تاریخ انتشار: یکشنبه 1396/10/24 - 11:36
کد خبر: 255673

نگاهی به فیلم «آئینه‌بغل»؛

آشپز برجام ۹۶ درصدی است!

آشپز برجام ۹۶ درصدی است!

کنایه های طنز آلود سیاسی به صورت کاملا فکر شده ای در سرتاسر فیلم جاری است و مردمِ آشنا با سیاست ایران را با شوخی هایش با سیاست مردان بسیار سر ذوق می آورد. از یادآوری ۴ درصدی ها و ۹۶ درصدی ها تا شوخی با دکتر ظریف و دیپلماسی خارجی و برجام در قالب شخصیت آشپز وزارت امور خارجه به درستی و مناسب در فیلم قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برای دیدن و بررسی آینه بغل ابتدا باید حساب خود را با فیلم مشخص کنیم. قرار است یک فیلم کمدی متعلق به سینمای بدنه را به تماشا بنشینیم. اگر با چنین دیدی به سینما بروید قطعا از تماشای آینه بغل پشیمان نمی شوید هیچ، که لذت فراوان هم خواهید برد. منوچهر هادی که کلکسیونی از کار های متفاوت طنز و اجتماعی را در کارنامه خود دارد، بعد از یک وقفه کوتاه دوباره به سراغ ساخت یک فیلم طنز رفته و به امید تکرار موفقیت اثر قبلی اش یعنی من سالوادور نیستم، آینه بغل را جلوی دوربین برده است.

آینه بغل فیلم فوق العاده ای نیست اما در روزگاری که تنها آثار خیانت بار و غم زده سراسر سینمای ایران را در بر گرفته تماشای یک فیلم طنز که حرف هایی هم برای گفتن دارد، روزنه ای برای تنفس مخاطب عام باز می گذارد. شاید به فیلم ایراداتی وارد باشد اما بررسی نقاط قوت آن در برابر آثار سخیف سینمای طنز ایران که اتفاقا در این روزها هم شاهد پخش آن هستیم باعث می شود تا از این نارسایی های فیلم هم چشم بپوشیم.

آینه بغل فارغ از هیاهوهای اجتماعی و اقتصادی این روزهای جامعه و اتفاقا با سوژه قرار دادن اختلاف طبقاتی حسابی مخاطب را  به خنده می آورد. نکته جالب آنست که بر خلاف نظر برخی از منتقدان که فیلم را مورد حملات شدید خود قرار داده اند خندان مخاطب حتی با شوخی های کلامی کار ساده ای نیست و نمونه اش را در خیلی از فیلم های به اصطلاح طنز دیگر این روزها می شود مشاهده کرد. خیلی از همین فیلم ها حتی با زور قلقلک هم مردم را نمی توانند بخندانند و آینه بغل این کار را بخوبی انجام میدهد.

تم داستانی فیلم موضوع جدیدی نیست. بابک کایدان طنز نویسی است که علاقه ی زیادی به تقابل و روابط بین پولدار و فقیر دارد. این را در نوشته های تلویزیونی او هم دیده ایم. کنایه های طنز آلود سیاسی به صورت کاملا فکر شده ای در سرتاسر فیلم جاری است و مردمِ آشنا با سیاست ایران را با شوخی هایش با سیاست مردان بسیار سر ذوق می آورد. از یادآوری ۴ درصدی ها و ۹۶ درصدی ها تا شوخی با دکتر ظریف و دیپلماسی خارجی و برجام در قالب شخصیت آشپز وزارت امور خارجه به درستی و مناسب در فیلم قرار گرفته است.

نمایش اختلاف شدید طبقاتی از خانه های پای راه آهن تا پنت هاوس هایی که نگارنده نیز مشابه خیلی از مخاطبان دیگر تا کنون با آن حتی در فیلم ها هم مواجه نشده بود، نیز اتفاقا از نقاط تامل برانگیز پرداخته شده در فیلم است. اینکه سرویس بهداشتی خیلی از مرفهان جامعه از خانه ی اجاره ای عموم مردم شهر بزرگتر است و موارد بسیار از این دست و حتی خود آینه بغل که وجه تسمیه فیلم نیز قرار گرفته نیز به همین طنز تلخ و تامل گرا اشاره دارد.

 فیلم در قسمت های مختلفی به آفات معتادان فضای مجازی اشاره می کند اما در قسمت های انتهایی فیلم که عملا گلزار به سخنرانی می پردازد دیگر مخاطب را پس می زند و فیلم از قالب سینما خارج می شود. بازی ضعیف  گلزار در این فیلم نیز بمانند دیگر بازی هایش تکرار شده و حتی عدم توانایی وی در ساده ترین ری اکشن های بازیگری هم قابل اشاره است. در مقابل البته بازی خوب جواد عزتی و یکتا ناصر و البته شخصیت جذاب رضا نیکخواه تا حد زیادی نقصان گلزار را پوشش داده است.

شاید به این فیلم در حالت کلی ایراداتی وارد باشد اما آینه بغل در مقایسه با "من سالوادور نیستم" که در همین فضا کار شده بود کار موفق تری به نظر می رسد و نشان می دهد منوچهر هادی کار خودش را ارتقاء داده است. اگر فیلم را درست و در جای خود مورد بررسی قرار داد می توان قبول کرد که فبلم با پیش فرض اولیه که با تبلیغات و حواشی به مخاطب می دهد فیلم خوب و قابل قبولی است. مانند خیلی از آثار دیگر سر مخاطب را کلاه نمی گذارد و کم فروشی هم نمی­کند. نکته ی پایانی اینکه تولید آثار طنز در کنار آثار اجتماعی و جدی تر نیاز ضروری سینمای ماست و چه خوب آنکه این آثار همچون آینه بغل از استاندارد های سینمایی مناسب برخوردار باشند.

* گزارش از آصف سعادتی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف / اعتراض دانشجویان شریف / جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
مرکز در رژیم‌ صهیونیستی هک شد
لیست انتخاباتی شورای وحدت منتشر شد
طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
شگفت‌زدگی فعال اقتصادی چینی از پیشرفت‌ دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی خورشیدی
بیش از ۴۰ درصد رای‌دهندگان آمریکایی جنگ داخلی را محتمل می‌دانند
شهادت ۳ شهروند ترکیه‌ای از سوی رژیم صهیونیستی از هفتم اکتبر
پیام اعتراض دانشجویان آمریکا، پایان دادن به جنایت در غزه است
تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
تقلای سنای آمریکا برای جلوگیری از بازداشت مقامات تل آویو
۲۰۰ بازداشت فقط در یکی از دانشگاه‌های امریکا
یورش اشغالگران به مناطق مختلف کرانه باختری/ شهادت ۱۸ فلسطینی
بمباران بامدادی رفح در جنوب نوار غزه/ شهادت شماری از فلسطینیان
دانشگاه «ساینس‌پو» فرانسه به دلیل اعتراضات تعطیل شد
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
آمریکا: ایران در حال دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت است
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top