تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/08/13 - 13:48
کد خبر: 289084

گزارشی از رفتارشناسی احتمالی غربگرایان در قبال مخالفت شورای نگهبان با FATF؛

آیا غربگرایان به راحتی از خیر FATF خواهند گذشت؟

آغاز تحریم‌های پر سروصدای نفتی آمریکا علیه کشورمان و همزمانی آن با اعلام این خبر را باید مهم ترین فرصت جریان غربگرا برای فعالیت رسانه‌ای دانست. فرصتی که از دل آن حمله به شورای نگهبان، حمله به مخالفان FATF و تکرار دروغ های اقتصادی رشد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «شورای نگهبان به لایحه الحاق به CFT ایراد گرفت». این خبری بود که صبح امروز عباسعلی کدخدایی سخنگو و قائم‌مقام شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس مطرح کرد. وی در این گفتگو از 20 ایراد شورای نگهبان به این لایحه خبر داد و گفت: این ایرادات که شامل ابهام، مغایرت با شرع و قانون اساسی است پیش از این از سوی شورای نگهبان و در موعد مقرر به مجلس اعلام شده است.

حال با این موضع قاطع میتوان گفت که مهم ترین ضلع FATF در اوین گام با سد شورای نگهبان مواجه شده است. با توجه به این موضع شورای نگهبانی چه سرنوشتی در انتظار FATF و پیامدهای سیاسی آن است؟

۱- این موضع شورای نگهبان علیرغم همه تلاش دولتی ها منجمله اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف را باید مخالفت بخش مهمی از ساهتار قدرت با لوایح چهارگانه دانست. موضعی که به نظر میرسد اگر مجلس در قبال آن سرسختی کند و موضوع را به مجمع تشخیص بکشاند، آنجا نیز با همان مخالفت مواجه شود. بنابراین میتوان از الان سرنوشت لوایح چهارگانه در مجمع تشخیص را نیز حدس زد.

آیا غربگرایان به راحتی از خیر FATF خواهند گذشت؟

آیا غربگرایان به راحتی از خیر FATF خواهند گذشت؟

SPV اروپا یک بسته امنیتی است تا اقتصادی +طرح شماتیک

۲- شکست FATF به عنوان مهم ترین ابزار کارآمدسازی تحریم ها در حوزه مدیریت رفتار داخلی قطعا باب میل دولت نیست. بنابراین نباید انتظار داشت به همین راحتی غربگرایان تسلیم روند قانونی شوند. بنابراین و با توجه به سابقه رفتار این جریان باید منتظر یک موج قوی رسانه ای پیرامون ضرورت تصویب لوایح چهارگانه باشیم. هم اکنون معافیت موقت آمریکا به هشت کشور خریدار نفت ایران برای هماهنگی با ساختار تحریم ها از سوی غربگرایان به یک پیروزی تبدیل شده است و به نظر میرسد این انگاره ترویج خواهد شد که اگر ما FATF را اجرایی نکنیم نمیتوانیم شرکای اقتصادی و اروپا را در کنار خود داشته باشیم و به ادعای روحانی، ائتلافی که هم اکنون علیه آمریکا تشکیل شده است با رفتار غلط نیروهای داخلی از بین خواهد رفت.

۳- آغاز تحریم های پر سروصدای آمریکا علیه کشورمان وهمزمانی آن با اعلام این خبر را بایدمهم ترین فرصت جریان غربگرا برای فعالیت رسانه ای دانست. فرصتی که از دل آن حمله به شورای نگهبان، حمله به مخالفان FATF و تکرار دروغ های اقتصادی رشد خواهد کرد. منتظر باشید تا همچون دوره ماقبل برجام که به یکباره وضعیت اقتصادی چنان گره خورد که برجام به عنوان منجی معرفی شد، اینبار نیز همین سناریو تکرار خواهد شد.

آیا غربگرایان به راحتی از خیر FATF خواهند گذشت؟

FATF، یک گام عقب‌تر از برجام

۴- مهم ترین نکته اما فعالیت روشنگرانه جنبش دانشجویی برای مقابله با این لوایح است. بیش از شش ماه است که جنبش دانشجویی توانسته با تبدیل کردن لوایح چهارگانه به موضوعی در حوزه عمومی توجه مردم را به آن جلب کند. همچنین بازگشت این جنبش به عرصه میدانی نیز از نتایج این اقدامات بوده است. بنابراین هر سرنوشتی که در انتظار FATF و ملحقات آن باشد قطعا جنبش دانشجویی در آن دخیل خواهد بود. باید منتظر ماند و دید که شرایط داخلی و خارجی به نف تصویب با فشار آن خواهد رفت و یا چنان از برجامیون اتبار زدایی خواهد شد که لوایح چهارگانه به خودی خود از دستور کار دولتی ها خارج خواهد شد؟

* گزارش از سعید درویشی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بیانیه حزب الله لبنان درباره هدف‌گیری محل استقرار نظامیان صهیونیست
آتش سوزی مراتع شهرستان گچساران مهار شد
حذف گوشت از وعده غذایی بیماران سیروز کبدی مفید است
واکسن MRNA با تومور مرگبار مغز مبارزه می کند
ورود اطلاعات سپاه و دستگاه قضا به پرونده فساد در فوتبال
اعتراف بزرگ فولادی‌ها ؛ گل استقلال سالم بود
دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان
حاشیه بازی استقلال و فولاد/ اعتراض سرخ‌ها به گل آبی‌ها
استقلال با برد مقابل فولاد به صدر برگشت
فروش ۴۳۰ هزار کتاب در بخش مجازی نمایشگاه
۹۰ درصد دانشجویان بین‌الملل در ایران عراقی و افغانستانی هستند
هوش مصنوعی، فریب انسان را یاد گرفته‌ است
انتشار اسامی منتخبان راه‌یافته به مجلس دوازدهم از دو لیست انتخاباتی
هدیۀ رهبر انقلاب به یک خانم نویسنده
تاکنون بیش از ۱۵ هزار کودک در غزه به شهادت رسیده است
نصرالله: فلسطین و غزه، به مسئله نخست جهان تبدیل شده‌اند
هندوستان تایمز: دهلی‌نو علاقه‌مند به ارتباط بیشتر با ایران است
صادرات ۲.۵ میلیارد دلاری شرکتهای دانش بنیان در سال قبل
بانک آمریکا: دلار نشانه‌هایی از خستگی را نشان می‌دهد
پاسخ به چند سؤال پرتکرار درباره امتحانات نهایی
تعطیلی شنبه‌ها، کور کردن چشم است بجای سرمه زدن!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top