تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/05/17 - 12:37
کد خبر: 276918

معرفی رشته‌های دانشگاهی در آستانه انتخاب رشته کنکور سراسری/۱۰۴

آینده شغلی و بازار کار در رشته موزه داری

کارشناسان موزه داری می توانند در مراکزی همچون باستان شناسی، مردم شناسی، هنر های دستی و سنتی، تاریخ طبیعی و زمین شناسی، سازمان اسناد ملی و نسخ خطی، موزه های جواهرات، پول و نیز موزه جنگ مشغول به فعالیت شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری سال ۹۷ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، و حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب یک رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

۵.گروه هنر/موزه داری

بازار کار
رشته موزه داری به نگه داری و حفظ و معرفی میراث و بقایای گذشته که نماد اصالت و هویت یک جامع است، توجه دارد. میراث گذشته ما، مصرف قرن ها دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی یک ملت است. از این رو رشته حوزه داری از اهمیت و ارزشمندی زیادی برخوردار است و کسانی که قصد تحصیل در این رشته را دارند، برای تکمیل اطلاعات خود و اتخاذ تصمیمی بهتر می بایست در مورد بازار کار و درآمد رشته موزه داری، رتبه قبولی رشته موزه داری، لیست دانشگاه های رشته موزه داری و موزه های فعالیت رشته موزه داری اطلاعاتی داشته باشند.

بازار کار و درآمد رشته موزه داری در نگاه کلی با توجه به تعداد گسترده موزه ها و مراکز میراث فرهنگی قابل توجه است. کارشناسان حوزه داری می توانند با توجه به میزان مهارت های فنی و کاری خود و نیز داشتن ایده و خلاقیت در رشته ی خود به بازار کار و درآمد قابل توجهی برسند. برای داشتن یک درآمد خوب در یک تخصصی، ابتدا علاقه و انگیزه و سپس ارتقای مهارت های شغلی اهمیت دارد. از این رو ابتدا علایق خود را پیدا کنید و برای رشد و باروری این علاقه تلاش کنید.

موقعیت شغلی در ایران
امروزه حدود ۱۰۰ موزه در کشورمان وجود دارد که آثار،  اشیاف اسناد و مدارک قابل توجهی در زمینه های متنوع باستان شناسی، مردم شناسی، هنرهای سنتی، اسنادو مدارکف کتب و نسخ خطی، تاریخ طبیعی، زمین شناسی، گیاه شناسی، پست و مخابرات، جواهرات و سکه ها … دارند.

علاوه بر توسعه کمی و کیفی موزه های فعلی، ایجاد موزه در زمینته های دیگر چون هنر و معماری، علوم و فنون مورد نیاز است.

فارع التحصیلان دوره کارشناسی موزه داری می توانند با کسب دانش و مهارتهای نظری و علمی و اشنایی با امور اداری و فنی موزه داری ، در موزه های گوناگون عهده دار مطالعه و حفاظت فنی از آثار و اشیا موزه ایی باشند.امور مربوط به موزه داری را از ثبت و ضبط آثار در دفاتر، تهییه اسناد و مدارک لازم تا مطالعه مستقیم روی آثار و اشیا انجام دهند.

حوزه های فعالیت رشته موزه داری
حوزه های فعالیت رشته موزه داری گسترده است. هر ارزش و نهاد و شی گذشته دارد و دارای اصالت است. آثار این حوزه ها و اشیاء باید حفظ و نگه داری شوند و معمولاً برای حفظ و نگه داری و نیز نمایش و مصرفی آن ها به مردمان حال و آینده حوزه ها ساخته و دایر می شوند.

کارشناسان موزه داری می توانند در مراکزی همچون باستان شناسی، مردم شناسی، هنر های دستی و سنتی، تاریخ طبیعی و زمین شناسی، سازمان اسناد ملی و نسخ خطی، موزه های جواهرات، پول و نیز موزه جنگ مشغول به فعالیت شوند. معمولاً این مراکز و حوزه ها در اکثر شهرستان ها و استان ها وجود دارد و حوزه داران می توانند با توجه به میزان تخصص و مهارت های فنی خود در این رشته دارای شغل و درآمد شوند و در حفظ و بقای میراث ملی و فرهنگی کشور خود سهیم شوند. از این رو کارشناسان موزه داری علاوه بر ارزش مادی، ارزش معنوی نیز کسب می نمایند.

دانشگاههای پذیرنده
هنر اصفهان، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی_سازمان میراث فرهنگی

برخی از دانشگاه ها در این رشته به صورت متمرکز در مقاطع کارشناسی در دوره های روزانه در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی دانشجو می پذیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top