تاریخ انتشار: 02 آبان 1388 - 00:00:00
کد خبر: 2797

بدسلیقگی محسن رضایی

محسن رضایی گفت اگر توجه کنیم می بینیم که این انفجار از نوع تروریستی و به صورت انتحاری بود. خنثی کردن این نوع عملیات و انفجارها معمولا کار ساده ای نیست سازمان های بسیار پیشرفته جهانی نیز در کنترل این حوادث معمولا ناتوان هستند چون فردی اقدام به بستن مواد منجره به خود می کندو به صورت عادی وارد جمعیت می شود و این کار را انجام می دهد به خاطر همین طبیعی است که حتی سازمان های قوی اطلاعاتی جهانی برای مقابله با ان راهی پیدا نکرده اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در سفر به ترکیه به‌سر می‌برد، با شبکه تلویزیونی « العربیه »گفت‌وگو کرد به سؤالات متنوع این مصاحبه پاسخ داد.

به گزارش« خبرنامه دانشجویان ایران »به نقل از رجانیوز، محسن رضایی در این گفت‌وگوی اختصاصی که شامگاه پنج‌شنبه پخش شد، اگرچه طرف گفت‌وگوی خود را یک شبکه کاملاً ضدایرانی با گرایش‌های وهابیت در نظر گرفته بود، اما اظهارات قابل قبولی از حیث منطقی بودن را بیان کرد.

مجری العربیه از وی پرسید شما به عنوان یکی از مهمترین فرماندهان سپاه پاسداران چگونه کوتاهی امنیتی را درباره انفجار اخیر سیستان و بلوچستان تفسیر می کنید.

وی گفت موادی که در این انفجار به کار رفته بود مواد بسیار پیشرفته است به این معنا که قدرت انفجار این مواد فراتر از توانمندی گروه های فردی یا گروه های غیرمرتبط با دستگاه های اطلاعات جهانی است و این بیانگر این است که همکاری اطلاعاتی بین المللی و همکاری جاسوسی بین المللی در این باره وجود داشته است چرا که مواد به کار رفته مواد بسیار پیشرفته و قدرت انفجار آن‌ها نیز بسیار زیاد بود.

مجری العربیه پرسید چه بسا که چنین حوادثی در بسیاری از کشورهای جهان روی داده است اما ایران طرف های خارجی را درباره این انفجار و عمل انتحاری متهم کرد و چه بسا که در پشت آن در داخل یا خارج ایران طرف هایی وجود داشته باشد، با این وجود آیا شما در ایران بر این باور نیستند که مسائل مذهبی و مشکلات قومی اگر حل نشود، حساسیت هایی را ایجاد می کند و چه بسا که در وقوع چنین حوادثی تاثیر گذار باشد؟

رضایی پاسخ داد: حادثه ای که روی داد اساساً از خارج از مرزها و خارج از منطقه سیستان و بلوچستان بوده و از خاک پاکستان اداره شده است. این حادثه سبب ناراحتی شدید دولت پاکستان شد و قول همکاری به ایران را داده است و سازمان اطلاعاتی این کشور نیز همکاری خود را با ایران شروع کرده است. بنابراین بحث در این باره، بحث بیرون از مرزهای ایران است.

وی افزود: در این انفجار سرانی از طوایف شیعه و سنی شهید شدند، تعداد زیادی از شهدا از برادران اهل سنت ما هستند. مشکلی که اکنون وجود دارد، این است که عوامل انفجار از وحدت شیعیان و اهل تسنن ناراحت هستند. ما تلاش می کنیم که وحدت را در ایران و بیرون از ایران تقویت کنیم اما دست هایی اجازه نمی دهند مسلمانان دور هم جمع شوند و به نتیجه رسیده اند که اگر مسلمانان دور هم جمع شوند قدرت بزرگی را در دنیا ایجاد می کنند. مسلمانان از نفت و گاز برخوردارند و شمار آن‌ها زیاد است و استعداد علمی بالایی دارند به همین دلیل عوامل انفجار هراسان هستند اما ترس آن‌ها بی خود است چرا که مسلمانان به هیچ کجا حمله نکرده اند حتی در جنگ صلیبی باز هم مسلمانان مورد هجوم قرار گرفتند. مسلمانان بر اساس آموزه های قران کریم معتقد به صلح و دوستی هستند.

