تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/02/13 - 14:59
کد خبر: 264839

در آستانه انتخاب رشته داوطلبان دکتری؛

همه چیز درباره «پذیرش بدون آزمون» در دانشگاه آزاد

همه چیز درباره «پذیرش بدون آزمون» در دانشگاه آزاد

مطابق آنچه در دفترچه انتخاب رشته دکتری سال 97 دانشگاه آزاد اسلامی آمده است، «پذیرش با آزمون» و «پذیرش بدون آزمون» دو روشی است که متقاضیان می‌توانند درخواست خود را برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت کنند و پس از طی مراحلی در این دانشگاه پذیرش شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با انتشار دفترچه انتخاب رشته دکتری سال 97 دانشگاه آزاد اسلامی داوطلبان این آزمون که چندی قبل کارنامه اولیه خود را از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس sanjesh.org مشاهده کرده بودند با مشاهده این دفترچه، سوالات و ابهاماتی برای آنها ایجاد شده است که برخی از آنها این ابهامات را از طریق ادمین کانال «خبرنامه دانشجویان ایران» با ما درمیان گذاشتند. یکی از سوالات مهم و پرتکرار متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی درباره انواع روش‌های پذیرش در این دانشگاه بود که در این گزارش قصد داریم به طور مفصل به آن بپردازیم.

* انواع روش‌های پذیرش در دانشگاه آزاد
مطابق آنچه در دفترچه انتخاب رشته دکتری سال 97 دانشگاه آزاد اسلامی آمده است، «پذیرش با آزمون» و «پذیرش بدون آزمون» دو روشی است که متقاضیان می‌توانند درخواست خود را برای تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت کنند. آنچه مشخص است در روش پذیرش از طریق آزمون، داوطلبانی که در اسفندماه در کنکور دکتری سال 97 شرکت کرده‌اند و نتیجه اولیه آن را از طریق سایت سازمان سنجش مشاهده کرده‌اند حالا با توجه به رتبه و نمره خود می‌توانند پس از آغاز مرحله انتخاب رشته، کدرشته/محل‌های مدنظر خود را انتخاب کرده و پس از آن با حضور در مرحله مصاحبه علمی در صورت موفقیت در دانشگاه آزاد تحصیل کنند.

داوطلبانی که متقاضی پذیرش با آزمون هستند، باید مبلغ 46 هزار تومان بابت هزینه ثبت‌نام در انتخاب رشته بپردازند و پس از آن در صورت داشتن صلاحیت، مبلغ 80 هزار تومان بابت هزینه مصاحبه علمی پرداخت خواهند کرد. بدین ترتیب می‌توان گفت این شیوه پذیرش معمول‌ترین و رایج‌ترین شیوه پذیرش در مقطع دکتری است که در اکثر دانشگاه‌های کشور اعم از دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و غیره اجرا می‌شود.

* روش «بدون آزمون» چگونه است؟
عموما وقتی نام روش «پذیرش بدون آزمون» به گوشمان می‌رسد، برخی گمان می‌کنند در این روش دانشگاه‌ها به دنبال پرکردن صندلی‌های خالی هستند و با عرضه برخی از رشته‌های کم‌طرفدار و بدون بازار کار، از منتقاضیان این رشته‌ها بدون محدودیت ثبت‌نام می‌کنند اما این در حالی است که روش پذیرش بدون آزمون مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نقطه مقابل این ذهنیت است. در این روش پذیرش، دانشگاه آزاد اسلامی از دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان دعوت می‌کند که بدون توجه به برگزاری آزمون دکتری، با توجه به شرایط و ضوابط تعیین شده در انتخاب رشته شرکت کرده و کدرشته/محل‌های منتخب خود را ثبت نمایند تا بدین ترتیب در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شوند.

در این روش نیز مانند روش با آزمون، متقاضیان باید مبلغ 46 هزار تومان بابت هزینه ثبت‌نام در انتخاب رشته بپردازند و پس از آن در صورت داشتن صلاحیت، مبلغ 80 هزار تومان بابت هزینه مصاحبه علمی پرداخت خواهند کرد.

