تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/07 - 15:38
کد خبر: 260036

رئیس کمیته دستگاهی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره:

برگزاری کرسی‌های ترویجی با رویکرد علمی در دانشگاه‌ها

رئیس کمیته دستگاهی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به برگزاری کرسی‌های ترویجی با رویکرد علمی در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، مصطفی اسماعیلی در همایش منطقه‌ای «آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره» در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه مدت‌های زیادی است که در کشور بر امر کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره تأکید می‌شود، گفت: مقام معظم رهبری نیز نسبت به این مسئله تأکید داشته‌اند و بر اساس فرمایشات ایشان شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول رسیدگی به این امر شد که نتیجه آن تشکیل دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره بوده است.

وی با اشاره به اینکه کرسی‌ها به دو دسته کرسی‌های ترویجی و تخصصی تقسیم‌بندی می‌شوند، ادامه داد: کرسی‌های تخصصی به سه گروه کرسی‌های نظریه‌پردازی، نوآوری و نقد و کرسی‌های ترویجی به دو گروه کرسی‌های عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره علمی تقسیم‌بندی شده‌اند.

رئیس کمیته‌های دستگاهی هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی تصریح کرد: در موضوع کرسی‌های تخصصی، مشکلی که در بسیاری از دانشگاه‌ها وجود داشت، این بود که در گذشته مراکز علمی، تأکید زیادی بر برگزاری کرسی‌های تخصصی داشتند، اما اخیراً با تأکید بر برگزاری کرسی‌های ترویجی با رویکرد علمی، دانشگاه‌ها با آسانی و صلابت بیشتری در حال برگزاری این کرسی‌ها و آماده سازی فضای گفت‌وگو و نقد و ارائه نظریه هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه مدیریت و تدبیر این فضا به خود دانشگاه سپرده شده است، گفت: فلسفه راه‌اندازی کمیته دستگاهی واگذاری بخشی از اختیارات هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی به همان دانشگاه است، زیرا معتقدیم مسئولین دانشگاه می‌توانند تصمیمات درستی در میدان و صحنه عمل بگیرد.

وی با اشاره به وجود سه مدل طرح‌نامه شامل کرسی‌های نظریه‌پردازی، نوآوری و نقد تصریح کرد: هر عضو هیأت‌علمی علاقمند می‌تواند در هر کدام از این شاخه‌ها طرح‌نامه خود را ارائه دهد؛ البته در خصوص کرسی‌های نظریه‌پردازی شرط اولیه داشتن اثر چاپ‌شده و منتشرشده است.

وی با بیان اینکه شورای علمی تخصصی هیات در پنج شاخه علوم عقلی، علوم نقلی، علوم اجتماعی، علوم رفتاری و هنر و معماری مشتمل بر همه حوزه‌های علوم انسانی طرح نامه‌های دریافتی را بررسی می‌کند، ادامه داد: پس از بررسی در این شورا، طرح‌نامه رد یا تأیید می‌شود که البته ممکن است تأیید به همراه اصلاحیه نیز باشد. اگر یک طرح‌نامه تأیید شود، در شورای داوران و ناقدان که توسط کمیته دستگاهی معرفی شده، با اعمال نظر شورای علمی تصویب می‌شود.

رئیس کمیته‌های دستگاهی هیات حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی گفت: پس از تأیید یک پیش ‌اجلاسیه مانند جلسه پیش‌دفاع دکتری با حضور داوران و ناقدان برای طرح‌نامه برگزار و در نهایت اجلاسیه نهایی برای کرسی تخصصی برگزار خواهد شد که این فرآیند برای کرسی‌های تخصصی شامل کرسی‌های نظریه‌پردازی، نوآوری و نقد تعریف شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top