تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/09/11 - 14:26
کد خبر: 292651

در یک مناظره با موضوع پوشش بانوان:

مواجهه سلبی با حجاب اثر بخش نیست

یک نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در مناظره ای پیرامون پوشش بانوان ایرانی گفتند مواجهه دستگاه های اجرائی و نظارتی با پدیده حجاب سلبی بوده و این رویکرد اثربخش نخواهد بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا،  پروانه سلحشور و فرشته روح افزا روز گذشته (شنبه) در دانشگاه بهشتی در یک مناظره با موضوع پوشش بانوان ایرانی شرکت کردند .

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در این پاسخ به اولین پرسش مناظره مبنی بر اینکه آیا حجاب در احاد جامعه ایران به عنوان یک ارزش تلقی می شود، گفت: ما در جامعه اقشار مختلف جوان، پیر، فرهیخته، دانشگاهی، روستائی و شهری داریم که دیدگاه همه این اقشار به حجاب یکسان نیست.

وی گفت: در برخی احاد جامعه یک ارزش و در برخی دیگر ارزش حساب نمی شود. مثلا سلبریتی ها زیاد حجاب را ارزش قلمداد نمی کنند و در صفحه های اجتماعی آنان می توان این را به وضوح مشاهده کرد.

روح افزا افزود: در اینجا قصد انتقاد ندارم، اما چون سوال شده است تنها به پاسخ سوال مطرح شده در باره اینکه آیا احاد جامعه حجاب را ارزش می دانند؛ می پردازم.

وی با انتقاد از طرح این سوال گفت: نمی دانم از طرح این سوال به چه برداشت و نتیجه ای می خواهیم برسیم.

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان افزود: حجاب برای جامعه حوزوی و شماری از جامعه دانشگاهی ایران یک ارزش است و برای شماری از جامعه دانشگاهی ارزش نیست.
مجری توضیح داد که منظور ما اکثریت جامعه است. آیا اکثریت جامعه حجاب را ارزش می داند؟

روح افزا گفت: فاکتورهائی مثل شهری، روستائی، تحصیلات و سن و برخی عوامل دیگر در پاسخ به این سوال اثرگذار است.

مجری در این هنگام به خبری اشاره کرد که بر اساس یک پژوهش هرچه میزان تحصیلات در بین زنان بالاتر رفته، بی اعتنائی آنان به حجاب بیشتر شده است و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نیز آن را منتشر کرده است.

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: خبر منتشره بریده ای از یک تحقیق جامع بوده که مرکز پژوهش ها برداشت نادرست از آن تحقیق را که متعلق به سال 90 بود، اشتباه منتشر کرد.

وی افزود: آنچه را که در خیابان ها می بینیم نمود بیرونی است. بسیاری از زنان خانه دار و دانشجویان رشته های پزشکی و مهندسی حجاب را یک ارزش می دانند.

روح افزا گفت: اگر ما در طول سال های گذشته نسبت به پدیده حجاب درست رفتار کرده بودیم، الان وضعیت خیلی بهتری داشتیم.

پروانه سلحشوری در پاسخ به این پرسش گفت: به نظر می رسد این گفتمان ها بسیار ضروری است و از جمله بحث حجاب اجباری که از سال 62 به صورت قانون درآمد و قبل از آن حجاب اجباری وجود نداشت.

وی، اظهارات خانم روح افزا را در باره یکدست نبودن اقشار مختلف تائید کرد و افزود: در میان اقشار مختلف نیز رویکردهای متفاوتی نسبت به حجاب وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اکثریت مردم ایران حجاب را به عنوان یک ارزش قبول دارند و به نظر من بیشتر مردم ایران به حجاب باور دارند، همانگونه که دختران و زنانی وجود دارند که به حجاب باور ندارند.

مجری دومین سوال مناظره را اینگونه مطرح کرد: محصول و خروجی عملکرد نهادهای فرهنگی و اجتماعی و امنیتی را در مواجهه با حجاب چگونه ارزیابی می کنید؟

سلحشوری گفت: نهادهای سیاستگذار و دستگاه های مجری مانند گشت ارشاد نتوانستند این باور را در جامعه جا بیندازند که حجاب در درجه اول برای خود فرد مهم است.

وی افزود: به نظر من الزاما چادر به عنوان حجاب کامل نیست. الان در مالزی پوشش زنان ان قدر زیبا و با رنگ های جذاب مشاهده می شود که باعث افتحار است ولی در جائی دیگر زنانی را می بینیم که با وجود داشتن چادر چنان آرایشی می کنند که سنخیتی با حجاب ندارد.

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پاسخ به این پرسش گفت که خانم سلحشوری درست گفتند دستگاه های مسوول در زمینه حجاب درست عمل نکردند و اگر تاکنون درست عمل کرده بودند فرزندان ما بینش مثبتی نسبت به پوشش زنان و دختران و رفتار حیامدارانه بهتری داشتند.

وی افزود: دستگاه های ذیربط کارهای ایجابی نکردند و تنها خواستند با زبان زور با مردم صحبت کنند و این شیوه را نه تنها انسان ها بلکه هیچ موجودی نمی پذیرد.

