تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/11/18 - 14:57
کد خبر: 258365

بررسی انواع مرورگرهای وب و راهکارهای استفاده امن از آنها؛

مروری بر مرورگرها

مروری بر مرورگرها

به احتمال زیاد، تنها کارکرد اینترنت برای شما، استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی و پیام‌رسان‌های مبتنی‌بر موبایل نیست! باز هم به احتمال زیاد، روزانه ایمیل خود را چک می‌کنید، سایت‌های خبری را می‌بینید، به وب‌سایت کسب‌وکارهای موردنظرتان سر می‌زنید و...؛ همه سایت‌ها، اپلیکیشن همراه ندارند! بنابراین گاهی ناچار هستید وارد سایت‌هایشان شوید، پس نیاز به مرورگر وب دارید!

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مرورگر وب که در ادامه، وصفش خواهیم کرد، انواع گوناگونی دارد و مانند تمام پدیده‌های اینترنتی و موجودیت‌های فضای مجازی، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و ناامنی‌های عمیق و شدیدی ایجاد کند. در این یادداشت راهکارهای ساده‌ای را معرفی می‌کنیم تا در استفاده از مرورگرهای وب کمتر دچار مشکل بشوید.

مرورگر وب‌‌ ( Web Browser) چیست؟
مرورگر، نرم‌افزاری است که روی کامپیوتر سرویس‌گیرنده نصب می‌شود و ارتباط بین سرور و کاربر (بازدیدکننده از یک وب‌سایت) را برقرار می‌کند. در واقع اصلی‌ترین وظیفه مرورگر، نمایش محتوای صفحات وب‌سایت روی مانیتور است. به این منظور، کاربر ابتدا آدرس اینترنتی سایت موردنظر خود را در نوار آدرس مرورگر وارد می‌کند و با فشردن کلید ‌Enter یا‌‌ Go، درخواست خود را برای سرور می‌فرستد و منتظر می‌ماند. اگر آن صفحه در دسترس باشد، سرور، آن را نمایش می‌دهد. در غیر این‌صورت، بنا به وضعیت سایت، پاسخ‌های متفاوتی به درخواست کاربر می‌دهد. از جمله پیام‌های آن: صفحه موجود نیست، صفحه به آدرس دیگری منتقل شده است، سرور دچار مشکل است و...

مرورگر همچنین وظیفه دارد، کدهای HTML (برنامه‌نویسی وب) را معنی کند و آنها را به صورت عناصر و المان‌های قابل‌فهم برای کاربر، روی صفحه مانیتور نشان دهد. تفاوت اصلی مرورگرهای موجود، در تفسیر کدهای HTML و روش نمایش آنهاست.

مرورگرها چه انواعی دارند؟
در حال حاضر پنج شرکت، مرورگرهای وب، ساخته و راهی بازار کرده‌اند. شرکت مایکروسافت با مرورگر   Internet Explorer، شرکت اپرا با مرورگر    Opera، شرکت اپل با مرورگر Safari، شرکت موزیلا با مرورگر Mozilla FireFox و شرکت گوگل با مرورگر Chrome در بازار مرورگرهای وب، حاضرند و به رقابت می‌پردازند. تا چند سال پیش، مرورگر پیش‌فرض ویندوز (اینترنت اکسپلورر) با اقبال بیشتری مواجه بود و طرفداران بسیاری داشت. به مرور‌،‌    IE، جای خود را به گوگل کروم داد و کروم به رقابتی سخت با فایرفاکس کشیده شد. آنچه مسلم بود، با قدرت‌نمایی کروم و فایرفاکس، دیگر نمی‌شد پای    IE ماند! مرورگر سافاری، که صرفا با سیستم‌های اپل سازگاری دارد، طبعا همان میزان سهم از بازار مرورگرها را تصاحب می‌کند و اپرا نیز کاربران خاص خود را دارند. اما انتخاب کاربر از بین این گزینه‌ها را تقریبا می‌توان به سلیقه او نسبت داد. در‌واقع انتخاب مرورگر مورداستفاده، تا حد زیادی به نوع کاربری و سلیقه کاربر بستگی دارد. ممکن است ترجیح بدهید در لپ‌تاپ از یک مرورگر استفاده کنید و در تبلت یا تلفن همراه، با مرورگر دیگری صفحات وب را ببینید.