ما خواهان پیشرفت صلح و عدالت هستیم، هر یک از کشورهای اسلامی به ویژه ایران یا ترکیه برای ایجاد تنش و بحران در جهان تلاش نمی کنند حداکثر تلاش ما این روزها برای وحدت در داخل ایران یا ایجاد وحدت بین ایران با کشورهای دیگر است و از کشورهای دیگر نیز می خواهیم به ما در این باره کمک کنند و با ما حرکت کنند و ما مسلمانان بالاخره باید جایگاه خود را پیدا کنیم ما نمی خواهیم دست دوم باشیم ما قادر به ایفای نقش اول در جهان مانند دیگر ملت ها هستیم.

اروپایی ها و امریکایی ها هم اکنون متحد هستند چرا نباید ما مسلمانان چنین باشیم ما برای کنار گذاشتن اختلاف ها و دست دوستی دادن به یکدیگر جدی هستیم و باید مسلمانان جایگاه خود را در دنیا پیدا کنند.

مجری العربیه پرسید به نظر شما چه کسی عملیات در بلوچستان را انجام داد که رضایی گفت من به وضوح دست اسرائیلی ها و صهیونیست ها را در این حادثه می بینم. پیش از این نیز شماری از بهترین روحانیون اهل تسنن را در کردستان ایران که منطقه سکونت برادران اهل سنت است، شهید کردند، همانجا من گفتم که مواظب باشید که آن‌ها عملیات بعدی را علیه ما انجام می دهند شک اصلی من به سازمان جاسوسی اسرائیل است.

مجری العربیه پرسید شما تهدید کردید که عناصر جندالله را در اراضی پاکستان تعقیب خواهید کرد آیا فکر نمی کنید که این اقدام بین ایران و پاکستان بحران ایجاد می کند؟

وی گفت امروز گروه های کوچک که اقدامات تروریستی انجام می دهند چون رهبری آن‌ها ضعیف و ناتوان است و عموماً آلوده شده اند به طور غیر مستقیم از سوی سازمان های جاسوسی بزرگ خط داده می شوند و بدون اینکه خودشان بفهمند راهنمایی می شوند.

مواد استفاده شده در انفجار، شک من را به موساد زیاد کرده است ما روابط بسیار خوبی با دولت و ملت پاکستان داریم و دلیلی وجود ندارد که این امر منجر به ایجاد اختلاف ها بین دو کشور شود چرا که آن‌ها قول همکاری به ما داده اند و زمانی که پاکستان برای همکاری با ما اعلام امادگی می کند، دلیلی برای اختلاف بین ما وجود ندارد.

مجری العربیه پرسید آیا پاکستان به شما قول کمک درباره تعقیب جندالله داده است که رضایی پاسخ داد پاکستان به طور رسمی اعلام کرده و به ما نه تنها درباره جندالله قول همکاری داده اند بلکه درباره مشخص شدن عوامل این ترور به ما قول همکاری داده اند.

باید اقدامات دقیق تری در این باره انجام شود و صدور اطلاعیه ای درباره برعهده گرفتن مسئولیت این عمل ممکن است فریبی برای گمراه کردن سازمان های اطلاعاتی باشد به همین دلیل ما حواسمان جمع است و باید افراد اصلی موجود در پشت صحنه را پیدا کنیم.

