فرقه ای که انتشار فیلم و تصاویری از مراسم های داخلی آنها، نگاه های اعتقاداتى این فرقه قابل بازخوانی است، در ادامه به این معرفی این فرقه پرداخته ایم:
عنوان | توضیحات |
نام فرقه | نعمت اللهیه سلطانعلیشاهی گنابادی |
تخلص فرقه | گنابادی |
موسس فرقه | محمد سلطانعلیشاه |
سال تاسیس | ۱۲۹۴ هجری قمری |
قطب کنونی | نورعلی تابنده مجذوبعلیشاه |
محل مرکزی فعالیت | تهران خانقاه امیر سلیمانی |
مهمترین مراکز جمعیتی | بخش بیدخت گناباد و بخش ششده فسا |
منابع اقتصادی
بر اساس اطلاعات منتشر شده در شبکه های مجازی،
اطلاعاتی درباره این فرقه | |
---|---|
مهمترین شیوخ فرقه |
1- یوسف مردانی شیخ کرج 2- محجوبی شیخ ملایر 3- خواجه گراشی شیخ فارس و ... |
انحرافات عقیدتی وی باعث شد که مرحوم آیت الله آخوند خراسانی(صاحب کفایه) وی را مرتد اعلام نماید که در سال ۱۳۲۷ هجری قمری توسط عده ای از شیعیان در بیدخت گناباد در توالت خانه اش، خفه شد و بعد از آن، قطبیت در خاندان وی موروثی شد. |
** ویدیویی از شهادت سه تن از نیروی انتظامی توسط فرقه ضاله گنابادی**
سلسله ى گنابادیه علاوه بر اعتقادات عمومىِ سلسله هاى نعمت اللهیه داراى اعتقاداتى اختصاصى نیز هست.
الف) اعتقادات عمومى
1. اعتقاد به جدایى طریقت و شریعت: یعنى اعتقاد به این که راه رسیدن به خداوند و مقامات بالاى عرفانى، غیر از آن راهى است که شریعت اسلام آورده است.
2. ادعاى الوهیت و ربوبیت: آنها (اقطاب) مدعى اند که افعالشان افعال خدا و احوالشان صفات خداوند است; نیز مدعى اند که برتر و بیرون از حدود و قوانین هستند و قانون هر چه باشد بر آنها حکم فرما نیست.
3. ادعاى رسالت: آنها خود را مأذونین در طریقت مى دانند، بدین معنا که اجازه دارند طریقت و راه رسیدن به مقامات عرفانى را به کسانى که ظرفیت آن را دارند تعلیم دهند و نیز مدعى اند که دارنده ى چنین اجازه و مقامى حتماً داراى مقام دعوة النبوة (ولایت نبوى) نیز هست.
4. یکسان دانستن همه ى ادیان (اعم از الهى و غیرالهى).
5. نفى انتظار فرج: آنها مى گویند هر کس مرشد را بشناسد، حاجت به انتظار ظهور امام زمان(عج) ندارد.
6. نفى مذهب: آنان مى گویند صوفى موحد است و موحد غیرمحدود است و مذهب در حد و محدود است و صوفى رو به بى حدى است؛ پس در مذهب نیست.
7. اسقاط تکلیف: سلسله هاى نعمت اللهیه مدعى است که تنها راه رسیدن به یقین و حقیقت، طریقت (روش صوفیانه) است و کسى که به چنین مقامى برسد (به مقام یقین) دیگر تکلیفى ندارد.
اما در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) راه رسیدن به یقین چنین معرفى شده است:
اسلام همان تسلیم در برابر حق است و تسلیم همان یقین، و یقین همان تصدیق، و تصدیق همان اقرار، و اقرار همان انجام وظایف است و انجام وظایف همان عقل.
پس، در مدرسه ى اهل بیت(علیهم السلام) تنها راه رسیدن به یقین همان عمل به احکام شریعت اسلام است.
** اصلول اعتقادی رییس فرقه گنابادی**
ب) اعتقادات اختصاصى
1. ادعاى اولوالامرى: آنها خود را واجب الاطاعه مى دانند.
2. ادعاى جانشینى امام زمان (نیابت خاصه): آنها مدعى اند که از سابقین اجازه ى کتبى در مورد جانشینى امام زمان(عج) دارند و نیز مدعى اند که از طرف امام زمان(عج) مأمورند از مردم براى آن حضرت بیعت بگیرند؛ حال آن که طبق روایات متواتر، جانشینان حضرت ولى عصر(عج) چهار نفر و معروف به نواب اربعه بودند و آنها از کسى براى امام بیعت نمى گرفتند، بلکه واسطه ى بین امام و مردم بودند.
3. لزوم در نظر داشتن صورت مرشد در حال ذکر.
4. ترک خمس و تقلیل خمس و زکات به یک دهم (عشریه).
5. اعتقاد به جدایى دین از سیاست.
6. رها کردن شارب و مخالفت با سیره ى عملى ائمه ى اطهار(علیهم السلام)
1- تجسم صورت مرشد در عبادات.
2 - عُشریه: اینها بر خلاف نصّ صریح قرآن به جای خمس عشریه را درست کرده اند که به قطب یا نماینده وی داده می شود.
3- غُسل اسلام: شخص قبل از تشرف به محضر قطب باید غسل اسلام کند!
4- امام دانستن قطب (مهدویت نوعیه).
5- سماع: گرچه امروزه اقطاب این فرقه سماع را جایز نمی دانند لکن اغلب اقطاب گذشته این فرقه از مروجین و افراط گرایان در موضوع سماع بوده اند .
6- اعتقاد به وحدت شخصیه وجود و بی نیازی از عبادت هنگام فناء فی الله!
سخنی در رابطه با قطب فعلی فرقه |
نورعلی تابنده مشهور به مجذوبعلیشاه در ۲۱ مهر ماه ۱۳۰۶ هجری شمسی متولد شد. وی تحصیلات قبل از دیپلم خود را دریکی از دبیرستان های تهران و پس از آن در سال ۱۳۲۷ رشته حقوق قضایی در دانشگاه تهران گذراند و سپس برای تکمیل تحصیلات خود به فرانسه عزیمت کرد. در سال ۱۳۳۶ پس از اتمام تحصیلات در رشته ادبیات فرانسه و اخذ دکترا در رشته حقوق به ایران بازگشت و پس از مدتی در دولت بازرگان در وزارت دادگستری، وزارت ارشاد و سازمان حج سمت هایی کسب کرد. او فرزند محمد حسن تابنده صالحعلیشاه، قطب دراویش گنابادی است که پس ازبرادرش سطان حسین ملقب به رضاعلیشاه و پسر برادرش یعنی علی تابنده معروف به محبوب علیشاه به عنوان قطب سی و نهم سلسله نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی رسید. نورعلی تابنده به دلیل تحصن دراویش گنابادی در سوم اسفند سال ۱۳۸۷ مقابل مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تهران، روز سوم اسفند را که همزمان با کودتای شاه و روز اول سلطنت پهلوی است به عنوان روز درویش نامگذاری نمود. این تعیین روز خاص، یک برنامه سیاسی به حساب می آید که در طول دوران تصوف بی سابقه بود است. |