تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/08/08 - 10:51
کد خبر: 288500

به مناسبت یازدهمین سالروز درگذشت قیصر امین‌پور؛

نگاهی به کتاب «قیصر شعر انقلاب»

نگاهی به کتاب «قیصر شعر انقلاب»

کتاب «قیصر شعر انقلاب» که توسط مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده، می‌کوشد با زبانی روان و به دور از تکلف، زندگی قیصر امین‌پور را به تصویر بکشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: قیصر امین‌پور، نویسنده و شاعر معاصر و یکی از تأثیرگذارترین شاعران انقلاب اسلامی، هشتم آبان ۱۳۸۶ دار فانی را وداع گفت. به همین مناسبت، در یازدهمین سالروز درگذشت این شاعر متعهد، نگاهی به کتاب «قیصر شعر انقلاب» داریم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این کتاب که از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است، می‌کوشد با زبانی روان و به دور از تکلف، زندگی، آثار و فعالیت‌های قیصر امین‌پور را به تصویر بکشد.

چنانکه در مقدمه کتاب آمده است: «قیصر امین‌پور را به حق می‌توان از بارزترین رویش‌های هنر انقلابی دانست. او و هم‌قطارانش از نسلی نو بودند که فراز و نشیب سال‌های پیروزی نهضت اسلامی و شور و شیرین روزهای سخت جنگ را با گوشت و پوست خود لمس کردند و با زلال طبع نازک خویش و زبان شعر و هنر، آن را منعکس کردند.»

کتاب «قیصر شعر انقلاب» از سه فصل تشکیل شده است. فصل اول با عنوان «زندگی و آثار قیصر امین‌پور» مطالبی درباره تولد، خانواده، دوران کودکی و تحصیلات قیصر امین‌پور و آثار وی دارد. در این فصل به گوشه‌ای از فعالیت‌های انقلابی او نیز اشاره می‌شود. فصل نخست همچنین اطلاعاتی درباره فعالیت‌های مبارزاتی امین‌پور در دانشگاه تهران و فعالیت‌های او در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ به خواننده می‌دهد.

براساس مندرجات فصل اول کتاب، قیصر امین‌پور مدتی از روزهای پر التهاب انقلاب را در دزفول سپری کرده و در این شهر در قالب انتشار یک روزنامه زیرزمینی، با رژیم پهلوی مبارزه می‌کرد.

فصل دوم به بررسی اشعار قیصر امین‌پور می‌پردازد. در این فصل تلاش می‌شود در چهار بخشِ شعر انقلاب، شعر جنگ، اشعار آیینی و اشعار اجتماعی، گوشه‌ای از ابعاد فکری و اندیشه‌ای قیصر امین‌پور مورد واکاوی و تحلیل قرار گیرد.

فصل سوم کتاب به بازتاب شخصیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری و علمی قیصر امین پور در نگاه دیگران اختصاص دارد. در این فصل دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و افراد دیگری چون مرحوم حمید سبزواری، سیدحسام‌الدین سراج، علیرضا افتخاری، موسوی گرمارودی و ... درباره قیصر امین‌پور بازخوانی شده است.

کتاب «قیصر شعر انقلاب» به قلم لیلا نوری‌حسینی و در قالب مجموعه دانستنی‌های انقلاب اسلامی برای جوانان تألیف شده و از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است. این کتاب با شمارگان ۲۵۰۰ نسخه، در ۱۴۴ صفحه به چاپ رسیده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top