تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/02/09 - 18:39
کد خبر: 264564

گلایه یک مدیر مرکز مشاوره دانشجویی از کمبود بودجه

وی راجع به حمایت مالی از مرکز مشاوره دانشگاه گفت: بحث حمایت مالی را داریم اما بودجه ای که به ما اختصاص داده می شود خیلی کم است. بودجه هم فقط طبق دستور العملی که از وزارت علوم به دست ما میرسد و در همان زمینه ای که وزارت تایین می کند، هزینه می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در مسیر زندگی به تصمیمات اساسی برمی‌خوریم، ازدواج، ادامه تحصیل، محل زندگی، خرید وسایل، اهداف آینده زندگی و … . که در اکثر این موارد نیاز به کمک و مشاوره داریم. پس هدف مشاوره همیشه درمان بیماری نیست اما گاهی هم خلق و خو و روحیه ما دچار افت می‌شود یا با موضوعاتی روانشناختی مواجه می‌شویم که روزگار ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطمئنا مرکز مشاوره محلی امن برای صحبت‌هایی است که از نظر مراجعین، راز به حساب می‌آید. در حقیقت هدف مشاوره کمک به فرد برای افزایش توانایی مواجه شدن، کاهش و یا حل مشکلات اوست و روانشناس یا مشاور، فردی است که در این زمینه تخصص نظری و تجربه عملی چندین ساله دارد.

در همین رابطه و با توجه به نزدیکی نهم اردیبهشت که مصادف با روز روانشناس و مشاوره است، خبرنامه دانشجویان ایران به گفتگویی با مدیر مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه چابهار پرداخت. مریم بدیع پور مدیر مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشجویی دانشگاه در مورد این مرکز گفت: مرکز مشاوره مستقیم زیر نظر معاونت دانشجویی دانشگاه فعالیت می کند و معاون محترم دانشجویی و ریاست دانشگاه همیشه از مرکز مشاوره حمایت می کنند.

بدیع پور که تا قبل از ورودش به دانشگاه دریانوردی چابهار به عنوان مشاور در شهرداری تهران و دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت داشته و از مهرماه سال۹۳ در این دانشگاه مشغول به کار شده است؛ راجع به اهداف مرکز مشاوره گفت: هدف اصلی مرکز پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی است. همچنین ارتقاء سطح سلامت و بهداشت روان دانشجو، کمک به دانشجویان برای آشنایی با نقاط ضعف و قوت خودشان و تصمیم گیری های عاقلانه و حل مشکلات عاطفی و خانوادگی دانشجویان همیشه از برنامه های مرکزبوده است.

این مسئول دانشگاه که فارغ التحصیل رشته مشاوره خانواده از دانشگاه علامه طباطبایی است در رابطه با مشکلات این مرکز توضیح داد: در درجه اول کمبود نیروی متخصص اعم از روانشناس و مشاور در مرکز واقعا احساس می شود، ما در حال حاضر ۳ مشاور در اختیار داریم آقای دکتربادپا و آقای دکتر اسماعیل نیا که دانشجوی دکترای رشته روانشناسی تربیتی هستند که در خوابگاه نیز فعالیت دارند و یک روز در هفته هم در مرکز مشاوره دانشگاه حضور دارند. داخل خوابگاه خواهران هم خانم سعیدی حضور دارند با مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. لذا نیاز اصلی ما این است که تعداد مشاورانمان افزایش پیدا کند.

وی راجع به حمایت مالی از مرکز مشاوره دانشگاه گفت: بحث حمایت مالی را داریم اما بودجه ای که به ما اختصاص داده می شود خیلی کم است. بودجه هم فقط طبق دستور العملی که از وزارت علوم به دست ما میرسد و در همان زمینه ای که وزارت تایین می کند، هزینه می شود.

بدیع پور در مورد آشنایی دانشجویان با این مرکز گفت: نسبت به گذشته استقبال خیلی بهتر و بیشتر شده و دانشجویان آشنایی بیشتری از ما پیدا کرده اند و در کارگاه ها ی مرکز حضور بیشتری دارند. وی از ارتقاء تجهیزات و امکانات مرکز مشاوره، راه اندازی طرح پایش جسم و روان به صورت الکترونیکی ، برگزاری کارگاه های آموزشی برای اساتید،کارمندان و دانشجویان، چاپ فصلنامه ی آوای سلامت و تاسیس کانون همیاران سلامت روان در سال ۹۵ به عنوان فعالیت های مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه در این سه سال نام برد.

