط به هر یک از موارد فوق در گزارش خاص آمده است.

* دخالت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388

 استفاده از امکانات دانشگاه در انتخابات ریاست جمهوری 88، دخالت‌های جانبدارانه مسئولین دانشگاه، ایجاد جبهه رسانه ای و "جنگ روانی" پس از اعلام نتایج انتخابات و دامن زدن به اغتشاشات، از عناوین دخالتهای دانشگاه آزاد در انتخابات سال 88 است.

* استفاده از امکانات عمومی دانشگاه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و اقدام به حمایت از نامزدهای خاص

اسناد و مدارک قابل توجهی در این خصوص موجود است و حکایت از سازماندهی، پشتیبانی و دخالت مسئولین واحدهای دانشگاه در حمایت از نامزدهای خاص در برخی حوزه ها در شهرستانها دارد.

* نقش دانشگاه آزاد فعلی برای مقابله با فتنه‌های احتمالی

دانشگاه تهران در سال 88 و بعد از انتخابات ریاست جمهوری همواره مورد توجه بوده است، از طرفی فتنه‌گران نگاه ویژه‌ای به این دانشگاه داشتند و از طرفی هم مدیریت و نهاد رهبری در و تشکل‌های دانشجویی انقلابی این دانشگاه نقش مهمی در مقابله با فتنه و روشنگری برای دانشجویان داشتند.

فرهاد رهبر که هم اکنون ریاست دانشگاه آزاد را برعهده دارد در شانزدهمین همایش سراسری هم‌اندیشی دبیران استادان دانشگاه‌های سراسر کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اگر فتنه‌ای نظیر فتنه سال 88 در کشور رخ دهد، چند درصد از مدیران دانشگاه آزاد می‌توانند در مقابل آن بایستند و مانع نفوذ بیگانگان شوند، می‌گوید: عدد و رقم نمی‌شناسم ولی اطمینان می‌دهم که «سیاهی لشکر نیاید به کار، یکی مرد جنگی به از صد هزار»؛ در فتنه 88 که مرکز آن دانشگاه تهران بود، ما نیز لشگری نداشتیم که در مقابل آن بایستد ولی همان تعداد اندکی که حضور داشتند، توانستند فتنه را سرکوب کنند، بنابراین اگر در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی حداقل یک نفر باشد که بتواند در مقابل فتنه بایستد، باید با آن مقابله کند و قطعا موفق خواهد بود.

* وظیفه جنبش دانشجویی برای مقابله با فتنه‌های جدید

فتنه 88 با همه تلخی‌هایی که داشت با بصیرت مردم و دانشجویان پشت سر گذاشته شد و البته خیانت فتنه‌گران هرگز از ذهن ملت پاک نخواهد شد، امروز وظیفه جنبش دانشجویی بیش از گذشته سنگین‌تر شده است. دشمنان شکست خورده امروز برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی راه‌های دیگری را امتحان خواهند کرد. جنبش دانشجویی بهتر از هر کسی وظیفه خود را برای مقابله با توطئه‌ دشمنان می‌داند و باید در راهی که پیش رو دارد با قدرت تمام حرکت کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طلای جهانی پس رفت
صداوسیما ادعای هک را رد کرد
واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین
دفاع رئیس جمهور کلمبیا از قطع روابط با رژیم صهیونیستی
نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی در نیمه دوم خرداد اعلام می شود
۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
انهدام انبار مهمات ارتش اوکراین به دست روسها
تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
وحیدی: آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی هستیم
اعلام برنامه دولت برای چگونگی تداوم طرح کالابرگ تا هفته آینده
فیلم/ روضه شهادت امام صادق حاج محمود کریمی
فیلم/ نماهنگ شهادت امام صادق
فیلم/ مداحی حاج مهدی رسولی در رثای شهادت امام صادق
ایرادات شورای نگهبان به جداول بودجه چه زمانی بررسی می‌شود؟
توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
دو شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران آرام گرفتند
حمله نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم+فیلم
اعتصاب غذای دانشجویان دانشگاه پرینستون در همبستگی با غزه
آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۴ روز دیگر
دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
در سفر رافائل گروسی به تهران موارد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top