تاریخ انتشار: شنبه 1397/02/01 - 20:07
کد خبر: 263768

تغییر تنظیمات گوشی و کامپیوتر برای داشتن خوابی مناسب؛

چگونه از نور آبی در امان بمانیم؟

چگونه از نور آبی در امان بمانیم؟

در چند سال اخیر خبرها حاکی از تاثیر نور آبی ساطع شده از نمایشگرهای انواع گوشی‌های هوشمند روی کیفیت خواب انسان است. بسیاری از محققان بنابر مطالعاتی که در این زمینه انجام داده‌اند، معتقدند نوری که از صفحه نمایشگر گوشی‌های هوشمند به چشم کاربران می‌رسد، این پیغام را به مغز مخابره می‌کند که هنوز روز است و شب نشده و وقت خواب نرسیده است، بنابراین موجب اختلال خواب در افراد می‌شود.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صفحه نمایشگر گوشی‌های هوشمند نوری آبی از خود منتشر می‌کنند که برای کار در طول روز مناسب است و می‌تواند خواب شبانه را مختل کند. این نور آبی در واقع مغز را تحریک کرده و پیام گول‌زننده‌ای به آن مخابره می‌کند مبنی‌بر اینکه هنوز شب نشده است؛ در نتیجه اگر قبل از خواب از گوشی استفاده می‌کنید ممکن است دچار اختلال خواب شوید و روز بعد خواب‌آلود باشید.

اما نگران نباشید. تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند و تولیدکنندگان ویندوز 10 قابلیت را برای حل مشکل نور آبی طراحی کرده‌اند. در گوشی‌های مجهز به سیستم‌‌عامل iOS، «تغییر حالت شب» یا Night Shift mode درجه رنگ صفحه نمایشگر را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که میزان تحریک‌کنندگی آن کمتر شود. در گوشی‌های اندروید، چند اپلیکیشن‌ مخصوص کمتر کردن اثر نور آبی درنظر گرفته شده است. در آخرین آپدیت ویندور 10 نیز ویژگی نور شب برای تغییر درجه رنگ فعال شده است.

آیفون و آیپد
برای فعال کردن حالت نور شب در آیفون و آیپد مطمئن شوید که iOS آن 9.3 به بالاست. سپس به قسمت تنظیمات نمایشگر و روشنایی بروید. در این قسمت روی تنظیمات Night Shift کلیک کنید. این ویژگی درجه رنگ نمایشگر دستگاه را به نور گرم‌تری تغییر می‌دهد و از این طریق نور آبی را فیلتر می‌کند. روی قسمت Schedule کلیک و از آنجا زمان فعال شدن حالت نور شب را تنظیم کنید. از این طریق می‌توانید مشخص کنید که حالت نور شب در چه ساعتی فعال و در چه ساعتی غیرفعال شود. این حالت را همچنین می‌توانید از قسمت Sunset یا Sunrise هم تنظیم کنید. در قسمت زمان‌های برنامه‌ریزی شده نیز می‌توانید این دو گزینه را مشاهده کنید. شما همچنین می‌توانید از قسمت Control Center دستگاه‌های iOS حالت Night Shift را فعال کنید. با دست صفحه نمایشگر را از بالا به پایین بکشید و گزینه Night Shift را در آن انتخاب کنید.

اندرویدی‌ها
گوگل ویژگی Night Mode را برای فیلتر کردن نور آبی در نسخه پیشنهادی اندروید نوقا (nougat)تعبیه کرده بود. اما این ویژگی از نسخه نهایی ios کنار گذاشته شد. اما می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی برای از بین بردن نور آبی استفاده کنید. با اپلیکیشن Blue Light Filter می‌توان درجه رنگ نمایشگر را تنظیم کرد تا باعث اختلال خواب نشود و شدت روشنایی نمایشگر را با خاموش و روشن کردن این فیلتر تنظیم کرد.

از طریق اپلیکیشن SFilter هم می‌توان به‌طور دستی نور آبی را به‌گونه‌ای فیلتر کرد که در ساعات شب و روز به‌طور خودکار فعال یا غیرفعال شود. با این اپ علاوه‌بر تغییر نور فیلتر، تاریکی و روشنایی نمایشگر قابل تنظیم است.

شما با اپلیکیشن Twilight می‌توانید درجه رنگ نمایشگر را تنظیم و گزینه فیلتر نور آبی را فعال کنید. با کمک آن می‌توان این گزینه را برای همیشه فعال کرد یا به‌گونه‌ای تنظیم شود که در زمان‌های مشخصی فعال یا غیرفعال شود.

ویندوز 10
اگر از سیستم‌های خانگی یا تبلت‌های مجهز به ویندوز 10 استفاده می‌کنید، ابتدا مطمئن شوید که گزینه Creators Update را فعال کرده‌اید. روی گزینه start کلیک کنید تا Power Menu را مشاهده کنید. اگر هنوز به دنبال فهرست Control Panel هستید و آخرین آپدیت‌ها را دریافت نکرده‌اید می‌توانید آن را دانلود و نصب کنید. سپس از گزینه Start به قسمت تنظیمات رفته و گزینه سیستم را انتخاب کنید. مطمئن باشید که اولین تنظیمات Display فعال باشد. برای تنظیم حالت Night light روی گزینه تنظیمات Night light کلیک کنید. بعد از آن که درجه رنگ نمایشگر گرم‌تر شد، این حالت را روی آن فعال کنید. با رفتن به قسمت منوی کناری، می‌توانید درجه رنگ را در شب تغییر دهید. همچنین با تنظیم خودکار می‌توانید کاری کنید که این حالت در ساعات مشخصی فعال شود. برای تنظیم این حالت، Schedule night light را انتخاب کنید. در اینجا دو انتخاب دارید، یا می‌توانید sunset to sunrise را انتخاب کنید یا این حالت را برای ساعت خاصی مشخص کنید که در یک ساعت فعال و در ساعت دیگری غیرفعال شود.

منبع: pcmag

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top