تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/14 - 12:16
کد خبر: 260547

واکنش‌ها به برگزاری مراسم خارج از شئون دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان ادامه دارد؛

وقتی حجم اعتراضات دانشجویی، دهان مسئولین دانشگاه را هم بست

وقتی حجم اعتراضات دانشجویی، دهان مسئولین دانشگاه را هم بست

اتفاق عجیبی که هفته گذشته در دانشگاه علوم پزشکی کاشان افتاد، باعث بروز واکنش‌های مختلفی از سوی دانشجویان، فعالین دانشجویی و مسئولین این دانشگاه شد. واکنش‌هایی که نشان می‌داد میزان ناراحتی از برگزار کنندگان این مراسم تحت عنوان انجمن اسلامی بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، حاشیه‌های مراسم شب شعر طنز در دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنان ادامه دارد.

این مراسم را انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار کرده بود؛ اجرای مسابقه‌ بدون رعایت شئونات اسلامی، حضور میهمان معلوم الحال در دانشگاه، اهدای جوایز غیر اخلاقی به دانشجویان و... از جمله حواشی این جشن بود که پس انتشار تصاویر دانشجویان که بدون اطلاع از برنامه‌های مراسم در آن شرکت کرده بودند، کام آنها تلخ شد.

 گفتنی است این مسابقه با اهدای یک عدد صابون گلنار به یکی از پسران و تخم مرغ به یکی از دختران و تأکید مجری برنامه و مدیریت ذهن دانشجویان نسبت به این جوایز که ابزاری برای خود ارضایی محسوب می شود پایان یافت.

نکته حائز اهمیت در برگزاری این مراسم این است که تشکل برگزارکننده این مراسم یعنی انجمن اسلامی پیش از این نیز اقدام به برگزاری مراسم ها و اردوهای دانشجویی مختلط و با درون مایه جنسی کرده بود که موجب تعلیق این تشکل شده بود.

حضور میهمان معلوم الحالی که سال گذشته نیز در دانشگاه رازی کرمانشاه شعری موهن در توهین به پیامبران الهی اجرا کرده بود و مورد اعتراض علما و مراجع  قرار گرفت، حاکی از این است که دانشگاه نظارتی بر حضور و دعوت میهمانان  ندارند.  پس از گذشت یکسال نه تنها با این فرد برخوردی نشد؛ بلکه این بار به دانشگاه علوم پزشکی کاشان دعوت شد و به اجرای شعر غیراخلاقی برای دانشجویان پرداخت.

حضور میهمان معلوم الحالی که سال گذشته نیز در دانشگاه رازی کرمانشاه شعری موهن در توهین به پیامبران الهی اجرا کرده بود و مورد اعتراض علما و مراجع  قرار گرفت حاکی از این است که دانشگاه نظارتی بر حضور و دعوت میهمانان  در دانشگاه‌ها ندارند.(از اینجا بخوانید)

اما واکنش‌های متعددی که بلافاصله نسبت به برگزاری این مراسم صورت گرفت، میزان انزجار دانشجویان و دانشگاهیان از برنامه‌های سخیف اینچنینی که از سوی یک تشکل با پسوند اسلامی برگزار شده بود را بیش از پیش نشان داد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی کاشان، اولین واکنش را نسبت به این موضوع نشان داد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی کاشان: این برنامه هیچ مطابقتی با اسلام و جایگاهی در این دانشگاه ندارد
حجت الاسلام شاه فضل گفت: در دانشگاهی که رتبه های برتر قرآنی دارد این نوع حرکات و اتفاقات و صحبت ها و این دیالوگ ها و جایزه‌های معناداری که در این برنامه داده شده است هیچ جایگاهی ندارد.

وی افزود: مدتی است جهت گیری های غیر اسلامی در نوع کتاب ها و برگزاری شب شعرها و مسابقات و حرف ها و حرکاتی که انجام می شود دیده می شود که با صراحت اعلام می‌کنم اگر اسلام را قبول ندارید و نمی خواهید در راه اسلام قدم بردارید لاقل پسوند اسلام را بردارید و خود را تشکل اسلامی معرفی نکنید.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز امیدواری کرد دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اینگونه اتفاقات ضمن تذکر، برخوردهای لازم و قانونی را داشته باشد. (متن کامل از اینجـــا)

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان: از طریق  روال قانونی پیگیر اقدام افراد خاطی هستیم
ابراهیم کاظمی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در رابطه برنامه طنز ناخونک در این دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی کاشان سابقه درخشانی در برگزاری برنامه فرهنگی و جلسات و مسابقات قرآنی دارد و اجرای این برنامه مبتذل اولین بار است که در دانشگاه اتفاق افتاده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با انتقاد از انتشار تصاویر دانشجویان  که بدون اطلاع و غافلگیرانه در این برنامه حضور یافته بودند، گفت: نسبت به افرادی که اقدام به انتشار تصاویر دانشجویان کرده‌اند، موضع گیری سختی داریم و از طریق روال قانونی پیگیر  اقدام افراد خاطی هستیم.