مجری العربیه در ادامه پرسید شما نامزد انتخابات ریاست جمهوری و به شمارش آرا معترض بودید، اعتراض های شما به کجا رسید آیا نتیجه ای داشت؟

رضایی گفت: در کشورهایی که دموکراسی و آزادی وجود ندارد، در حقیقت انتخابات و اعتراض وجود ندارد اما در کشورهایی که دموکراسی وجود دارد، در آن‌ها انتخابات و اعتراض ها نیز وجود دارد. به اروپا یا امریکا نگاه کنید که در آن‌ها مردم هم در انتخابات شرکت می کنند و هم اعتراض می کنند. اعتراض هم بخشی از دموکراسی و ازادی است، امری که در انتخابات ایران نیز روی داد و پس از انتخابات اعتراض هایی نیز شد. من اعتراض هایی را که داشتم، از طرق قانونی پیگیری کردم به این معنا که به شورای نگهبان که مسئول رسیدگی به شکایت ها است، ارائه دادم و آن‌ها نیز رسیدگی کرده و پس از تحقیق نظر خود را اعلام کردند و زمانی که شورای نگهبان رای خود را اعلام می کند همه باید از ان پیروی کنند و من به سهم خودم به این رأی گردن نهادم.

ما باید در چارچوب قانون عمل کنیم و اگر قانون اجرا نشود، نظام مختل می شود. با وجود بی نظمی حق و عدالت قابل پیگری نیست اما اگر قانون اجرا شود و اگر اشکالاتی هم در قوانین وجود داشته باشد، باید در آینده برای تصحیح قوانین و اصلاح آن‌ها عمل کنیم. بنابراین دموکراسی و ازادی باید همراه قانون و قانونمداری باشد. با توجه به اینکه به این مساله اعتقاد داشتم، به نتیجه ای که شورای نگهبان اعلام کرد، تمکین کردم.

مجری العربیه پرسید آیا تصمیم ها و آرایی که از طرف شورای نگهبان صادر می شود، برای همه یعنی دولت و معترضین قابل قبول است؟ نظر شما درباره آینده اصلاحات در ایران چیست و آیا افرادی مانند کروبی یا موسوی بازداشت خواهند شد؟

رضایی پاسخ داد: من معتقدم که باید به قانون عمل کرد. حتی قانون ضعیف، بهتر از بی قانونی است. قانون بد هم بهتر از بی قانونی است، چرا که زمان برای اصلاح قوانین و جبران گذشته ها وجود دارد. در بسیاری از کشورها به نتیجه رسیده اند که از طریق درگیری و زد و خورد و جنگ نمی توانند کاری از پیش ببرند، بنابراین آن‌ها راه اتحاد در پیش گرفته اند. گروه هایی هستند که سال ها باهم رویارو بوده اند و به این نتیجه رسیده اند که فایده ای ندارد و امروز در کنار یکدیگر نشسته اند و قانون را بهترین راه حل زیست و زندگی کردن مسالمت آمیز و پیشرفت در یافته اند. از این روی من به هر دو طرف توصیه کردم و اکنون نیز توصیه می کنم خونسردی خود را حفظ کنند و اگر احساس می کنند که حقی از آن‌ها پایمال شده است، باید به خاطر حفظ قانون گذشت کنند، نه به خاطر طرف های دیگر بلکه برای مردمشان و برای اینکه قانون تثبیت شود، گذشت بکنند. این گذشت، یک گذشت منطقی است. این گذشت، معامله یا سازش کردن نیست بلکه چنین گذشتی موجب تقویت جامعه نظم و امنیت می شود و سودش نصیب همه می شود.

من فکر نمی کنم کسی در ایران بازداشت شود، چون همه این آقایان اعضای یک خانواده هستند. اختلاف هایی نیز که آنها دارند، خیلی جدی هست اما چون همه عضو یک خانواده هستند، بالاخره کنار هم نشسته و مسائل را حل و فصل می کنند.

مجری العربیه پرسید دلیل اختلاف شما با محمود احمدی نژاد چیست در حالی که شما و احمدی نژاد هر دو از یک گروه اصولگرا هستید؟

رضایی پاسخ داد: اولا من اصولگرای قبل از انقلاب هستم که با اصولگرایی که پس از انقلاب تشکیل شد، تفاوت دارد. مساله این است که عمده اختلافات من با آقای احمدی نژاد به اداره کشور به خصوص اقتصاد ایران بر می گردد. من معتقدم که اقتصاد ایران توان یک جهش بزرگ را دارد. ما توان این جهش را داریم لذا در ابعاد اقتصادی بین ما اختلاف نظر وجود دارد.

