تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/06/14 - 09:31
کد خبر: 280813

همه‌چیز درباره برنامه‌های هیات دانشگاه شریف در محرم و صفر

مسئول هیئت دانشجویی الزهرا گفت: ما در فضای هیئت، اساتیدی که در هیئت شرکت می‌کنند را با طیف‌های سیاسی مختلف پذیرا هستیم. این مسئله در جمع دانشجویی هم همین طور است. طیف چپ یا راست که از لحاظ سیاسی با هم رقابت دارند، در کنار هم هستند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، امین شریفی مسئول هیئت دانشجویی دانشگاه شریف (الزهرا) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو پیرامون این هیئت و مراسمهای مربوط به آن در ایام محرم گفت: مراسم هیئت ما از لحاظ حجم برگزاری در فضای دانشگاه شریف، فضای نخبگانی و بچه‌های درس خوان که عمدتا از یک صدم نمره‌شان هم نمی‌توانند بگذرند در نوع خود نسبتا شاخص است.

وی ادامه داد: آقای صدیقی پنج شب اول، آقای قاسمیان پنج شب دوم و آقای قمی که اخیرا رئیس سازمان تبلیغات شدند، سه شب آخر مراسم حضور دارند و سخنرانی می‌کنند. ۱۳ شب مراسم داریم که هر سه سخنران از اعضای هیئت امنای خود هیئت هم هستند. آقای حاج محمد رستمی نیز مداح هستند. آقای قمی دانشجو بودند و رفتند حوزه، آقای قاسمیان هم همین طور، آقای رستمی هم دانشجو بودند و فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

وی افزود: تقریبا جمعیتی که در مجموعه ۱۳ شب در مراسم هیات دانشگاه شریف حاضر می‌شوند ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در این سالیان اخیر بوده اند.

شریفی گفت: درحواشی مراسم محرم هم برنامه‌های دیگری داریم. مثلا در قسمت خانم‌ها مهدکودک را داریم که هر شب حدود ۱۲۰، ۱۳۰ بچه را سرگرم می‌کنند و یک سری مضامین را منتقل می‌کنند. الان پیگیر هستیم که پرده خوانی را به فعالیت‌های مرتبط با  کودکان اضافه کنیم و با شبکه پویا صحبت شده که هآن را پخش کنند، در آن ایام یک چای‌خانه هم هست که جلوی در مسجد در خیابان آزادی سرویس می‌دهد. آن هم خیلی طرفدار دارد، معمولا همیشه شب‌های محرم با پلیس بر سر اینکه ترافیک ایجاد می‌کنیم به اختلاف می‌خوریم.

وی افزود: یکی دو سال است به طور جدی روی مسئله کتابخوانی تمرکز کرده ایم. بچه‌ها از دو ماه پیش شروع به جمع کردن لیست کتاب از افراد مختلف کرده‌اند، در سطح دانشگاه فراخوان گذاشتیم، بچه‌ها اسم کتاب‌هایی که پیشنهاد داشتند را می‌نوشتند و در حال حاضر در مرحله انتخاب و سفارش کتب هستیم تا نمایشگاه را در حاشیه مراسم دهه اول محرم برپا کنیم. در شب‌های محرم در سطح کل دانشگاه کاری که انجام می‌شود، تماما دانشجویی است. غیر از آشپزی غذا که نمی‌تواند دانشجویی باشد یا مثلا یکی دو کار خیلی کوچک که نمی‌شود دانشجویی باشد، ولی عمدتا با یک کادر ۴۰۰ نفره این دو هفته مراسم انجام می‌شود که معمولا رسم است که بعد از اتمام محرم، دکتر علی عسگری  ریاست محترم سازمان صدا و سیما هم برنامه‌ای برای تقدیر از خادمین محرم برگزار می‌کنند و  خدمت ایشان می‌رویم.

این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف گفت: در سطح دانشگاه مسجد را سیاه پوش می‌کنیم، دانشکده‌ها را کار می‌کنیم و تقریبا شبکه خوبی هم در دانشکده‌های مختلف درست شده که سردرو لابی‌های دانشکده‌ها را سیاه‌پوش می‌کنند. تعداد خیلی زیادی پرچم در سطح دانشگاه نصب می‌شود، همین طور ایستگاه‌های صلواتی که  ر روز در چند نقطه دانشگاه برگزار می‌شود که یک مقدار دانشجویی‌تر است.

وی اظهار داشت: بعضی اوقات پیکسل، سربند یا مچ بند به عنوان المان توزیع می‌شود که الان در مرحله طراحی هستند و اتفاقا خیلی مورد استقبال قرار می‌گیرند. یکی دیگر از مهمترین کار‌هایی که در سطح دانشگاه در ایام محرم انجام می‌شود. دسته عزاداری است که حدودا حجم افرادی که حاضر هستند در دسته عزاداری حدود هزار نفر است.

شریفی گفت: دسته عزاداری ما سال‌های قبل‌تر که محرم در نیمه دوم سال بود بلافاصله در هفته‌ای که تاسوعا و عاشورا بود ازابتدای هفته آغاز می‌شد وهر روزبعد از نماز ظهر دسته را برگزار می‌کردیم. از مسجد دانشگاه به سمت ساختمان آموزشی اصلی دانشگاه که اسمش ابن سینا هست می‌رفتیم. همکف ساختمان ابن سینا یک لابی خیلی خوبی دارد که حسینیه برپا می‌کنیم و سیستم صوت می‌گذاریم  و عزاداری برگزار می‌شود.  امسال که در دهه اول در تابستان است برگزاری دسته را به دهه دوم محرم بردیم، با همان فرمول سال قبل. از ۳۱ شهریور ۱، ۲ و ۳ مهر به مدت ۴ روز از ۱۲ تا ۱۵ محرم دسته عزاداری برگزار می‌شود که یکی از بزرگترین اجتماعات دانشجویی است.

