تاریخ انتشار: چهارشنبه 1396/12/23 - 08:43
کد خبر: 261275

نگاهی به کارنامه دانشجویان جهادگر در سالی که گذشت؛

جهادگری «مسئولانه» دانشجویان در شرق و غرب ایران +برنامه نوروز ۹۷

از سر اختیار، قید دید و بازدیدها و روزهای تعطیل نوروز را زدند و با پرداخت مبلغی به اردوی جهادی رفتند. بعد از روزه گرفتن در روزهای بلند سال، ساک خود را بستند و عازم دورترین روستاهای کشور شدند و عطای نشستن زیر کولر در گرمای تابستان را به لقایش بخشیدند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیگر چیزی به پایان سال 96 نمانده است و روزهای آن به شماره افتاده‌اند. سالی که گذشت با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش محکی جدی برای دانشگاهیان بود؛ از زلزله‌های غرب کشور و کرمان گرفته تا مراسم اربعین و آسیب‌های اجتماعی همگی از موضوعاتی بودند که در سال 96، پای کار بودن دانشجویان را محک زدند. الحق‌و‌الانصاف دانشجویان نیز مثل همیشه از این آزمون سربلند بیرون آمدند. از سر اختیار، قید دید و بازدیدها و روزهای تعطیل نوروز را زدند و با پرداخت مبلغی به اردوی جهادی رفتند. بعد از روزه گرفتن در روزهای بلند سال، ساک خود را بستند و عازم دورترین روستاهای کشور شدند و عطای نشستن زیر کولر در گرمای تابستان را به لقایش بخشیدند. هنوز خستگی‌های شیرین پیاده‌روی اربعین از تن‌شان در نرفته بود و تاول‌های پاهایشان التیام پیدا نکرده بود که خبر رسید در غرب کشور زلزله آمده است، بی‌درنگ آماده رفتن به مناطق زلزله‌زده شدند و در روزهایی که برخی از مسئولان کشور گویی از سر رودربایستی به کرمانشاه می‌رفتند و از رو‌در‌رو شدن با مردم اکراه داشتند، مسئولانه بین مردم داغ‌دیده حضور پیدا کرده و هرکاری از دست‌شان برمی‌آمد انجام دادند. شاید بتوان بارزترین ویژگی اردوهای جهادی دانشجویی را، خدمت‌رسانی آنها با توجه به اقتضائات دانست. برای مثال باتوجه به موضوع ریزگردها در استان خوزستان، دانشجویان اردوهای جهادی را متناسب با این مساله برنامه‌ریزی کرده و گروه‌های جهادی با کاشت نهال و سایر اقدامات، سعی بر رفع مشکل کردند. امسال نیز بدون‌شک زلزله غرب کشور مهم‌ترین موضوعی است که موجب شده زندگی مردم آن خطه به دردسر بیفتد، بنابراین دانشجویان هدف و ماموریت خود را حضور در استان کرمانشاه و ساخت و ترمیم محل سکونت مردم زلزله‌زده قرار داده‌اند.در این گزارش نگاهی به فعالیت‌های جهادی دانشجویان دانشگاه‌های کشور در سال 96 خواهیم انداخت.

سالی که نکوست از جهادی‌اش پیداست!
نوروز اولین فرصت هرساله برای برگزاری اردوهای جهادی است و دانشگاهیان از آخرین روزهای اسفندماه تا اواخر نوروز عازم اردوهای جهادی می‌شوند. در ایام نوروز 96، حدود 300 اردوی جهادی با شرکت 12 هزار دانشجو برگزار شد. نکته قابل توجه در مورد اردوهای برگزار شده در نوروز امسال این بود که با توجه به موضوع ریزگردهای استان خوزستان، گروه‌های جهادی تمام توان خود را برای مقابله با این پدیده به‌کار گرفتند و جالب‌تر آنکه در این مسیر از ظرفیت گروه‌های اعزامی به اردوهای راهیان نور استفاده شده و آنها نیز در موضوع درختکاری و مقابله با ریزگردها، با جهادگران همراهی کردند. عده‌ای دیگر از گروه‌های جهادی که مقصدشان را استان سیستان و بلوچستان برگزیده بودند، به موضوع رونق اقتصادی ورود کرده و در زمینه بسته‌بندی محصول خرمای این استان فعالیت‌های مثمرثمری را انجام دادند.