در عرصه سیاست خارجی نیز اختلاف نظرهایی مطرح می شود و این به این معنا نیست که اختلاف دیدگاه ها را به نزاع و رویارویی تبدیل کنیم. من هیچ اعتقادی ندارم که اختلاف نظر تبدیل به نزاع سیاسی شود. به همین دلیل هم من در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری شرکت کردم و از طرف دیگر انتقادهای خود را هم دارم و چارچوب فکری و رفتاری من با فعالان دیگر سیاسی کشور تفاوت دارد.

در ادامه مصاحبه اختصاصی شبکه تلویزیونی العربیه با محسن رضایی، مجری این شبکه از وی پرسید شما امروز در ترکیه به سر می برید و با مسئولان اقتصادی این کشور دیدار می کنید. گفته می شود شما در نظر دارید سرمایه های ایران را به خارج و ترکیه منتقل کنید، آیا این صحت دارد؟

رضایی گفت: گفت‌وگوهای ما با مسئولان ترکیه به تشکیل منطقه آسیای جنوب غربی که در آن به سر می بریم، مربوط می شود. به نظر ما هر دو طرح خاورمیانه بزرگ یا طرح خاورمیانه نزدیک که اولی در زمان جنگ عراق و دومی در زمان جنگ لبنان مطرح شد، شکست خورد.

ایجاد نظم در منطقه با جنگ و ترور حاصل نمی شود، برای ایجاد نظم ممکن نیست از خارج دیکته شود باید کشورهای منطقه خود با یکدیگر برای ایجاد نظام جدید اقتصادی سیاسی و فرهنگی و تجاری در منطقه گفتگو کنند. بیش از 10‏ سال است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام طرحی به نام جنوب غربی آسیا مطرح شده است. این منطقه شامل مناطق بین هند چین روسیه و اروپا است، شمار ساکنان این منطقه حدود 500 میلیون نفر است. 30 کشور می توانند با یکدیگر مانند اتحادیه اروپا در این باره گفتگو و دور هم جمع شوند. این کشورها دارای انرژی هستند و معبر ترانزیت به شمار می روند و تجارت و صنعت خوبی نیز دارند. این منطقه همچنین منطقه ای جذاب برای توریستی و گردشگری است که و من آن را بهشت دنیا نامیده ام.

وی افزود: اقتصاد از مهمترین محورهای این اتحادیه و همچنین همکاری و فعالیت های اقتصادی می تواند باشد. به عنوان مثال در عربستان سعودی انرژی و امکانات خوبی وجود دارد، امکانات بسیار خوبی در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد، ملت های بزرگ و شریفی در این مناطق مانند قفقاز، آسیای میانه، ایران، ترکیه، افغانستان و پاکستان ساکن هستند. در این 30 کشور، ملت های بزرگ و استعدادهای فوق العاده ای وجود دارد. این منطقه در مرکز جهان قرار دارد. هند و چین در شرق که در حال توسعه هستند و اروپا در غرب قرار دارد که توسعه یافته است. به همین دلیل بیشتر گفت و گوهای ما با دوستانمان درباره این مسائل بود.

مجری العربیه پرسید: شما همیشه درباره وحدت جهان اسلام سخن می گویید در حالی که شما اکنون در حال ساخت دیواری بین خود و ترکیه به طول 450 کیلومتر هستید. آیا این اقدام متناقض با سیاست تقارب با جهان اسلام و ترکیه نیست؟

رضایی پاسخ داد چه دیواری ما در حال ساخت هستیم؟ برعکس بحث این است که در مناطق مرزی منطقه ای صنعتی مشترک ایجاد کنیم و روابط اقتصادی دو کشور فعال شود.

ترکیه یک کشور بزرگ اسلامی است و نباید تصور داشت که به دلیل همکاری آن با اتحادیه اروپا بخشی از جهان اسلام نیست. ترکیه بخشی از جهان اسلام است و روابط ما با این کشور مانع از روابط ما با کنفرانس اسلامی نیست.

