تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/08/21 - 13:37
کد خبر: 290086

ظرف یک ماه گذشته سه مورد مسمومیت غذایی در دانشگا‌های خراسان شمالی ثبت شده است؛

داستان تکراری مسمومیت غذایی دانشجویان بجنوردی +تصاویر

به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه‌ها برای امضای قرارداد با یک آشپزخانه و یا پیمانکار، دقیقا از تمام روند مجوز‌ها آگاه نیستند و این ممکن است برای دانشجویان مشکلاتی را به وجود بیاورد. این سلسله مسمومیت‌ها باعث شده است بیش از پیش جای خالی یک نهاد نظارتی حس شود.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماه گذشته برای دانشجویان بجنوردی، ماه مسمومیت های غذایی بوده است. 28 مهر ماه بود که معصومه جهانگیری، مسئول بهداشت شورای صنفی دانشگاه کوثر بجنورد در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به مسمومیت بیش از 100 دانشجوی دانشگاه کوثر بجنورد در شب چهارشنبه 25 مهرماه گفت: برخی دانشجویان معتقدند مشکل از ماهی ظهر بوده و برخی نیز میگویند دلیل این مسمویت کوفته شب بوده است.

این مسمومیت گسترده سبب شد تا ویروسی بودن غذاها به نقل محافل تبدیل شود، لذا برخی دانشجویان از مصرف غذای دانشگاه خودداری کرده و برخی دیگر هم خواستار پس گرفتن پول غذای خود شده بودند.البته مسئولان دانشگاه آلودگی ویروسی غذا را تکذیب کرده و اعلام کردند که اگر ضعف از کارمندان باشد، آن‌ها را برکنار کنیم. البته باید اشاره کرد که یک هفته قبل از این مسمومیت نیز برخی از دانشجویان دچار همین وضعیت شده بودند که البته رسانه ای نشد.

بیشتر بخوانید// باز هم مسمویت دانشجویان بجنوردی

داستان تکراری مسمومیت غذایی دانشجویان بجنوردی

اما گویا مسمومیت و اعتراض و تکذیب ها تمامی ندارد. روز گذشته یکی از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی بجنورد، از مسمومیت برخی دانشجویان در هفته گذشته و سپس در این هفته خبر داد.

دانشکده علوم قرآنی بجنورد که اکنون آشپزخانه اختصاصی ندارد، حدود ۲۰۰ دانشجو را در خود جای داده است؛ لذا به نظر می‌رسد می‌بایست برای این تعداد دانشجو غذای بسیار با کیفیتی ارائه شود.

در این خصوص محمد قربانی، فعال دانشجویی این دانشکده می گوید: ابتدای هفته گذشته تعدادی از دانشجویان دختر و پسر که خودم نیز جزوشان بودم، دچار مسمویمت شدند. از بین این افراد که حداقل ۶ نفر بودند، برخی به پزشک مراجعه نکردند؛ اما برخی حالشان وخیم بود و مجبور شدند به بیمارستان بروند.

قربانی می افزاید: در ادامه این روند دیروز هم یک نفر دیگر مسموم شد که پس از انتقال به بیمارستان درمان شد.

این دانشجوی می گوید: وقتی این موضوع را هفته گذشته به یکی از مسئولان دانشگاه گفتیم، به ما گفت که اگر مشکل از غذا بوده باشد، باید همه دانشجویان مسموم می‌شدند؛ لذا مشکل از سیستم ایمنی بدن دانشجویان است.

وی می گوید: بنده قصد ندارم کسی را متهم کنم؛ اما این مسمومیت اتفاق افتاده است و این را نمی‌شود نادید گرفت.

بیشتر بخوانید// مسئولان دانشگاه کوثر بجنورد ویروس غذا را تکذیب کرده‌اند

داستان تکراری مسمومیت غذایی دانشجویان بجنوردی

زیر نظر اداره بهداشت، غذا را آزمایش کردیم و مشکلی نداشت.
مهدی آریان فر، معاون دانشجویی این دانشکده دربتره این خبر چنین می گوید: هفته گذشته دو دانشجو به من مراجعه کردند و از مسمویت خود خبر دادند؛ البته این تعداد افرادی است که به من مراجعه کردند. این مسمویت گسترده نبوده است.

معاون دانشجویی دانشکده علوم پزشکی بجنورد ادامه می دهد: این افراد به تازگی از کربلا آمده بودند و کسالتی داشتند و ممکن است علتش این باشد. از طرفی خود مسئولان نیز دقیقا همان غذا را میل کرده اند و لذا اگر مشکل خاصی بود، باید تعداد بیشتری از افراد مسموم می‌شدند.

وی گفت: آشپزخانه ما برون سپاری است و از بیرون برای ما غذا می‌آورند. در قرارداد ما نیز ذکر شده است که باید مباحث بهداشتی کاملا رعایت شود و از این جهت با کسی تعارف نداریم؛ اما از همکاران و دیگر دانشجویان که این موضوع را پرسیدم به من گفتند غذا مشکل خاصی نداشته است. از آشپز نیز پرس و جو انجام شده است.

آریان مهر می گوید: سال گذشته دانشجویان ادعا کردند که غذا مسموم است و به این خاطر ما زیر نظر بهداشت، غذا را آزمایش کردیم و غذا مشکلی نداشت.

این درحالی است که حسن براتی زاده، مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: دانشگاهی که دارای یک مرکز تهیه غذایی است، ابتدا باید خود آن محل مجوز بگیرد و سپس متولی آن مکان باید آموزش ببیند و صرفا داشتن کارت سلامت فایده ندارد و این کارت فقط بخشی از روند مجوز است.

به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه‌ها برای امضای قرارداد با یک آشپزخانه و یا پیمانکار، دقیقا از تمام روند مجوز‌ها آگاه نیستند و این ممکن است برای دانشجویان مشکلاتی را به وجود بیاورد. این سلسله مسمومیت‌ها باعث شده است بیش از پیش جای خالی یک نهاد نظارتی بر سلف‌های دانشگاه و یا نحوه تامین غذای دانشجویان خارج از دانشگاه حس شود. نظارتی که اکنون وجود ندارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسکای ویو دبی: تجربه فوق العاده سرسره شیشه ای و سکو تماشای دبی
دیزل ژنراتور؛ راهکاری قدرتمند برای تأمین برق
اصولی که هر دانشجویی باید آن را رعایت کند
تظاهرات دانشجویان دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا +فیلم
وعده صادق ضربه مهلکی به غرب پرستان داخلی بود!
شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه
محل آخرین بازی استقلال در لیگ برتر
آیا طرفداران امام خمینی خرافاتی بودند؟! +فیلم
پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
اوسمار مدعی شد که سپاهان بلوف زده است
زمان بیست و دومین حراج شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
کارگران قرارداد موقت دائمی می‌شوند؟
آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد از امروز
پرتاب به آینده با اینترنت ۵.۵G
سیر تا پیاز جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین در آمریکا
کاهش صادرات تسلیحاتی فرانسه به اسرائیل با فشار افکارعمومی
بورس جذاب شد/ کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه
کمک‌های اهدایی به سیل‌زدگان در کارتخوان عبدالحمید!
اعتراف «آسترازنکا» درباره عوارض جانبی واکسن
برخورد خشن پلیس با دانشجوی دختر +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top