تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/05/15 - 14:35
کد خبر: 276504

احتمال جلوگیری از ظهور مجدد گروه‌های تروریستی

کارشناس مسائل عراق گفت: عراقی‌ها برای جلوگیری از ظهور مجدد گروه‌های تروریستی در کشورشان باید دست بجنبانند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران، لورا سیلویا باتگالیا، روزنامه‌نگار کارشناس در امور عراق در مصاحبه با این خبرگزاری نظرات داگلاس پادگت، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا را که روز جمعه در بحثی در موسسه هادسون در واشنگتن دی سی گفته بود اگر اصلاحات اجتماعی و سیاسی در عراق اجرا نشود، ممکن است یک سازمان تروریستی جهانی جدیدی مانند داعش در این کشور شکل بگیرد، تایید کرد.

به موجب این گزارش، باتگالیا درباره احتمال ظهور یک گروه تروریستی جدید در عراق گفت: عراق کشوری است که خشونت در آن هرگز پایانی ندارد و من  اظهارات مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمریکا را درست می دانم زیرا همانطور که می دانید داعش به طور صد در صد شکست نخورده است و هنوز عناصری از آنها در برخی از استانها به ویژه در تکریت فعال هستند. همچنین گروه های دیگری در نواحی نزدیک به دجله هستند که گاه و بیگاه با نیروهای عراقی درگیر می شوند. گاهی اوقات آنها غیرفعال هستند و همین سکوت و انفعال آنها نگران کننده است چون ممکن است آنها در حال تبیین استراتژی نوین برای آینده باشند.

این روزنامه نگار در پاسخ به پرسشی درباره نیاز مبرم بغداد به اجرای اصلاحات سیاسی و اجتماعی گفت: عراق در شرایط کنونی برهه بسیار دشواری را پشت سر می گذارد همانطور که می دانید دو ماه پیش در این کشور انتخاباتی برگزار شد و آنها را با مسیر دشواری روبرو ساخت زیرا گروهی در انتخابات اکثریت را به دست آورد که باید برای حکومت ائتلاف جدیدی تشکیل دهد و حزب حاکم قبلی دیگر از اکثریت برخوردار نیست. بنابراین ما در شرایطی قرار داریم که هم احتمال بروز هرج و مرج در کشور وجود دارد و هم اینکه مردم خواهان توقف فساد هستند.

باتگالیا در پاسخ به این پرسش که آیا مقامات عراقی از عهده مبارزه با مشکلات بر خواهند آمد یا به کمک خارجی نیاز دارند، گفت: عراقی ها می توانند از پس این کار بر بیایند ولی مهمترین چیز این است که پای شیوه تفکر فرقه ای را در مذهب کنار بگذارند و این بسیار دشوار است زیرا قانون اساسی عراق بر تفکرات فرقه ای مبتنی است. در وهله نخست آنها باید به کسانی که در انتخابات پیروز شدند اعتماد داشته باشند آنها خواهان شفافیت هستند. آنها می خواهند زندگی راحت تری داشته باشند و مثلا برای بستری شدن در بیمارستان لازم نباشد رشوه پرداخت کنند. اگر این مسائل برطرف شود گروه های تروریستی فرصتی برای رشد نخواهند یافت. مسئله دیگر در مناطقی مانند موصل فرایند بازسازی است. وقتی مبالغ هنگفتی پول برای بازسازی تخصیص داده می شود چه کسانی از آن بهره مند می شود و این پول صرف چه کاری می شود؟

این کارشناس در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه امکان بازگشت داعش وجود دارد، تاکید کرد: به اعتقاد من امکان ظهور مجدد داعش به شکل قبلی وجود نخواهد داشت. البته امکان اینکه افرادی در عراق به ایدئولوژی های مشابه داعش بپیوندند وجود دارد ولی این که بار دیگر شاهد ایجاد خلافت جدید داعش در منطقه باشیم که در سوریه و عراق امتداد داشته باشد باید گفت امکان‌پذیر نخواهد بود. ولی ممکن است بار دیگر گروه های کوچکی در استان‌های عراق سر برآورند و کارهایی مشابه قبل انجام دهند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مربع مدعیان صعود به لیگ برتر+جدول لیگ
پیام خداحافظی خطیر: برای ۵ فینال باقی مانده هم قسم شویم
تحویل غرفه‌های ناشران نمایشگاه کتاب آغاز شد
اقدام ویژه وزارت علوم برای جذب دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای آموزش زبان فارسی و بورسیه دانشجویان آمریکایی اخراجی حامی فلسطین
پیدا شدن ماهواره‌ای که ۲۵ سال گم شده‌ بود
برگزاری نشست پیگیری اجرای مهمترین طرح‌های ریلی کشور با حضور رئیسی
سردار شیرازی: عملیات وعده صادق شکافی بزرگ بر پیکره رژیم صهیونیستی وارد کرد
ادای احترام تکاوران تیپ ۲۵ ارتش به معلمان +فیلم
گفت‌و‌گوی هنیه با وزیر خارجه قطر و رئیس سازمان اطلاعات مصر در خصوص آتش‌بس
آب پاکی بایدن روی دست معترضان: در سیاست‌ها تجدیدنظر نمی‌کنیم
سازمان ملل: بازسازی غزه ۸۰ سال طول می‌کشد
رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد
جزئیات لحظه پیدا شدن یسنا توسط امدادگر کایت سوار هلال احمر +فیلم
وحشت‌آفرینی شرور سابقه‌دار در غرب تهران
اوسمار نمی‌تواند بازیکنان را کنترل کند چون...
اعلام شد؛‌فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
نمی‌توانیم بگوییم «یسنا » ربوده شده یا نه !
دانشگاه شهید بهشتی ،دانشجویان آمریکایی اخراجی را بورسیه می‌کند
«یسنا» دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد
لیست نهایی جبهه انقلاب جهت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top