تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/04/11 - 02:40
کد خبر: 271231

مالک نادری:

ایران رتبه ۱۱۲ ارتباط با صنعت در دنیا را دارد

مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: قراردادهای صنعتی دانشگاه‌های معتبر همانند هاروارد حدود 30 درصد است و در حال حاضر ایران رتبه 112 ارتباط با صنعت در دنیا را دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مالک نادری مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به چالش‌های دانشگاه‌ها برای ارتباط با صنعت و اینکه چه میزان از درآمدهای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی باید از محل اجرای پروژه‌های تحقیقاتی باشد، اظهارداشت: در برخی گزارشات و خبرها دیده می‌شود که به اشتباه بودجه دانشگاه‌های معتبر دنیا را از محل اجرای پروژه‌های صنعتی بین 70 تا 80 درصد اعلام می‌کنند در حالیکه اینطور نیست.

وی افزود: به عنوان مثال دانشگاه هاروارد که یکی از دانشگاه‌های خصوصی معتبر است 40 تا 50 درصد از بودجه خود را از طریق فدرال تأمین می‌کند و مابقی را بین 15 تا 20 درصد از طریق شهریه و پروژه‌های صنعتی با بخش خصوصی به دست می‌آورد، بنابراین فضاسازی‌هایی که در این باره انجام شده صحیح نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه‌ها ظرفیت لازم را برای افزایش بیشتر درآمدهای خود از محل اجرای پروژه‌های صنعتی را ندارند، تصریح کرد: چرا این ظرفیت وجود دارد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رنکینگ بین‌المللی در جایگاه 112 دنیا قرار دارد و حجم قراردادها و برخی ملاک‌های ارزیابی را تا 92 درصد پر کرده است.

نادری با بیان اینکه میزان جذب قراردادهای صنعتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از برخی دانشگاه‌های معتبر داخلی است، گفت: با نگاهی به میزان درآمدهای کشور در بخش‌های مختلف و قراردادهای منعقد شده با دانشگاه متوجه یک عدم تناسب می‌شویم چرا که اگر صنعت نفت را بزرگترین منبع مالی کشور در نظر بگیریم حجم قراردادها با این بخش کمتر از 4 درصد است.

وی افزود: این عدم تناسب نشان می‌دهد که اعتقادی از سوی مسئولان برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه نیست، همچنین به عنوان مثال وزارت صنایع درصد بسیار کمی از قراردادها با دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست که یکی از مهمترین سازمان‌ها برای حل بحران‌های محیط زیست است قراردادهای بسیار کمی با دانشگاه‌ها دارد، گفت: در این زمینه آمارها نشان می‌دهد که باید در رویکردها تجدیدنظر شود.

وی افزود: اخیراً وزارت نفت قراردادهای کلانی را با دانشگاه‌ها اعلام می‌کند اما درصد جذب آن و عملیاتی شدن این قراردادها اعلام نشده است. 

نادری همچنین از کاهش حجم قراردادهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وزارت دفاع در حوزه صنعتی دفاعی در طول 2 سال گذشته خبرداد و در عین حال گفت: هرجا وزارت دفاع به سراغ دانشگاه‌ها در امر تولید تحقیقات علمی رفت، موفق شد و ضروری است که این ارتباط بین صنعت و صنایع دفاع تقویت شود.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر قراردادهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در چه حوزه‌هایی متمرکز است، گفت: برخلاف دستگاه‌های اجرایی، ارتباط با بخش خصوصی بسیار خوب است و هدف ما نیز ارتقای سطح ارتباط میان صنعت با دانشگاه در حوزه بخش خصوصی است؛ بیشتر قراردادهای دانشگاه با بخش خصوصی در حوزه‌های عمرانی و IT متمرکز شده است.

مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: هدف ما ارتقای جایگاه صنعت با ایجاد ارتباط با مراکز تولیدات علمی است و تمام اظهار نظرها با اعداد و ارقام و مبتنی بر آمار ارائه می‌شود و هدف بررسی کارشناسی چالش‌ها و فرصت‌های ارتباط با صنعت است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روسیه آمریکا را تهدید کرد
تکلیف حسن یزدانی برای المپیک مشخص شد
لحظات به ثمر رسیدن گل اول و دوم ایران به تایلند +فیلم
توجیهات عجیب نخست‌وزیر ارمنستان برای واگذاری روستاها به آذربایجان
بن‌گویر با ۳ دنده شکسته از بیمارستان مرخص شد
همه چیز درباره چراغ چک تیگو ۵ + علت روشن شدن چراغ چک تیگو ۵
محبوب‌ترین میز تلویزیون چه ویژگی‌هایی دارد؟
آیا جک پارکینگ سیماران انتخاب خوبی است؟
کدام سرورهای HPE برای سازمان شما مناسب هستند؟
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top