ایده‌های دانشجویان جهادی در نحوه برگزاری اردو، بسیار جالب توجه است. برای مثال اعضای گروه جهادی السابقون که منتسب به دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر است، در نوروز 96 طرحی را با نام «اعتکاف علمی» در منطقه قصرقند استان سیستان و بلوچستان برگزار کردند. در این طرح علمی، دانش‌آموزان ساکن در روستاهای محروم، در مدتی که اعضای گروه جهادی در روستای آنها مستقر هستند، در محلی گرد‌هم می‌آیند و دانشجویان جهادگر در فضایی صمیمانه، آموزش‌هایی را مرتبط با برنامه درسی دانش‌آموزان ارائه کرده و در نهایت آزمون‌های علمی را به صورت تستی برگزار می‌کنند تا آنها مهیای حضور در آزمون‌های مدرسه و کنکورهای سراسری شوند.

گروه جهادی السابقون

تابستانی که بهار اردوهای جهادی بود
با توجه به اینکه فعالیت‌های دانشگاهی در تابستان متوقف می‌شود، گروه‌های جهادی دانشجویی عمده برنامه‌ریزی‌های خود را برای حضور در مناطق محروم در این فصل از سال انجام می‌دهند. طبق آمار رسمی منتشرشده از سوی معاونت جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی، در تابستان 96، بیش از هزار اردوی جهادی با حضور 44 هزار دانشجو از دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شده و طی این مدت دانشجویان به چهار هزار 529 روستا و به تعبیری به بیش از دو میلیون نفر از نیازمندان خدمات‌رسانی کرده‌اند. در گزارش مذکور، بازه برگزاری اردوهای جهادی دانشجویی، به چهار بازه یک روزه، سه روزه، هفت روزه و 10 روزه و بیشتر تقسیم شده است. جالب آنجاست که مطابق آمار رسمی، برگزاری اردوهای جهادی در بازه 10 روزه و بیشتر با عددی حدود 890 اردو، دارای بالاترین فراوانی است. برگزاری اردوهای جهادی با تعداد روزهای بیش از 10 روز، حاکی از این است که اولا دانشجویان همت بالایی در خدمت‌رسانی به مردم محروم دارند و از طرفی پروژه‌های تعریف‌شده از سوی این گروه‌های جهادی با انسجام و سرعت بیشتری به سرانجام خواهد رسید.

از دیگر نقاط درخشان در برگزاری اردوهای جهادی تابستان 96، می‌توان به حضور چشمگیر دختران دانشجو در اردوهای جهادی اشاره کرد. براساس آمار منتشرشده در این زمینه، 43 درصد شرکت‌کنندگان در اردوهای جهادی را دانشجویان دختر تشکیل داده که رقمی حدود 19 هزار دانشجو را شامل می‌شود. علاوه‌بر این، اقبال متخصصان دانشگاهی به اردوهای جهادی دانشجویی نکته‌ای بسیار مهم است؛ چراکه تعهد مسئولانه دانشجویان در کنار فعالیت متخصصان مفهوم بیشتری پیدا کرده و فعالیت‌ها ارزشمندتر می‌شود. جالب است بدانید که در اردوهای جهادی برگزارشده در تابستان 96، بیش از سه هزار 200 متخصص، شامل استاد دانشگاه، روحانی و پزشک، همراه با دانشجویان مشغول خدمات‌رسانی به هموطنان‌مان شده‌اند.