روح افزا گفت: قرآن و پیامبر خدا با زبان منطق رهنمود کرده اند. ما بعد از انقلاب یک فیلم، تئاتر، کلیپ یا یک اثر هنری در باره ارزش حجاب سراغ نداریم.

وی افزود: در کدام اثر هنری نشان داده ایم که مثلا اگر دختران حجاب را رعایت نکنند، دچار آثار زیانبار خواهند شد. واقعیت این است که ما همین اندازه هم که رعایت می کنند، ممنون هستیم.

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در باره آینده پدیده حجاب در ایران گفت که ترسیم این وضعیت نیازمند پژوهش است، اما با این شرایط اگر پیش برویم در مجموع دچار افت خواهیم بود.

وی گفت: یک بررسی صورت گرفته نشان می دهد که شتاب افت حجاب زیاد نبود اما در حال حاضر عواملی مانند اشتغال و موانع ازدواج، اثر زیادی بر روی پدیده حجاب خواهد گذاشت .

به گفته وی ، اگر در گذشته سالانه باید نمودار افت را ترسیم می کردیم، الان باید این افت را ماهانه رسم کنیم.

وی گفت: مولفه های اقتصادی و اجتماعی در شتاب این نمودار اثرگذار بوده است. به جوانان تحصیل کرده کار نمی دهیم، خانه نمی دهیم و آنان را در منگنه قرار دادیم.

روح افزا افزود: ما جلوی نیازهای جوانان را گرفتیم و کلیشه ای ساخته ایم و تنها از جوانان می خواهیم که به همین کلیشه تن بدهند.

خانم سلحشوری در پاسخ به این پرسش که آینده حجاب را در ایران چگونه می بینید؟ گفت: آینده همانگونه که اینک در آن هستیم، ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ما در هر پدیده ای یک سیرت و یک صورت داریم و در بیشتر مسائل در بعد از انقلاب به ظواهر پرداختیم و ریاکاری کردیم و به باطن نپرداختیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وارد کردن برخی اتهام ها مبنی بر ترویج بدحجابی به وی گفت: ما نیازمند فهم مشترک برای باحجاب تر شدن جامعه هستیم.

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در پاسخ به وی گفت که برخی در حال ترویج بی عفتی مانند فراهم کردن سازوکار تن فروشی یا ازدواج سفید هستند و اگر قبول ندارید، اسناد آن را در اختیار شما قرار خواهم داد.

سلحشور گفت: ازدواج سفید مبحثی در آسیب شناسی ازدواج مطرح شده است و کسی در ایران از ازدواج سفید حمایت نکرده و نمی کند.

ازدواج سفید در ایران ترویج شده است و شما به عنوان نماینده مجلس در این زمینه سوالی از آنان نکردید که چرا این کار صورت گرفته است.

سلحشور دوباره گفت که ترویج نشده است، اما روح افزا پاسخ داد ترویج این پدیده زشت در مجلات صورت گرفته و آقایی از تریبون رسمی آشکارا گفت که از ازدواج سفید خود خرسند است.

مدیر طرح و برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده افزود: وقتی کتابی دارد ناهنجاری را ترویج می کند. وقتی هنرمندی در مراسم دریافت جایزه رفتاری خارج از عرف دارد، شما سکوت می کنید.

سلحشور پاسخ داد: اگر شما ازدواج سفید را مطرح می کنید، من هم ازدواج کودکان را مطرح می کنم. ما مخالف ازدواج کودکان هستیم، ولی الان دختر 9 ساله و در برخی مناطق روستائی کشور دختران 8 ساله با اذن پدر ازدواج می کنند.

این نماینده مجلس افزود: ما ازدواج زیر 13 را ممنوع کردیم و بین 13 و 16 را با اذن پدر گذاشتیم.

روح افزا گفت: شما تصور می کنید ما با گرایش سیاسی انتقادها را مطرح می کنیم. حمایت از تن فروشان را خانم مینو محرز گفته و سمینار را نیز خانم شهیندخت مولاوردی ترتیب داده بود.

وی افزود: بررسی کنید آیا رویکردش اسلامی است یا نه اگر اقدامی رویکرد اسلامی ندارد باید با آن برخورد شود. ضمن اینکه مگر چند هزار ازدواج کودکان در ایران اتفاق می افتد.

سلحشور پاسخ داد: 45 هزار ازدواج زیر 13 سال در ایران صورت گرفته است.

روح افزا این آمار را دقیق ندانست و گفت: حتی بر فرض قبول این آمار، آمار دختران فراری ما بیشتر از ازدواج های کودکان است و شما برای ازدواج های اجباری قانون بگذارید.

وی افزود: طبق آمار ثبت احوال 20 میلیون جوان تا سن 29 سالگی در انتظار ازدواج داریم فکری برای تسریع و تسهیل در ازدواج بکنید چرا بیشتر در فکر ایجاد محدودیت و مانع برای ازدواج هستید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top