تاریخ انتشار: شنبه 1397/03/12 - 11:49
کد خبر: 267772

نگاهی به قرار میان اسرائیل و میانمار؛

توافق رسمی برای تحریف تاریخ

توافق رسمی برای تحریف تاریخ

دولت میانمار با اسرائیل یک توافق آموزشی امضا کرده است که به موجب آن، دو طرف خواهند توانست مطالبی که درخصوص تاریخ هر کشور در کتب درسی کشور دیگر وجود دارد را طبق میل خود ویرایش کنند. توافق شکل گرفته در مجموعه توافق‌های آموزشی فرهنگی دسته‌بندی می‌شود. اسرائیل طبق روند همیشگی سیاستگذاری‌های کلان خود در سطح بین‌المللی سعی دارد چهره خوبی از خود در میان مردم کشورهای دنیا به نمایش بگذارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این توافق همچنین تبادل معلم و دانشجویان بین دو طرف را پیگیری خواهد کرد، اتفاقی که عقبه تاریخی آن را می‌توان در سفر «یونو» نخست‌وزیر وقت میانمار به تل‌آویو در سال 1955 دانست. سفری که اعزام صدها دانشجو و افسر ارتش میانمار به تل‌آویو جهت دیدن دوره‌های مختلف آموزش نظامی و تحصیل در علوم نظامی در دانشکده‌های اسرائیل را در برداشت.

توافق بین اسرائیل و میانمار، به این دو کشور اجازه خواهد داد «تا به‌طور متقابل کتاب‌های درسی تاریخ را بررسی کنند، خصوصا بخش‌هایی از آن که به تاریخ کشور دیگر مرتبط است و در صورت نیاز، اصلاحیه‌هایی را اعمال کنند».

به نقل از سایت تحلیلی فلسطین کرونیکل، این توافق ضمنا شامل ارتقای همکاری‌های دانشگاهی از‌جمله کنفرانس‌ها، دوره‌های آموزشی، برنامه‌های آموزش زبان و حتی توسعه‌ برنامه‌های اسرائیل‌پژوهی و یهود-‌پژوهی در میانمار و میانمار‌-پژوهی در اسرائیل، خواهد شد. همچنین روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داد که این توافق خواستار توسعه یک برنامه آموزشی در میانمار برای آموزش «هولوکاست و درس‌های آن درخصوص پیامدهای منفی تعصب، نژادپرستی، سامی‌ستیزی و بیگانه‌هراسی» است.

این توافق در حالی امضا شد که هر دو کشور در معرض انتقادهای بین‌المللی قرار دارند. میانمار به‌خاطر رفتار خود با مسلمانان روهینگیا و اسرائیل به‌خاطر تیراندازی به سمت معترضان فلسطینی در امتداد مرز غزه. توافق، ارتباطات قوی میان اسرائیل و میانمار که هر دو متهم به «پاکسازی نژادی در سطح وسیع» هستند را برجسته می‌کند. علاوه‌بر توافق اخیر میانمار و اسرائیل، شرکت‌های تولید‌کننده سلاح اسرائیلی همچنان به فروش تجهیزات نظامی به میانمار ازجمله قایق‌های جنگی از زمان تشدید بحران در این کشور ادامه می‌دهند.

سال گذشته سازمان ملل متحد، لشکر‌کشی نظامی دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را به‌عنوان «یک نمونه از پاکسازی نژادی» معرفی کرد.

اسرائیل که ارتش نظامی‌اش بیش از 100 نفر را از اواخر ماه مارس کشته است، با سکونت غیرقانونی خود در کرانه باختری به نقض قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد. درخصوص میانمار نیز از مردادماه سال گذشته، حدود ۷۰۰ هزار روهینگیایی از ایالت «راخین» میانمار فرار  و مسئولان سازمان ملل، این کشور را به «پاکسازی قومی» متهم کرده‌اند. تزیپی هوتوولی، معاون وزیر خارجه اسرائیل در توئیتی اعلام داشت: «توافقنامه آموزشی با میانمار ادامه همکاری با دوستان ما در سراسر جهان است.»

پنی گرین، استاد حقوق و جهانی‌سازی دانشگاه کویین مری‌لندن در گفت‌وگو با سایت تحلیلی میدل ایست آی گفت: «البته که اسرائیل میانمار را به‌عنوان یک دوست می‌بیند، چون هر‌ دو کشور دارای دیدگاه مشترک «محروم سازی» هستند و هر دو درگیر جنایت دولتی علیه کسانی هستند که برایشان ‌عنوان غیر‌شهروند تعریف می‌شود. هر دو دولت طبق سیستم‌های آپارتاید، تبعیض ساختاری و خشونت غیرقابل کنترل دولتی عمل می‌کنند. پس کاملا قابل پیش‌بینی است که آنها در حال حاضر در یک برنامه آموزشی مشترک نیز مشارکت داشته باشند.»

به گواه تاریخ، روابطی بسیار گرم و نزدیک بین حکومت میانمار و اسرائیل وجود دارد که پیشینه تاریخی آن به دهه ۵۰ و اولین سال‌های تاسیس این رژیم در فلسطین اشغالی باز می‌گردد. اوایل قرن نوزدهم، کشور میانمار از‌جمله مهم‌ترین مقاصد تجار و بازرگانان یهودی در منطقه جنوب‌شرقی آسیا بوده است و به‌لطف استعمار انگلیس، پس از خارج کردن اشغالگران ژاپنی از این کشور، شمار زیادی از یهودیان به میانمار مهاجرت کردند.

اسرائیل تقریبا با اغلب کشور‌های جنوب‌شرق آسیا روابط خوبی دارد و کشور‌های این حوزه همیشه مورد علاقه اسرائیل و جامعه یهودی برای سرمایه‌گذاری، تفریح، مشارکت‌های نظامی و اقتصادی بوده‌اند. کشور‌های جنوب‌شرق آسیا اغلب به‌دلیل عدم جبهه‌گیری درخصوص جنایات اسرائیل بر مردم فلسطین، به‌عنوان حیاط خلوت خوبی برای تفکر صهیونیسم به‌حساب می‌آیند، اما وجود اسلام و روحیه ظلم‌ستیزی مسلمانان در کشور‌های این منطقه، حتی در نسبت کم‌ جمعیتی، امکان بالقوه به خطر افتادن این حیاط خلوت برای اسرائیل را به بار می‌آورد.

* گزارش از علی کریمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top