در تابستان 96 دانشجویان جهادگر توجه ویژه‌ای به استان‌های محروم داشته‌اند. برای نمونه، موسسه جهادی رضوان متشکل از طلاب و دانشجویان دانشگاه‌های تهران عازم مناطق محروم نهبندان استان خراسان جنوبی شده و در قالب گروه‌های تخصصی به فعالیت در این مناطق پرداخته‌اند. امور پزشکی (اعم از دندانپزشکی، پزشکی عمومی و تخصصی، مامائی و...)، امور فرهنگی و توزیع ارزاق از جمله حوزه‌های فعالیت اعضای گروه جهادی رضوان در منطقه نهبندان بوده است. برای مثال، حاصل پنج روز کاری تیم دندانپزشکی با هفت یونیت فعال، خدمت‌رسانی به حدود ۵۰۰ نفر از مردم منطقه بوده که شامل خدماتی همچون کشیدن دندان(300 نفر)، ترمیم دندان (150 نفر) و جرم‌گیری دندان (40 نفر) می‌شود.

عاشقانه‌ترین جهادی سال
آبان ماه امسال و همزمان با برگزاری پیاده‌روی بزرگ اربعین در کشور عراق، برگ زرین دیگری در کارنامه دانشجویان جهادگر ثبت شد. گروه‌های جهادی از هفته‌ها قبل از آغاز پیاده‌روی اربعین، در شهرهای نجف و کربلا مستقر شده و با فعالیت‌های جهادی خود زمینه اسکان سایر دانشجویان کشور را در این دو شهر فراهم کردند. مطابق آمار ارائه شده، 32 گروه جهادی دانشجویی از 18 استان با ظرفیت بیش از 1100 جهادگر در اربعین امسال نقش‌آفرینی کرده‌اند. از این تعداد، بیش از 150 جهادگر از استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان و مازندران در برپایی موکب‌های دانشجویی در صحن حضرت زهرا(س) با ظرفیت پنج هزار دانشجو و در کربلای معلی با ظرفیت هفت هزار دانشجو فعالیت کرده‌اند. خدمت‌رسانی به زائران در موکب‌های دانشجویی و غیردانشجویی، بازسازی مدارس نجف و کربلا برای اسکان زوار، استقبال از زائران پاکستانی مراسم اربعین حسینی در مرز ایران و پاکستان توسط دانشجویان جهادی، فعالیت‌های عمرانی، برپایی پنج پایگاه پزشکی، برپایی مراکزی با عنوان امانتداری و همچنین ارائه خدمات فرهنگی سایر اقداماتی هستند که گروه‌های جهادی دانشجویی در مراسم اربعین سال 96 ارائه کرده‌اند.

فعالیت دانشجویان در اربعین حسینی

از جمله گروه‌های جهادی که در مراسم اربعین سال 96 خوش درخشیدند، گروه‌های جهادی متعلق به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بودند که با پیگیری‌های طولانی مدت موفق شدند، بزرگ‌ترین موکب دانشجویی را در سه کیلومتری حرم مطهر امام حسین(ع) برپا کنند. این موکب که تحت‌عنوان موکب دانشجویی جهان اسلام فعالیت می‌کرد، توسط جمعی از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برپا شده بود و فعالیت‌های آنها در حوزه‌های مختلفی همچون خدمات پزشکی با حضور پزشکان خانم و آقا، اسکان زوار، برنامه‌های فرهنگی، غرفه کودک و... برای زائران ایرانی و خارجی برنامه‌ریزی شده بود. جالب آنکه تمامی امور این موکب بزرگ اعم از برپایی خیمه، برق‌کشی، لوله‌کشی آب و تاسیسات و تجهیزات توسط تیم دانشجویی انجام شده است.

