تاریخ انتشار: جمعه 1397/09/16 - 16:03
کد خبر: 293339

ازغدی: در نبرد با دشمن بُرد بُرد معنا ندارد

موج اول روشنفکری دانشگاهی تحت سیطره عوامل انگلیس و پیام آوران غرب‌زدگی بود، موج دوم پس از اشغال ایران در سال ۱۳۲۰ پیش آمد و جریان غالب آن کمونیستی بود سپس ملی‌گرایی مذهبی و غیرمذهبی ظهور کرد و طرفدارانی داشت تا زمانی که موج انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی در دانشگاه مطرح شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر دیروز در همایش «دانشجو، مبارزه، خدمت» که به مناسبت روز دانشجو در سالن ۲۲ بهمن دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: موج اول روشنفکری دانشگاهی تحت سیطره عوامل انگلیس و پیام آوران غرب‌زدگی بود، موج دوم پس از اشغال ایران در سال ۱۳۲۰ پیش آمد و جریان غالب آن کمونیستی بود سپس ملی‌گرایی مذهبی و غیرمذهبی ظهور کرد و طرفدارانی داشت تا زمانی که موج انقلاب اسلامی و اسلام انقلابی در دانشگاه مطرح شد. 

وی افزود: ۴۰ سال پیش جهاد سازندگی با حضور دانشجویان تاسیس و تاریخ جدید از زمانی آغاز شد که اکثر جوانان ما اهل نماز و حجاب نبودند و تا امروز ادامه داشت که هزاران دانشجو و استاد فعالیت جهادی دارند؛ این نشان از تغییر ماهیت دانشگاه‌ها دارد و تحولی بزرگ است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از زمانی که مفهوم روشنفکری در دانشگاه‌ها شکل گرفت دانشجویانی که مثل دانشجویان بسیجی و جهادی امروز، مردمی و مکتبی باشند کمتر دیدیم.

وی با بیان اینکه در دهه ۶۰ در اردو‌های جهادی و سازندگی دانشجویان ترور و شهید می‌شدند، گفت: امروز این مسائل را نداریم، اما شما دانشجویان جهادگر نیز مشکلات اقتصادی دارید پس چرا به محرومان کمک می‌کنید؟  شما با شعار توحید و اسلام، سد را شکستید و امیدوارم این روحیه تا ابد ادامه داشته باشد.

رحیم پور ازغدی روح فداکاری در بین دانشجویان را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: افتخار کنید به‌این خدمت، چراکه بزرگ‌ترین افتخار، خدمت به‌محرومان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فرهنگ حاکم بر جامعه دینی را اعتماد خواند و اضافه کرد: کاری نکنید که نسبت به‌هم شک کنید، مهمان‌دوست باشید و این فرهنگ که مهمان مزاحم است را از خود دور کنید، مهمانی دادن را برای خود ارزش بدانید و در کنار این اعمال، حقوق فقرا و مستضعفین را به‌آنان بدهید و نماز بخوانید، دلسوز یکدیگر باشید و این محبت را ابراز کنید، این‌ها مسائلی است که در دین ما بر آنان تاکید شده است.

وی در ادامه به‌حدیثی از امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: هر کس در برابر خداوند تکلیفی دارد انجام دهد تا در مقابل، خداوند یکی از دعا‌های شما را اجابت کند.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند چرا تقسیم بندی می‌کنیم و می‌گوییم اسلام محمدی و اسلام آمریکایی، در حالی که معصومین ما نیز در روایات به این موضوع اشاره کردند و پیامبر (ص) می‌فرمایند  مسلمان قلابی و مسلمان راستین داریم؛ در این راستا امام رضا (ع) در روایتی بیان کردند از ما نیست کسی که در معامله تزویر به کار ببرد و سبب ضرر دیگران شود؛ بنابراین عدالت یعنی دو طرف به حق خود برسند و بُرد بُرد واقعی اینجا معنی دارد نه در برابر دشمن؛ چرا که ما با دشمن معامله نداریم بلکه در نبرد هستیم و در نبرد بُرد بُرد معنا ندارد. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه  کشتن امید دیگران بزرگترین گناه بوده و بدترین آدم را نیز باید امیدوار کرد که راه بازگشت باز است، گفت:  امام علی (ع) فرمودند: به هرکسی خدمت می‌کنید با او مودب، متواضع و خوش اخلاق باشید و در این میان بد به حال کسی که فقرا در قیامت از آنان شاکی باشند.

وی اضافه کرد: روزی از شهید بهشتی پرسیدند، این اختلاف شما با دولت موقت چیست که او در پاسخ گفت، این اختلاف بین شورای انقلاب و مهندس بازرگان این است که ما معتقدیم در ممکلت خارج از فرم بروکراتیک رفتار کنیم و بازرگان معتقد است تمام کار‌ها باید براساس بروکراسی انجام شود، آقایان تصور می‌کنند، ما ملتی هستیم که می‌توانیم ملت را معطل نگه داریم و کار‌ها را در وقتش انجام دهیم، دولت دولت کارمندی بود و نه دولت جهادی، ما در حال ساخت نظام جدید هستیم باید عناصر نظام قدیم کنار گذاشته شوند.

رحیم پور ازغدی در پایان گفت: اختلافات امروز در کشور نیز همچنان اختلاف بر سر بهشتی و بازرگان است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top