در ادامه به مقایسه دو شیوه پذیرش مقطع دکتری دانشگاه آزاد پرداخته‌ایم:

* شروط پذیرش بدون آزمون در دانشگاه آزاد
متقاضیانی که قصد دارند تا بدون آزمون در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شوند، باید حائز شرایطی باشند تا امکان ثبت‌نام در انتخاب رشته این دانشگاه را پیدا کنند. در ادامه به برخی از این شروط اشاره کرده‌ایم:

1- شرط معدل: متقاضیانی که جزو استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز هستند برای ثبت‌نام در انتخاب رشته باید دارای حداقل معدل 17 برای رشته‌های دامپزشکی، 18/5 برای رشته‌های علوم انسانی و 17/5 برای سایر رشته‌ها باشند.

2- شرط نمره پایان‌نامه کارشناسی ارشد: استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز باید دارای حداقل نمره پایان‌نامه 18/50 (همه رشته‌ها) باشند.

3- شرط متجانس بودن رشته: داوطلبان باید توجه داشته باشند که رشته فارغ‌التحصیلی آنها در مقطع کارشناسی ارشد با رشته انتخابی در مقطع دکتری تخصصی باید همنام باشند.

4- طول دوره کارشناسی ارشد: متقاضیان باید دوره تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته را حداکثر تا 6 نیمسال به پایان رسانده باشند.

* فرآیند پذیرش دانشجو بدون آزمون
کلیه حائزین شرایط متقاضی دوره دکتری تخصصی شامل استعدادهای برتر و فارغ‌التحصیلان ممتاز بر‌اساس معدل و رتبه‌بندی و متناسب با ظرفیت برای هر یک از رشته/ محل‌های انتخابی گزینش و برای مصاحبه علمی به گروه‌های تخصصی مربوط معرفی می‌شوند. امتیاز نهایی هر داوطلب براساس شاخص‌های پژوهشی آموزشی و مصاحبه محاسبه و به عنوان شاخص برای گزینش نهایی داوطلبان ملاک عمل قرار می‌گیرد.

داوطلبان دوره بدون آزمون در صورت کسب شرایط دعوت به مصاحبه، لازم است نسخه‌ای از فایل مقالات و تولیدات علمی چاپ شده در مجلات ISI یا مجلات علمی پژوهشی فارسی زبان و غیرفارسی زبان داخلی یا خارجی یا ISC خود را در زمان مصاحبه به گروه تخصصی مربوطه ارائه دهند.

* سایر نکات درباره پذیرش در دانشگاه آزاد
بهتر است داوطلبان پیش از اقدام برای انتخاب رشته در سامانه دانشگاه آزاد، به خوبی مزایا و معایب تحصیل در این دانشگاه را بررسی کنند چراکه اگر مراحل ثبت‌نام و اخذ واحد را طی کنند و نام «دانشجو» بر آنها اطلاق شود، باید تابع قوانین این دانشگاه باشند. مطابق این قوانین، دانشجویانی که پس از پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی و ثبت‌نام و اخذ واحد(اعم از دانشجویان با آزمون و یا بدون آزمون) به هر دلیلی تقاضای انصراف از تحصیل داشته باشند مطابق بخشنامه‌های مربوطه مشمول پرداخت هزینه‌ای با عنوان «هزینه انصراف» خواهند شد.

علاوه بر این دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید برای نقل و انتقال و مهمانی در سایر دانشگاه‌ها تابع قوانین باشند.  در ادامه به صورت مختصر به برخی از قوانین نقل و انتقال و مهمانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اشاره شده است:
- با توجه به مقررات دانشگاه آزاد جابجایی، انتقال و میهمانی دانشجویان مطابق آئین‌نامه نقل و انتقال این دانشگاه انجام می‌شود.

- هرگونه جابجایی، انتقال و میهمانی از واحدها، پردیس‌ها و مراکز بین‌المللی و برون‌مرزی به دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است.

- با توجه به مقررات دانشگاه آزاد اسلامی، جابجایی، انتقال و میهمانی دانشجویانی که به صورت بدون آزمون در دانشگاه پذیرفته شده باشند، مطابق آئین‌نامه نقل و انتقالات دانشجویی ممنوع است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top