همچنین مدیر مرکز مشاوره و بهداشت دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار مشکلات ارتباطی و تحصیلی و ازدواج را بیشترین مورد برای گرفتن مشاوره در بین دانشجویان نام برد.

بدیع پور درباره همکاری با دیگر قسمت های دانشگاه گفت: مرکز مشاوره همکاری های بسیاری با بخش های مختلف دانشگاه دارد مثلا با اداره امور خوابگاه ها و آموزش دانشگاه. برای مثال در این زمینه درخواست کردیم دانشجویانی که مشکل تحصیلی دارند و یا با افت تحصیلی مواجه هستند را به ما معرفی کنند تا به آنها مشاوره بدهیم.

وی ادامه داد: همچنین با روابط عمومی دانشگاه نیز همکاری هایی داریم که برنامه های مرکز را اطلاع رسانی می کنند.

این مسئول دانشجویی در راستای فعالیت های مرکز مشاوره در مورد پیشگیری از اعتیاد توضیح داد: مراجعات مختلفی از سمت دانشجویان داشتیم که با صحبت کردن و حل مشکلات آنها به آنان کمک شده. در این رابطه دو طرح را پیشرو داریم یکی پیام و دیگری طرح دانشگاه عاری از دخانیات که بزودی اجرا خواهد شد. در این زمینه همایشی در سال ۹۵ با مضمون پیشگیری از اعتیاد برگزار شد و ما از انجمن معتادین گمنام چابهار دعوت کردیم و آنها هم از فعالیت های خودشون برای دانشجویان گفتند . مسابقات ورزشی در سطح خوابگاه ها در سال گذشته برگزار کردیم و همچنین ابتدای هرسال جلسات آگاهی بخشی برای دانشجویان ورودی جدید داشتیم که متاسفانه امسال شرایط برگزاری این کارگاه میسر نشد.

وی در مورد طرح نشاط اجتماعی وزارت علوم توضیح داد: این طرح می گوید که اوقات فراغت دانشجویان باید بهینه‌سازی شود که مرکز مشاوره هم به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد، تربیت بدنی دانشگاه، نهاد رهبری دانشگاه و مدیریت فرهنگی هم باید در این زمینه ها فعالیت کنند.

بدیع پور افزود: دانشگاه باید آنقدر فعالیت های فوق برنامه داشته باشد که دانشجو اصلا وقت خالی نداشته باشد که حالا بخواهد به سمت و سوی اعتیاد کشیده شود.

وی در مورد نقش اساتید هم گفت: اساتید هم می توانند خیلی کمک کنند که البته تعداد اندکی از اساتید واقعا کمکی نمی کنند. مثلا برخی از آنها یک جزوه دوصفحه ای به دانشجو می دهند و دیگر کاری به آنها ندارند و این دانشجو باید همین جزوه را تا پایان ترم نگه دارد.

مدیر مرکز مشاوره دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در مورد عدم فعالیتی به نام مشاوره تلفنی گفت: دلیل اصلی این است که امکاناتش را نداریم و همچنین نیروی متخصص کافی رو برای این امر در اختیار نداریم.

بدیع پور در مورد دانشجویان ارجاعی از کمیسیون موارد خاص گفت که این مرکز سال گذشته به چندین نفر از دانشجویان که واقعا نیازمند بودند کمک کرد و مشکل آنها رفع شد .

بدیع پور در پایان خاطرنشان کرد: از دوستان دانشجو میخواهم که به مرکز مشاوره سر بزنند و از برچسب زدن نترسند و مطمئن باشند که مشاورین ما میتوانند به آنها کمک کنند و خواهشمندیم که باور های غلط نظیر اینکه فکر میکنند که اطلاعات آنها پرونده سازی میشود را دور بریزند و بدانند که اصل در مشاوره راز داری است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top