ترکیه یکی از اعضای مؤثر آن است. از طرف دیگر مدتی است که ما اعضای اکو هستیم از 40 سال پیش با ترکیه در زمینه اقتصادی در چارچوب اکو همکاری داریم.

بحث این است که تعریف جدیدی از پیمان های قدیمی و سنتی ارائه بدهیم و آن‌ها را گسترش بدهیم. این همکاری ها مختص ایران و ترکیه نیست بلکه به کشورهای پاکستان، عربستان و کشورهای منطقه خلیج فارس عراق، سوریه، لبنان، مصر، آسیای میانه و قفقاز نیز مربوط می شود.

همه با یکدیگر می توانند اتحاد جدیدی ایجاد کنند و نیازی نیست که امریکایی ها از ان طرف دنیا برای برقراری نظام بیایند و آن را خاورمیانه بزرگ نامگذاری کنند، یعنی همان خاورمیانه قدیم به‌علاوه قفقاز و آسیای مرکزی این چیزی است که امریکایی ها می خواهند برای ما از خارج ایجاد کنند.

ما می توانیم برای اداره منطقه ای که در آن به طور مشترک هستیم، عمل کنیم و بدون تک روی تلاش و فعالیت کنیم به این معنا که ایران ترکیه، عربستان یا پاکستان تک روی نکند. اگر بخواهیم به تنهایی عمل کنیم، فایده یا نتیجه ای نخواهد داشت اما اگر کار جمعی باشد، هزینه ها پایین می آید و همه به طور مشترک از آن استفاده خواهند برد.

مجری العربیه پرسید: ایران متهم است که در امور داخلی برخی کشورهای عربی دخالت می کند. با توجه به این اتهام ها، روابط آتی بین ایران و جهان عرب را چگونه ارزیابی می کنید؟

رضایی گفت: من این اتهام ها را کاملاً رد می کنم. واقعیت ندارد البته این اتهام ها را برای کشورهای دیگری هم مطرح می کنند، کشورهایی مانند عربستان ترکیه یا پاکستان اگر همکاری ما مشترک باشد، دلیلی ندارد که کسی چنین اتهام هایی بزند چرا که رفتارهایی که در برخی مناطق صورت می گیرد و ناشی از نیت صادقانه و از موضع برادرانه است اما به تنهایی و به طور مستقل از دیگران انجام می شود.

دیگران که از خواسته های ایران در منطقه اطلاع ندارند یا اینکه عربستان و ترکیه به دنبال چه چیزی هستند یا این کشورها شناختی درباره خواسته های دیگری ندارند. شک و گمان و اتهام بالا گرفته است پیشنهاد ما مساله را حل می کند به این معنا که از کشور خود خارج شویم و با هم و به طور گروهی و مشترک عمل کنیم و هر یک از ما بداند که دیگری چه می کند و درباره مسائلی که خواهان انجام ان در خارج از کشورهای خود و در منطقه است رایزنی کند.

ما باید دولت عراق را یاری کنیم و همان‌طوری که به دولت سوریه کمکی می کنیم، باید به ملت فلسطین نیز کمک کنیم. آیا در این اشکال وجود دارد ما اعتقاد داریم که باید به طور دسته جمعی این کمک ها را نجات دهیم و تک روی نکنیم و ایران برای گفتگو با برادرانمان در کشورهای عربی و برنامه ریزی مشترک برای منطقه اماده است.

چرا نباید ایران عربستان سعودی پاکستان و ترکیه با یکدیگر گردهم نیایند و درباره منطقه برنامه ریزی بیست ساله نکنند؟ چرا نباید ما درباره نوع تجارت در منطقه خلیج فارس و دریای خزر برنامه ریزی مشترک داشته باشیم ما که درباره مسائل مشترکی در اوپک از جمله درباره مساله نفت تصمیم گیری می کنیم و می توانیم ده‌ها سازمان مانند اوپک ایجاد کنیم و درباره مسائل تصمیم گیری می کنیم. کشورهای اسلامی اگر با هم برای آینده برنامه ریزی کنند، بی اعتمادی ایجاد نمی شود.