در دنیای وب، حواس‌تان را جمع کنید
تا دنیا دنیاست، فضای وب هم هست! لااقل این‌طور به نظر می‌رسد که دنیای وب، اگرچه با تغییر نسخه‌های گوناگون و حتی تغییر نسل، جهش ژنتیکی و...، هنوز قصد ندارد فضای اینترنت را ترک کند و جای خود را به پدیده‌ای کاملا متفاوت بدهد. بنابراین تا زمانی که وب، سهم خود را در کانکشن‌های ما دارد، باید راه‌های زندگی مسالمت‌آمیز و امن با آن را یاد بگیریم. به نکات زیر توجه فرمایید:

الف) فیشینگ، خطر همیشگی!
هنگام ورود به حساب بانکی و حساب ایمیل خود، مراقب باشید که آدرس صفحه اینترنتی صحیح باشد و گرفتار فیشینگ نشوید. در فیشینگ، هکر، صفحه اینترنتی بانک یا صفحه ورود به ایمیل را دقیقا شبیه صفحه اصلی آن می‌سازد، اما در نشانی دیگر! یعنی    URL صفحه‌ای که هکر ساخته با   URL صفحه اصلی متفاوت است. بنابراین قبل از وارد کردن اطلاعات حساس خود در صفحه Login سایت‌ها، نشانی سایت را دقیق بخوانید.

ب) جا گذاشتن رمزها در خیابان
اگر ناچارید در کافی‌‌نت یا با رایانه‌ای غیر از رایانه خودتان، وارد حساب‌های کاربری حساس (ایمیل، بانک، شبکه‌های اجتماعی و...) شوید، یادتان باشد که اصلا لازم نیست رمزتان را برای صاحب سیستم به یادگار بگذارید، پس رمز را ذخیره نکنید! ضمنا بعد از تمام شدن کارتان، حتما  Log Out کنید.

ج) ورود امن به بانک
برای ورود به حساب اینترنتی بانکی خود، حتما از درگاه‌های امن که آدرس‌شان با نشان  https شروع می‌شود، استفاده کنید. در ضمن، نام کاربری، رمز عبور و دیگر اطلاعات حساب بانکی‌تان را صرفا از طریق صفحه کلیدهای مجازی که در سایت‌های بانکی وجود دارد، وارد کنید.

د) امنیت رمز
تا حد امکان، رمز حساب‌های کاربری گوناگون‌تان را در مرورگرها ذخیره نکنید؛ به خصوص اگر رایانه خود را از خانه بیرون می‌برید، احتمال به سرقت رفتن رایانه و به یغما رفتن اطلاعات حساب‌های کاربری شما بیشتر است. اگر در مرورگر فایرفاکس، رمزهایتان را ذخیره کنید، با ورود به بخش   Security می‌توان نام کاربری و رمز عبور شما را در وب‌سایت‌های گوناگون (که اطلاعات‌تان را در آنها ذخیره کرده‌اید) مشاهده کرد! اگر رمزهایتان را ذخیره می‌کنید، وارد هر سایتی نشوید و کلیک روی لینک‌های مشکوک را درکل فراموش کنید.

هـ) کانکشن با دست خالی
هرگز با دست خالی به میدان جنگ اینترنت نروید. قبل از اتصال به اینترنت، فایروال و آنتی‌ویروس سیستم‌تان را فعال کنید. آنتی‌ویروس‌های مخصوص شبکه هم وجود دارند که دیتای شبکه را آنالیز می‌کنند و اگر به مورد مشکوکی بربخورند، مانع ادامه کار آن، می‌شوند.

و) نسخه‌های عهد بوق
قبل‌ترها باید افزونه‌های موردنیاز را روی مرورگرها نصب می‌کردیم. دربه‌در به دنبال  java runtime، Media Player، Flash Player و... می‌گشتیم و جدا جدا آنها را به مرورگرمان ضمیمه می‌کردیم تا وب‌سایت‌ها را بهتر و کامل‌تر نمایش دهند. نسخه‌های به‌روز مروگرها، تمام پلاگین‌های معمول و موردنیاز کاربر را در خود دارند و نیازی به نصب جداگانه آنها نیست؛ ضمن اینکه شرکت‌های ارائه‌دهنده سعی می‌کنند در نسخه‌های جدید، اشکالات و حفره‌های امنیتی مرورگرها را تا حد ممکن رفع کنند. البته پلاگین‌های جذاب دیگری هم وجود دارد که کاربران بر حسب نیاز و علاقه، می‌توانند نصب کنند. از جمله پلاگین برای اسکرین‌شات گرفتن از کل یک صفحه (حتی اگر از ابتدا تا انتهای صفحه، پنج بار اسکرول کنید!)، پلاگین برای مشاهده کشور سرویس‌دهنده سایت‌ها و سرورها و... .

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top