تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/03/17 - 15:17
کد خبر: 268226

تحریم می شویم چون حرفی برای گفتن داریم

مدیر بازرگانی شرکت ایساکو در خصوص وضعیت خودروسازی در جمع دانشجویان دانشگاه خوارزمی گفت: در این زمینه با شرایط سختی روبرو هستیم و با مواجه شدن با پدیده‌ای به‌نام برجام؛ در این چند ساله از میزان تحریم‌ها کاسته نشده است و فقط تحریم جدیدی افزوده شده؛ وی در ادامه افزود که،این‌که تحریم می‌شویم یعنی حرفی برای گفتن داریم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در تاریخ سیزدهم خرداد ماه ۹۷ ؛ به درخواست و هماهنگی محمدرضا فضلی خلف، محمدعلی اشتری جعفری و محمد شافعی کادیجانی؛
با همکاری انجمن علمی مهندسی صنایع دانشگاه خوارزمی، کرسی آزاد اندیشی درباره کیفیت خودرو با حضور مدیر بازرگانی شرکت ایساکو برگزار شد

عباس شیخ ربیعی در حضور جمعی از دانشجویان دانشگاه خوارزمی؛ گفت:تحریم ها نشان دهنده این امر است که دستاوردهایی در این زمینه داشته‌ایم ؛ ربیعی گفت: مردم ما خودرو های وارد شده را با تولیدات داخلی مقایسه می‌کنند. ما در بهبود صنعت خودرو سازی نمی‌توانیم بصورت جهشی عمل کنیم بلکه باید زیرساخت هایی را فراهم کنیم؛ کاری که کشور چین انجام داد.

وی تصریح کرد: چین در ابتدا زیرساخت های لازم؛ از جمله قطعات و رنگ را مهیا کرد و سپس به تولید خودرو پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از بحران ها و تحریم هایی که صنعت خودرو تجربه کرده است،توانسته دستاوردی کسب کند و کیفیت را بهبود بخشد؛ گفت: ما متوجه این امر شدیم که نمی‌توان به دیگران اتکا کرد و باید از دستاوردهای خود حفاظت کنیم و علی رغم فشارهای موجود،ظرفیت‌ها را پیدا کنیم

وی ادامه داد: ما در زمینه خودرو سازی نمی‌توانیم یک مسیر جهشی را طی کنیم؛ صنعت خودرو سازی در ایران به‌ظاهر عمر چهل ساله‌ای را گذرانده است اما در واقع این‌چنین نیست؛ بدان جهت که صنعت به‌صورت مونتاژ بوده و ما دوران جنگ را سپری کرده ایم . وی افزود: در اواسط دهه هفتاد ایران‌خودرو تقریبا هر ساله یک محصول جدید ارائه می‌داد که البته شاید امروزه جالب توجه نباشد، اما در زمان خود دستاورد چشم‌گیری به‌حساب می‌آمد.

ربیعی با بیان این‌که: در دهه هفتاد پارچه‌های صندلی از ترکیه وارد میشد اما اکنون تولید داخل است،در اواخر دهه هفتاد رنگ را وارد می‌کردیم  اما امروزه بیش از ۱۵ سال است که تولید رنگ در داخل انجام می‌شود؛ فولاد مبارکه ماهیانه بیش از ۴۰ هزار تُن انواع بدنه را تولید می‌کند؛ گفت: صنعت خودرو سازی آورده‌ های این‌چنینی دارد که در نگاه اول مشهود نیست. و این دستاورد در صنایع مختلف خودش را نشان داده است.

وی افزود: این دستاورد ها به مجاورت صنعت خودروسازی جلو آمدند و رونق یافته‌اند و از این رو خودرو سازی در رونق اقتصادی بسیار موثر است و به همین جهت است که تحریم ها متوجه این صنعت می‌شوند؛ اما با وجود تمام این تحریم‌ها سیاست خودروسازی بر بقا و ادامه یافتن است. بدان جهت که خیلی جاها بطور مستقیم و غیرمستقیم به این صنعت وابسته‌اند و توقف این صنعت،به معنای توقف فعالیت آنهاست.

وی با یادآوری این مسئله که نباید فراموش کرد که تحریم‌ها برداشته نشده‌اند بلکه فقط تحریمی اضافه نشده است؛ گفت: کشتیرانی تحریم بود و در نتیجه وارد کردن برخی قطعات دشوار شد؛ اینها موانع موجود هستند.

ربیعی در پاسخ به نسبت کیفیت تولیدات داخلی به خارجی گفت : ما در کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص ماشین را خلق نمیکنیم؛ ماشین را مونتاژ می‌کنیم
ورق از فولاد مبارکه می‌آید و آلومینیوم از اراک و همچین قطعات دیگر از نقاط مختلف! بستر و زمینه تولید خوردو ایران است؛ وقتی بخواهیم مقایسه کنیم باید همه جانبه به مقایسه بپردازیم؛ باتوجه به این که دانشجو ها و مدیران هستند که خودرو را تولید می‌کنند باید دانشجویان را با دانشجویان خارجی و مدیران را با مدیران خارجی سنجید، پس باید ابتدا سطح خود را بالا برده و خود را بپروانیم و دانش خود را ارتقا دهیم . البته مسائل خارجی هم هست این ها خلأهایی است که حس می‌شود.
وی افزود : باوجود تحریم ها گاها لازم است طرح را از ابتدا بسازیم و این باعث کاهش سرعت می‌شود ؛ اما وظیفه ما اینست‌که خودمان را تقویت کنیم و به تولید ملی اهمیت دهیم؛ نه این‌که صرفا نقد کننده باشیم .

ربیعی در پاسخ به بحث خصوصی سازی که در اصل ۴۴ مطرح است؛گفت: سیاست دولت خصوصی سازی است و سالهاست که به دنبال این مسئله هستند و به عنوان یک خط مشی مطرح شده
و اخیرا دولت اعلام کرده ۱۴۰ شرکت را واگذار می‌کند اما در رابطه با شرکتی مثل ایرا‌ن‌ خودرو ، به علت بزرگی شرکت و شرایط موجود، خصوصی‌سازی صورت نگرفته است .
وی افزود : اگرچه خصوصی سازی مربوط به اصل ۴۴ نتوانسته است محقق شود؛ اما مشارکت بخش خصوصی و بخش دولتی با هدف احیای بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی در پایان درخصوص انحصاری شدن بازار خودرو  و این‌که ایران‌خودرو با که میخواهد رقابت کند تا کیفیتش را ارتقا بخشد، گفت: ما با خودمان رقابت می‌کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top