مجری العربیه پرسید: پرونده هسته ای ایران مشکل اصلی ایران و غرب است اما برخی محافل سیاسی اعلام می کنند که ایران در پرونده هسته ای به ویژه پس از کشف نیروگاه قم عقب نشینی خواهد کرد نظر شما درباره ین مطلب چیست؟

وی گفت: ایران از حقوق هسته ای خود در چارچوب قوانین بین المللی استفاده می کند و کاملاً شفاف سازی کرده و خواهد کرد. ما هیچ چیزی را مخفی نکرده ایم و نمی کنیم به همین دلیل هیچ جای نگرانی وجود ندارد دنیا تجربه خوبی با مساله اتم دارد و به سرعت می تواند بفهمد که در این باره انحرافی صورت گرفته یا خیر.

ما چند سال است که همه درها را باز کرده ایم و هر جایی که آژانس بین المللی انرژی خواهان بازرسی آن بوده است، اجازه دادیم و در آینده نیز اجازه خواهیم داد.

حادثه تلخی که در عراق روی داد، به جهانیان ثابت کرد که نباید بی خود سوء ظن داشته باشیم با وجود تبلیغات زیاد درباره سلاح های کشتار جمعی و اقدام آن‌ها برای اشغال این کشور و کشتار زیاد مشخص شد که چیزی وجود ندارد و این بیشتر سوء ظن بوده است.

صدام همکاری نکرد اما ما همکاری می کنیم و از سال های گذشته همه تاسیسات هسته ای را زیر نظر آن‌ها قرار داده ایم ما خودمان اعلام می کنیم و اجازه نمی دهیم که جهان دیر مطلع شود و حتی پیش از موعد قانونی برای آن عمل می کنیم.

بنابراین جای برای نگرانی یا ترس وجود ندارد بلکه جای خوشحالی است چرا که ما اماده ایم تا همه دستاوردهای هسته ای خود را در خدمت دیگر کشورها به ویژه کشورهای عربی قرار دهیم حتی می توانیم به طور مشترک برای تولید و راه اندازی نیروگاه های برقی همکاری کنیم.

ما آماده تشکیل کنسرسیومی با مشارکت برادرانمان در عربستان سعودی، قطر و کشورهای عربی و ترکیه هستیم تا برای نیروگاه های برقی سوخت تولید کنیم، به طوری که قادر به مدیرت نیروگاه های هسته ای خود باشیم.

قیمت های این مواد بسیار بالا است و یک یا دو و یا سه کشور در اختیار دارند و می توانند هر قیمتی روی آن بگذارند، در مقابل ما تحت نظارت آن‌ها اقدام به تولید برق می کنیم و همه کشورهای اطراف می توانند در عملیات تولید نیرو مشارکت کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
خلق یک جام با حذف استقلال و پرسپولیس!
پزشک سپاهان بیشتر از بازیکنان این تیم دوید!
واکنش عجیب خطیر بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش
آمار شهدای غزه به ۳۴۵۹۶ هزار نفر افزایش یافت
آخرین جزئیات از تولید فیلم سلمان فارسی
جابجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر فوتبال با مترو
۲۴کشته در اثر ریزش بزرگراه
دستگیری ۳ قاتل فراری در ۳ عملیات ضربتی
سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران
بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (روش‌های رایگان و زود بازده)
لیست فیلم‌هایی که کاش حافظه‌ام پاک میشد تا دوباره میدیدم!
اسکای دایوینگ، تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز در دبی
راهنمای خرید لوازم اورجینال مزدا
شناسایی پیکر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های منطقه امام‌زاده ابراهیم شفت +فیلم
دانشجویان دانشگاه منچستر انگلیس به پا خاستند +فیلم
تصاویر آخرالزمانی از ویرانه‌های آتش‌سوزی در ماسوله چوبی
خبرنگار CNN در نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه +فیلم
واکنش باشگاه سپاهان به شکایت پرسپولیس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top