تاریخ انتشار: سه شنبه 1396/11/10 - 09:45
کد خبر: 257464

سجاد بلوکات

کارتن‌خواب‌ها دکوپاژ بلد نیستند

کارتن‌خواب‌ها دکوپاژ بلد نیستند

3500 بی‌خانمان طبق گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شناسایی و طی شب‌های سرد گذشته به گرمخانه منتقل شدند. بماند چند درصد نتوانستند یا نخواستند به گرمخانه‌ها بروند و تا صبح برای زنده ماندن دست به دامن آتش شدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: سجاد بلوکات// رسانه‌های غیررسمی و بعضا خارج‌نشین پوشش خبری حداکثری دادند و رسانه‌های داخلی در برابر این پدیده چشم بستند. حس کردند اگر نگویند کسی نمی‌فهمد یا اینکه اگر بگویند 6_هیچ در اصل و فرع خبر باخته‌اند. اجازه بدهید ماجرا را بگویم. چند دختر خانم به سبک ویدا موحد(معروف به #دختر_خیابان_انقلاب) روسری از سر کشیدند، ایستادند و به همان سبک دکوپاژ شده روسری سفید خود را به نیزه کشیدند. یک اقدام تکمیل‌کننده برای نشان دادن یک دغدغه. در توییتر هم آنهایی که حجاب مساله‌شان بود، واکنش‌های فراوانی نشان دادند. یکی گفت تا ابد مدیون این دختران هستم. آن یکی گفت دختران خیابان انقلاب کارستان این روزهای کشورم هستند. دیگری از فریادی در گلو مانده گفت و قس‌علی‌هذا. راستش را بخواهید نمی‌توان ندید و نگفت. نگفتن که دردی را دوا نمی‌کند! بلی بودند و هستند و خواهند بود کسانی که با این خط قرمز نظام مشکل دارند و حاضرند هزینه‌اش را هم بدهند. یک مساله شخصی و در راستای آزادی پوشش که ناخواسته هزینه خواست آزادی در موضوعات مختلف را بالا می‌برد.  خودمحوری مستتر در این رفتار، جاذبه سطحی و رفتار تکانشی کار را برای نقد شرایط آزادی و هم‌پیوندی آن با عدالت با مشکل روبه‌رو می‌کند.

خودمحوری به اشتغال ذهنی فرد به مسائل خود و عدم حساسیت به نیازهای افراد به‌مشکل‌خورده، مربوط می‌شود؛ گویی در مکان جدا و عایقی قرار دارد.  از طرفی عمل غیرقانونی عکس‌العمل قانونی در پی خواهد داشت و شاید نمی‌دانند که فراهم کردن بستر امنیتی به واسطه رفتارهای غیرقانونی، وجوه مختلف آزادی را که اتفاقا اصلاح‌گری اجتماعی ایجاد می‌کند، به مخاطره می‌اندازد. هرچند باید اعتراف کنم رفتارهای ضدآزادی هم البته واکنش‌های یکسانی ندارد. برای من که دختر فلان مسئول بلندپایه را در پیست اسکی با موهای افشان دیدم، عکس ‌های منتشرشده دیروز، خیلی تعجب‌برانگیز نبود. با این تفاوت که او هزینه این کارش را هم نمی‌دهد. نان نظام را می‌خورد و در جایی که شاید دختران خیابان انقلاب در خواب هم نمی‌بینند، موی خود را بی‌هزینه افشان می‌کند. قصه البته محصور به حجاب نیست؛ در خیابان انقلاب موتوری‌ها هم بخواهند خط قرمز را رد کنند و بی‌کلاه ایمنی، با پلاک مخدوش یا باکس بزرگ تردد کنند، احتمالا گرفتار «کفی»-اصطلاح موتوری‌ها برای نیسان‌های حمل موتورهای درحال انتقال به پارکینگ- می‌شوند اما هارلی دیویدسون‌سوارهای ولنجک هیچ‌وقت قلب‌شان با دیدن کفی به لرزه درنمی‌آید چون می‌دانند کسی خود را گرفتار درگیری با یک پولدار نمی‌کند. پولدارها قابلیت دور زدن قانون که هیچ، قابلیت تنبیه مجری قانون را نیز دارند پس سری که درد نمی‌کند... .

اما مساله اصلی نگارنده عدالت برخورد یا یکسان‌سازی تنبیه نیست؛ مساله ضریب رسانه‌ای قشرهای مختلف جامعه است. قشر متوسط و شیک‌پوش هر خواستی که دارد ضریب بالا می‌گیرد. تا حالا دیده‌اید کسی در خیابان انقلاب از افزایش چشمگیر زن‌های چادری ماسک‌زده که جوراب می‌فروشند بگوید؟ مگر آنها آبرو ندارند؟ تا حالا از آنها خرید کرده‌اید؟ دیده‌اید تا یک مشتری می‌آید دست و پایشان را گم می‌کنند؟ معلوم است نوسفر هستند در این کار. در گوشی به دوستان مخالف حجاب اجباری بگویم در گوشه و کنار خیابان انقلاب کارتن‌خواب هم هست، فقط بلد نیستند با حالتی دکوپاژ شده و باکلاس کارتن خود را به دست بگیرند و از وضع موجود گله کنند. آخر دختر موپریشان جلوه بهتری به خیابان‌های برفی تهران می‌دهد تا کارتن‌خواب سیاه و کثیف.

3500 بی‌خانمان طبق گفته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شناسایی و طی شب‌های سرد گذشته به گرمخانه منتقل شدند. بماند چند درصد نتوانستند یا نخواستند به گرمخانه‌ها بروند و تا صبح برای زنده ماندن دست به دامن آتش شدند.

در سال گذشته اما بعضی‌ها خوش‌اقبال نبودند. وقتی در پارک میدان هرندی مادر معتاد کارتن‌خواب دلش گرفت، دوروبری‌ها فهمیدند وقت زایمان فرارسیده. هوا سرد بود و اورژانس نرسید. بچه به دنیا می‌آید. مادر از قبل دوست داشت نامش را نفس بگذارد. نفس فقط چند دقیقه زنده می‌ماند و سرما، نفسِ نفس را می‌برد اما خبر نفس زیاد نمی‌پیچد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک / برگزاری ۹۰ رویداد در نود سالگی دانشگاه تهران /آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top