تاریخ انتشار: دوشنبه 1396/12/21 - 11:01
کد خبر: 261086

تفرقه‌افکنی، جدیدترین ماموریت یانکی‌ها؛

رد پای آمریکا در انتخابات پارلمان عراق

رد پای آمریکا در انتخابات پارلمان عراق

برخلاف آنچه برخی رسانه‌های غربی و مرتجعان عربی مطرح می‌کنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره بر حقوق تمامی اقوام عراقی تاکید می‌کند اما مدعیان غربی اینچنین آشکارا به اختلافات فرقه ای، قومی و مذهبی در عراق دامن می‌زنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با نزدیک شدن به موعد انتخابات پارلمانی عراق به عنوان یکی از حساس ترین مقاطع تاریخی این کشور گروه های مختلف داخلی و خارجی به دنبال تاثیرگذاری بر این انتخابات هستند. در این بین «داگلاس سلیمان» سفیر آمریکا در بغداد یکی از افرادی است که دیدارهای گسترده ای را با احزاب و گروه های مختلف سیاسی عراق ترتیب داده و به دنبال اثرگذاری بر این انتخابات است.

در این بین اما دیدار وی با «سلیم الجبوری» رئیس سنی مذهب پارلمان عراق در چند روز گذشته حاوی نکاتی است که توجه به آن خالی از لطف نیست.

 وی در قسمتی از این دیدار با ادبیاتی عجیب و دور از عرف دیپلماتیک اظهار می‌کند: «اهل سنت عراق پس از 15 سال از سقوط صدام حسین در مقابل یک فرصت تاریخی برای به دست گرفتن مجدد قدرت هستند. تجربه حکومت داری شیعیان شکست خورده است. آنها بیش از آنکه مشغول تقدیم خدمات باشند درگیر حمله به یکدیگرند. در نهایت همه آنها شکست می‌خورند و عراق به راه صحیح خود باز می‌گردد.» اما این اظهار نظر سفیر آمریکا که در واقع بیانگر رویکرد سیاست خارجی این کشور است از دو منظر قابل بررسی است:

1- اولین نکته در این اظهار نظر رنگ و بوی فرقه گرایانه ی آن و دامن زدن به اختلافات بین گرو‌ های مختلف عراقی است که مشابه آن را پیش از این در مسائل مربوط به کردها نیز از سوی آمریکایی ها مشاهده کرده بودیم. هرچند که سیاست های تفرقه گرایانه ی آمریکایی ها در منطقه و به ویژه کشورهایی مانند عراق و لبنان که دارای استعداد برای چنین اختلافاتی هستند بر کسی پوشیده نیست و این مساله نکته ی جدید و عجیبی به حساب نمی آید اما مطرح کردن آن به این شکل و توسط یک مقام رسمی دستگاه سیاست خارجی آمریکا نکته ای است که باید به آن توجه شود. در واقع برخلاف آنچه برخی رسانه‌های غربی و مرتجعان عربی مطرح می‌کنند در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره بر حقوق تمامی اقوام عراقی تاکید می‌کند اما مدعیان غربی اینچنین آشکارا به اختلافات فرقه ای، قومی و مذهبی در عراق دامن می‌زنند.

2- نکته دومی که در صحبت های داگلاس سلیمان باید به آن توجه کرد این مساله است که در حالی که آمریکایی‌ها از توسعه‌ی دموکراسی در کشورهای جهان سوم دم می‌زنند و خود را پرچمدار مبارزه با حکومت‌های دیکتاتور غرب آسیا می‌دانند اما سفیر این کشور به صورت علنی تجربه ی چند ساله ی حاکمیت قانون و دموکراسی در عراق که اتفاقا در آن اهل سنت حضوری پررنگ دارند را به حاکمیت شیعه تفسیر کرده و آن را شکست خورده تلقی می‌کند.

نکته‌ی عجیب تر لحن آقای سفیر است که از فحوای آن چنین برداشت می شود که وی برخلاف دوران فعلی حکومت عراق که آن را شکست خورده تلقی می‌کند و دوران صدام را - که در آن شدیدترین دیکتاتوری علیه اقوام حاکم بود - دوران موفق حکومت عراق می‌داند و با بیان این مطلب که اهل سنت عراق پس از 15 سال از سقوط صدام حسین فرصت تاریخی به دست گرفتن قدرت در عراق را دارند عملا سعی در موجه جلوه دادن حاکمیت قبلی عراق را دارد.

فارغ از موارد فوق که به آشکار شدن بیش از پیش ماهیت سیاست خارجی آمریکا در منطقه کمک می‌کند باید این نکته را نیز در نظر داشت که برخلاف تصور عده‌ای که اینگونه اظهار نظرها را ناشی از رویکرد رادیکال و تهاجمی آمریکا نسبت به منطقه می دانند سفیر فعلی آمریکا یعنی داگلاس سلیمان منصوب دولت اوباما است که این مساله حکایت از آن دارد که این رویکرد تفرقه اندازانه مختص دولت فعلی آمریکا نیست و رویکرد کلی حاکمیت این کشور نسبت به منطقه را نشان می دهد.

* گزارش از محمدکاظم عبدالحمیدی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top