تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/05/11 - 08:38
کد خبر: 275888

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۵۱

آینده شغلی و بازار کار در رشته رادیولوژی

تسلط به درس‌های ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی از استادان رادیولوژی معتقدند که دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیک که بر مبنای آن، کار تصویر‌برداری انجام می‌گیرد، امکان اشتباه در این کار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۲.گروه تجربی/رادیولوژی

میزان درآمد رادیولوژیست ( تکنسین رادیولوژی)
آمار دقیقی از میزان درآمد رادیولوژیست (تکنسین رادیولوژی) در دسترس نمی باشد. درآمد کارشناس رادیولوژی با توجه به محل کار (بیمارستان دولتی ، خصوصی و یا مراکز تصویربرداری خصوصی)، میزان تجربه و مهارت او متفاوت است. البته هر چه فرد توانمندتر و کوشاتر باشد، در این شغل موفق تر خواهد بود.

درآمد تکنسین رادیولوژی در برخی از کشورهای جهان
آمریکا -  متوسط درآمد سالانه این شغل۵۴.۳۴۰  دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار) در سال۲۰۱۰و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۵۴,۶۰۰ دلار بوده است.

استرالیا - متوسط درآمد سالانه این شغل ۶۰.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان - متوسط درآمد سالانه در این شغل برای افراد تازه کار بین۳۲.۰۰۰  تا۴۲.۰۰۰  دلار، برای  افراد با تجربه حدود ۵۲.۰۰۰  دلار، برای متخصصان ارشد حدود۶۱.۰۰۰  دلار و  برای مشاوران این حوزه حدود۱۰۲.۰۰۰  دلار می باشد.

بازار کار و فرصت های شغلی
رشته رادیولوژی (تکنولوژی پرتوشناسی) به لحاظ بازار کار و فرصت های شغلی در وضعیت مناسبی قرار دارد و بیمارستان های دولتی ، خصوصی و یا مراکز تصویربرداری خصوصی) در صورت نیاز از کارشناسان این رشته برای همکاری استقبال می کنند.فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مقطع کاردانی هم مشغول به کار شوند و در امور اجرایی از جمله تصویربرداری( دست و پا و انگشت ) ،تصویربرداری تخصصی و تداخلی مانند گوارش و یا عروق به فعالیت بپردازند.

همچنین تکنسین رادیولوژی و یا کارشناسان این رشته هم امکان فعالیت و استخدام در کلینیک ها، بیمارستان ها، و مراکز تصویربرداری (رادیو لوژی‌، ایزوتوپ‌، سی‌ تی‌ اسکن‌،ام آر آی) را خواهند داشت.ضمن اینکه در صورتی که کارشناسان این رشته تجربه و سرمایه لازم را داشته باشند می توانند برای تاسیس مرکز رادیولوژی یا تصویربرداری پزشکی اقدام نمایند

توانایی‌های لازم
کار رادیولوژیست، یک کار بیمارستانی است. از همین رو دانشجوی این رشته باید حس کار در بیمارستان و با بیماران را داشته باشد. همچنین باید بتواند درس‌هایی را که در طول تحصیل به صورت تئوری فرا گرفته، در کار عملی مورد استفاده قرار دهد و در نهایت لازم است که در درس‌های زیست‌شناسی، ریاضی و فیزیک توانمند باشد.

تسلط به درس‌های ریاضی و فزیک تا جایی مهم است که برخی از استادان رادیولوژی معتقدند که دانشجوی این رشته باید از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی انتخاب گردد. زیرا بدون آگاهی از اصول فیزیک که بر مبنای آن، کار تصویر‌برداری انجام می‌گیرد، امکان اشتباه در این کار وجود دارد.

موقعیت شغلی در ایران
کار رادیولوژیست در مقطع کاردانی و کارشناسی یک کار اجرایی است. البته کاردان این رشته بیشتر تصویربرداری ساده مثل تصویربرداری از دست، پا و انگشتان را انجام می‌دهد و کارشناسان این رشته تصویربرداری اختصاصی یا تصویربرداری تداخلی مانند تصویربرداری از دستگاه گوارش یا عروق را بر عهده دارند. در ضمن کار با دستگاه‌هایی مثل توموگرافی و MRI در محدوده فعالیت کارشناس این رشته است.

در کل فارغ‌التحصیلان کاردانی این رشته در مؤسسه‌های تصویرنگاری و بیمارستان‌ها می‌توانند به عنوان مسؤول آماده‌سازی دستگاه‌های مختلف رادیوگرافی، انجام عمل رادیولوژی، ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی فعالیت کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
دختر پارسی
1398/08/09 - 10:24

سلام. پایه حقوقش توی بیمارستان های دولتی ایران، چقدره؟
تورهای مسافرتی آفری
واکنش سازمان ملل به رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان
جدول لیگ برتر/ تداوم صدرنشینی استقلال
تداوم تساوی های بدون گل/ توقف پرسپولیس مقابل سپاهان
تساوی بدون گل دو تیم استقلال و تراکتور
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top