مهر تایید بر کارنامه دانشجویان جهادگر
بدون شک مهم‌ترین آزمونی که همت و پای کار بودن دانشجویان جهادی را در سال 96 محک زده، زلزله غرب کشور بوده است. این زلزله که با فاصله کمی پس از پایان مراسم پیاده‌روی اربعین به وقوع پیوسته، ویرانی‌های زیادی را برجای گذاشته است. طبق آمار اعلام شده درباره فعالیت‌های گروه‌های ‌جهادی در مناطق زلزله‌زده غرب، در فاصله کوتاهی پس از زلزله، دو هزار و ۱۰۰ نفر از دانشجویان در قالب ۱۸۵ گروه جهادی تحت نظر دبیرخانه بلایای طبیعی معاونت سازندگی سازمان بسیج دانشجویی برای اقداماتی همچون آواربرداری، شناسایی و درمانی به مناطق آسیب‌دیده اعزام شدند. علاوه‌ بر این، همزمان در ۴۳۰ دانشگاه کشور با برپایی صندوق‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی با عنوان «کرمانشاه جان ایران»، ۲۲۰ کامیون کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده اعزام شد.

ساخت «کانکس» توسط دانشجویان

از جمله مشکلاتی که در روز‌های نخست زلزله استان کرمانشاه دیده می‌شد، توزیع نامتوازن اقلام حیاتی بین مردم بود که این مشکل با تدبیر دانشجویان جهادی مرتفع شد. در همین رابطه، با تشکیل حلقه‌ای بین گروه‌های جهادی، سطح نیاز‌های ۲۰۰ روستا به سرعت شناسایی شد و به سرعت با تاسیس سه انبار در سرپل‌ذهاب، قصر شیرین و کرند، کمک‌ها جمع‌آوری و بسته‌بندی شده در بین روستا‌ها توزیع شد. برپایی ایستگاه صلواتی، تقسیم غذای گرم، اجرای طرحی با عنوان «دالاهو» برای کودکان، برپایی ایستگاه‌های مجهز درمانی در ازگله و سرپل‌ذهاب و استقرار گروه‌های پزشکی از دانشگاه‌های مختلف با حضور پزشکان متخصص و دانشجویان رشته پزشکی، اعزام گروه‌های جهادی در حوزه دامپزشکی برای مشاوره امحای حیوانات تلف شده و درمان احشام باقی‌مانده به روستا‌های زلزله‌زده، از دیگر اقدامات گروه‌های جهادی پس از زلزله غرب کشور است.

جهاد ادامه دارد
همانند نوروز سال‌های گذشته، دانشجویان در نوروز 97 نیز برنامه‌های مفصلی برای خدمت‌رسانی به هموطنان خود دارند. وجه تمایز اردوهای جهادی نوروز 97 با سالیان گذشته در این است که با توجه به زلزله اخیر استان کرمانشاه، گروه‌های جهادی دانشجویی فعالیت‌های خود را در این استان متمرکز کرده‌اند و تصمیم دارند با فعالیت در این مناطق و امدادرسانی و ساخت سرپناه برای مردم مناطق زلزله‌زده، رنج از دست دادن سرپناه را از دوش آنها بردارند. طبق اعلام مفرد معاون سازندگی سازمان بسیج دانشجویی قرار است 13 هزار دانشجو از 350 دانشگاه در نوروز امسال اردوی جهادی برگزار کنند که نزدیک به 100 گروه جهادی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، کوهبنان و رضویه فعالیت می‌کنند. همچنین 50 گروه جهادی در 20 استان فعالیت جهادی خود را در نوروز 97 در مناطق حاشیه شهر تعریف کرده و خانواده‌ها و دانش‌آموزان در معرض آسیب را تحت پوشش قرار خواهند داد. گروه‌های اقتصادی در نوروز به مطالعه اقتصادی مناطق هدف می‌پردازند و در حوزه فرهنگی دوره‌های تخصصی برگزار خواهد شد. علاوه‌بر این، امسال راهیان نور با طعم جهادی برگزار می‌شود و دانشجویان در سه هکتار زمین، درختکاری کرده و خدماتی را در حاشیه شهرهای خوزستان ارائه می‌دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top