اما برگزاری طنز ناخونک که به همراه اعتراض‌های دانشجویان و مراجعه آنها به مسئولان دانشگاه همراه بوده است، موجبات اعتراض دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از برگزاری طنز ناخونک را همراه داشته است که بسیاری از آنها در کانال‌های دانشجویی نسبت به آن اعتراض داشته اند.

نمونه‌ای از واکنش دانشجویان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی
برگزار کنندگان برنامه طنز «ناخونک» چه اهدافی داشتند؟/ جشنی که به کام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان تلخ شد

دبیر سابق جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان: تقاضای جنبش دانشجویی برخورد با برگزارکنندگان برنامه است
محمد حسین جعفری، دبیر سابق جامعه‌ی اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در یادداشتی در رابطه با برنامه طنز ناخونک در  دانشگاه علوم پزشکی کاشان که توسط این انجمن برگزار شده بود، نوشت: انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در دهه  قبل با حواشی بسیار، نظیر اردوی‌های مختلط و جشن‌های مبتذل همراه بود که در نهایت مجموع این موارد و سایر علل زمینه را برای تعلیق شدن خود فراهم کردند.

وی با انتقاد از مسئولان در برگزاری اینگونه مراسم‌ها بیان کرد: مسئولیت معاونان و مدیران فرهنگی چیست و این بی‌کفایتی شورای فرهنگی و مسئولان امر قابل بخشش نبوده و تقاضای جنبش دانشجویی در وهله‌ اول برخورد قاطع با برگزارکنندگان برنامه و تشکل مزبور و مسببان ابتذال اخلاقی و بی بند و باری و توهین به مقدسات و در وهله‌ی دوم مدیران و معاونت فرهنگی دانشگاه است.

عمق فاجعه در دانشگاه علوم پزشکی کاشان اما تا حدی بود که حتی معاون دانشجویی را وادار به واکنش منفی درباره برگزاری این مراسم کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کاشان: تشکل‌های دانشجویی موظف به اجرای قوانین و مقررات هستند
حمیدرضا گیلاسی، معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در رابطه با برگزاری این گونه برنامه‌ها توسط تشکل‌های دانشجویی گفت: روال و کلیت برگزاری این برنامه‌ها در دانشگاه به این صورت است که ابتدا در شورای فرهنگی دانشگاه تصویب و تشکل دانشجویی متعهد می‌شوند بر اساس مقررات دانشگاه برنامه را برگزار کند؛ به نحوی که خارج از قوانین و عرف نباشد؛ در غیر این صورت به آنها تذکر کتبی و یا انحلال آن تشکل منجر می‌شود.

برگزاری این برنامه‌ها در دانشگاه به این صورت است که ابتدا در شورای فرهنگی دانشگاه تصویب و تشکل دانشجویی متعهد می‌شوند بر اساس مقررات دانشگاه برنامه را برگزار کند؛ به نحوی که خارج از قوانین و عرف نباشد؛ در غیر این صورت به آنها تذکر کتبی و یا انحلال آن تشکل منجر می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در رابطه با حضور مهمان معلوم الحال در این دانشگاه گفت: کلیت برنامه از جمله مجری یا شاعر در این دانشگاه که شئون دین و مذهب را رعایت نکرده باشند، مسئولیت آن با خود تشکل است و  دانشگاه نمی‌تواند در این رابطه قضاوت کند اگر تشکل بر روی برنامه  نظارت نکرد، در کمیته  بر اساس قانون و آیین نامه با آنها برخورد می‌شود.

گیلاسی با بیان اینکه دانشگاه نمی‌خواهد که اینگونه برنامه‌ها در آن برگزار شود، بیان کرد: سیاست دانشگاه این است که فضای دانشجوی و عقاید دانشجویان در چارچوب نظارت و قانونی آزاد باشد و اگر تشکلی آن را رعایت نکند، پاسخگوست و با افرادی که قصور کرده باشند، بر اساس کمیته و آیین نامه برخورد خواهد شد.

بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان در واکنش به این مراسم
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم‌پزشکی کاشان بیانیه‌ای در واکنش به ابتذال فرهنگی مراسم طنز ناخونک منتشر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: "متاسفانه برخی افراد تمام شادی و نشاط را در شوخی‌های جنسی زننده می‌دانند و با رد کردن خطوط قرمز اخلاقی و شرعی به اشاعه‌ی فحشا می‌پردازند. بی شک محصول اینگونه برنامه‌ها چیزی جز ترویج بی‌حیایی و بی‌غیرتی در میان دانشجویان نخواهد بود. مسئولین، متولیان فرهنگی و همه کسانی که دغدغه دین، انقلاب واخلاق را دارید، آیا وقت آن نرسیده که در اجرایی کردن قوانین، برخورد با هنجارشکنان و عملی کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر قدمی بردارید؟! مگر نه این است که حق مسلم هر دانشجویی است که دانشگاه و محیط زندگی سالم و به دور از آلودگی‌های اخلاقی داشته باشد؟ آیا ترویج این پدیده‌های سخیف و سبُک تجاوز به حقوق دیگر دانشجویان نیست؟ "

شروین سلیمانی سال گذشته نیز در دانشگاه رازی کرمانشاه شعری موهن در توهین به پیامبران الهی از جمله حضرت یوسف(ع) با بیان سخیف «یوسف بچه خوشگل»، حضرت لوت(ع) با با بیان اینکه «وارد بهشت شدم و لوت از پشت به من چسبید» و حضرت عیسی(ع) با بیان اینکه «جام شرابم را عیسی قاپید» قرائت کرده بود که در آن دانشگاه نیز منجر به بروز اعتراضاتی گردید و زمینه بروز حاشیه هایی را تا مدت ها فراهم کرده بود.

واکنش انجمن اسلامی دانشجویان مستقل: پسوند اسلامی را از تشکل خود حذف نمایید
در این خصوص اما انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان به دبیر انجمن اسلامی این دانشگاه نامه‌ای سرگشاده نوشت.

در قسمتی از این نامه آمده است:
«انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان، به عنوان تنها دفتر انجمن اسلامی مستقل از جناح بندی‌های ناصواب و مرسوم سیاسی؛ و پیرو حقیقی خط امام و متمایز از برخی تشکل های یکبار مصرف رادیکال در سطح شهرستان، دلسوزانه به جنابعالی و انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی کاشان توصیه می نماید که از رویّه‌ی خود ابراز پشیمانی کرده و از این قبیل هنجار شکنی‌ها که سبب تقلیل شأن جریان دانشجویی به عنوان مجاهدان خط‌ مقدم انقلاب دوم و اشغال لانه جاسوسی، به عنصری بی هویت برای شادی‌های مضحکانه و ساختار شکنانه می گردد، اجتناب ورزید. درغیر اینصورت پسوند اسلامی را از تشکل خود حذف نمایید تا بیش از این مسبب بد نامی تشکل ها و انجمن های به واقع اسلامی نگردید و عده ای دانشجوی بی گناه، خامِ این عبارت مقدس نشده و به ورطه نابودی نروند. چرا که چنین رفتاری در هیچ جای دین مبین اسلام جایگاهی نداشته و شدیدا تقبیح شده است؛ مگر در خوانش آمریکایی آن!» (از اینجا بخوانید)

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان: با عوامل برگزار کننده برخورد می‌شود
اما ابراهیم کوچکی صبح امروز در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ضمن محکوم کردن جشن پرحاشیه برگزار شده اخیر، اظهار کرد: با عوامل برگزار کننده مراسم و نیز عوامل اشاعه‌دهنده آن، طبق قانون برخورد خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین از جریحه‌دار شدن قلوب مومنین و علما عذرخواهی کرد و افزود: از این به بعد با همت مسئولان فرهنگی و نظارت بیشتر، شاهد برگزاری چنین برنامه‌هایی نخواهیم بود.

همچنین با اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، در جلسه هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه که روز شنبه 12 اسفند ماه برگزار شد، فعالیت‌های تشکل برگزارکننده مراسم، تا صدور حکم در دوره قانونی تعلیق شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که اظهارات مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کاشان در راستای واکنش‌ها و پیگیری‌ها فعالین دانشجویی این دانشگاه، چه نتیجه‌ای را در بر خواهد داشت؛ آیا واقعا با انجمن دانشگاه علوم پزشکی کاشان برخورد می‌شود یا بنایی برای برگزاری مراسمات اینچنینی در سایر دانشگاه‌ها گذاشته خواهد شد؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top