وی افزود: در سال دو سه اجتماع بزرگ داریم که یکی از آن‌ها افطاری در ماه رمضان است وحدودا ۲۵۰۰، ۳۰۰۰ نفر از بچه‌ها جمع می‌شوند و دسته عزاداری که عمدتا غیراز روز اول که هنوز اطلاع رسانی کامل انجام نشده، روز‌های بعدی دسته در هر سال به شدت افزایش جمعیت داشته. این برنامه هر سال برگزار می‌شود و کاملا دانشجویی است.

این دانشجو اذعان داشت: خیلی از اساتید نیز در مراسم عزاداری، دسته و تجمع شرکت می‌کنند، مانند دکتر عارف، دکتر روستاآزاد و اساتیدی که طیف سیاسی متفاوتی نسبت به هم دارند، اما کنار هم سینه زنی می‌کنند و مضامین آن عمدتا مضامینی است که خوب طراحی و انتخاب شده است. این یکی از بهترین مراسمات دانشجویی است که برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک سری برنامه‌های حاشیه‌ای نیز در کنار برنامه‌های اصلی محرم تعریف می‌شود گفت: هیئت الزهرا شریف تقریبا در همه این سال‌ها در عرض مجموعه‌های دانشجویی دیگر تعریف نشده است و ما در فضای هیئت، اساتیدی که در هیئت شرکت می‌کنند را با طیف‌های سیاسی مختلف  پذیرا هستیم. این مسئله در جمع دانشجویی هم همین طور است. طیف چپ یا راست که از لحاظ سیاسی با هم رقابت دارند، در کنار هم هستند و افرادی که شاید در روز خیلی با هم درگیری یا اختلاف نظر جدی داشته باشند اینجا خیلی خوب کنارهم قرار می‌گیرند و به خاطر همین شانِ فراجناحی هیئت است که مورد تایید و اجماع رکن‌های مختلف دانشگاه می‌باشد. از ریاست دانشگاه، هیئت امنای دانشگاه، هیئت رئیسه، معاونین، اعضای هیئت امنا و هر تیپ آدم‌ها با هر گونه اعتقاد دینی و سلیقه‌ای افرادی هستند که شاید ظاهر دینی نداشته باشند، ولی اعتقادات خیلی عمیقی دارند و تیپ‌های مختلف د ر هیات فعالیت می‌کنند.

شریفی گفت: ما بچه‌هایی داشتیم که آستین کوتاه و شلوار جین می‌پوشند، ولی این‌ها مسئولین ارشد محرم ما هستند الحمدالله. همچنین به خاطر جایگاه فراجناحی ما، با گروه‌های دانشجویی دیگر در محرم همکاری‌های مختلفی داریم. در شریف نزدیک صد تا برند فعالیت می‌کنند و صد برند ثبت شده داریم که بعضی هایشان خیلی فعال نیستند و بعضی هایشان به شدت فعال هستند، مثل کانون شعر و ادب ، موسیقی و هنر‌های تجسمی، تا تشکل‌ها و انجمن‌های علمی. با هر کدام این‌ها یک سری کار تعریف می‌کنیم و کارهایمان را جلو می‌بریم. بعضی‌ها مثل کانون شعر و ادب که با همکاری یکدیگر سوگواره شعر عاشورایی برگزار می‌کنیم و با کانون موسیقی چندین سال تعزیه برگزار کردیم، از کانون هنر‌های تجسمی می‌خواهیم در فضاسازی و المان سازی کمک کنند و انجمن‌های علمی در فضاسازی دانشکده‌ها خودشان پیش قدم می‌شوند و تشکل‌ها نیز برای تامین نیروی انسانی و کمک‌های کف صحنه کمک می‌کنند.

وی ادامه داد: عملا محرم یک ظرفیتی در دانشگاه است که چندین سال است با اضافه شدن ظرفیت اربعین تقریبا دو ماه جو و فضای دانشجویی دانشگاه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این موضوع فقط دانشجویی هم نیست بلکه، کارکنان دانشگاه، اساتید دانشگاه و مسئولین دانشگاه همه پای کار می‌آیند و بعد از تمام شدن پروژه محرم، پروژه اربعین را شروع می‌کنیم که برای خودش یک پروداکشن دیگری است. همچنین یک کاروان زمینی با ۲۰۰، ۳۰۰ نفر از دانشجویان برای اربعین داریم و  یک اردوی هوایی که شامل  ۷۰۰ نفر از اساتید و فارغ التحصیلان است. یک موکب هم هست که در مرز مهران برپا می‌کنیم. تقریبا در دو سالی که بوده هر سال نزدیک ۹۰، ۱۰۰ هزار نفر را سرویس داده‌ایم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
لورکوزن شکست‌ناپذیرترین تیم تاریخ فوتبال اروپا
رئیسی: امروز در دانشگاه‌های غربی شرافت مقابل شرارت قرار گرفته است
خضریان: الکترونیکی کردن معاملات گامی مهم در مسیر شفافیت است
سخنگوی ستاد انتخابات کشور: هفت و نیم میلیون تعرفه برای مرحله دوم انتخابات مجلس چاپ می‌شود
یونیسف: ۶۰۰ هزار کودک در رفح مصدوم، بیمار و دچار سوء تغذیه هستند
هوای ابری و بارش‌های بهاری فردا در ۲۳ استان
معامله ۱۹۰ کیلوگرم شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top