تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/09/21 - 12:19
کد خبر: 294114

برخی از داوطلبان آزمون ارشد در اعتراض به نحوه تاثیر معدل کمپین تشکیل دادند؛

خواسته‌های «کمپین نه به معدل» چیست؟

خواسته‌های «کمپین نه به معدل» چیست؟

اعمال تأثیر 20 درصدی معدل کارشناسی در آزمون ارشد، با اعتراض برخی از داوطلبان این آزمون مواجه شده است، این داوطلبان با ایجاد کمپینی بنام «کمپین نه به معدل» در حال جمع آوری امضا برای حذف این قانون از آزمون سال ۹۸ شدند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد 98 در اعتراض به تأثیر 20 درصدی معدل کارشناسی در این آزمون اعتراض کردند. این اعتراضات در واقع به قانون گزینش نهایی است که طبق آن گزینش نهایی بر اساس نمره کل حاصل از 80% نمره آزمون و 20% معدل دوره کارشناسی(لیسانس) انجام می گیرد. این اعمال براساس مصوبه کمیته مطالعه و برنامه ریزی آزمون تحصیلات تکمیلی، به صورت تراز اعمال می شود.

کمپین نه به معدل
برخی از داوطلبان آزمون ارشد 98 با ایجاد کمپین نه به معدل (معترضین به تاثیر معدل) با انتشار نامه و جمع آوری امضا داوطلبان خواستار لغو قانون تاثیر معدل در آزمون ارشد شده اند. در بخشی از این نامه به دلایلی از جمله «متفاوت بودن سطح علمی دانشگاه ها، اساتید و منابع درسی»، «عدم وجود پروسه ی منظم و یکپارچه در برگزاری امتحانات دانشگاه ها» پرداخته شده است.


اعلام قانون تاثیر معدل در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد 98

متن نامه ی معترضین جهت امضا داوطلبان به شرح زیر می باشد
با عرض سلام و ادب

این نامه به درخواست تعداد زیادی از دانشجویان و متقاضیان ازمون کارشناسی ارشد و به منظور رعایت هرچه بیشتر عدالت و پایمال نشدن حقوق آنها در این خصوص نگارش یافته است. همانطور که مستحضر هستید؛ شرط تاثیر معدل در قبولی کنکور ارشد سال ۹۷ اجرایی گردیده و بنای اجرای این طرح در سالهای آتی نیز گذارده شده است.

لذا ما داوطلبین شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد تقاضامندیم که بنا به دلایل ذیل از اجرای این قانون جلوگیری نمائید:

۱_ جلوگیری از سلیقه ای نمره دادن برخی اساتید
۲_ متفاوت بودن سطح علمی دانشگاهها و اساتید و منابع درسی
۳_جلوگیری از ایجاد فضای نمره محور در سطح دانشگاهها و از بین رفتن فضای علمی و پژوهشی
۴- عدم وجود پروسه ی منظم و یکپارچه در برگزاری امتحانات دانشگاهها
۵-یکسان نبودن رشته ها و به طبع آن درسها؛ با توجه به اینکه هر فرد دارای مدرک کارشناسی می تواند در آزمون ارشد متفاوت با رشته ی کارشناسی خود شرکت کند.
۶-بسته شدن صدای اعتراض دانشجویان جهت احقاق حق خود به دلیل ترس از پایین امدن نمرات و معدل

درپایان از مراجع مربوطه تقاضا می شود ،با توجه به مطالب عنوان شده که کاملا منطقی و عادلانه است، در اجرا و اعمال این قانون تجدید نظر نمایند.
با تقدیم احترام
جمعی از دانشجویان متقاضی کنکور کارشناسی ارشد

بیشتر بخوانید//معدل داوطلبان در کنکور ۹۸ تاثیر مثبت خواهد داشت

تاثیر معدل چگونه و چرا
مبنای اصلی این طرح تراز شدن معدل داوطلبان نسبت به دانشگه و رشته ی تحصیلی آنان است. در این شیوه ضرایب ویژه‌ای برای رشته ها و دانشگاه های مختلف در نظر گرفته می‌شود تا تفاوت‌های موجود در میان دانشگاه‌ها تاثیر زیادی در تاثیر معدل و پذیرش داوطلبان نداشته باشد. در این روش دانشگاه ها طبقه بندی می شوند و بر اساس یک ضریب معدل موثر برای داوطلبان در نظر محاسبه می گردد و سپس معدل محاسبه شده به عنوان معدل موثر به عنوان 20% از تراز داوطلب را در نظر گرفته می شود و مقدار این ضریب بسته به موقعیت دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی متفاوت است.

همچنین این معدل در بین داوطلبین متجانس از نظر رشته‌ی مقطع کارشناسی و دانشگاه پذیرنده اعمال می‌شود تا به نوعی عدالت رعایت شود. به طور مثال اگر فردی که جغرافیای دانشگاه خواجه نصیر خوانده باشد و دارای معدل 14 باشد، با احتساب ضریب 1.5، معدل موثرش در کنکور کارشناسی ارشد  تقریبا 14.7 می شود که در مقایسه با فرد دیگری که در دانشگاه تبریز رشته جغرافیا خوانده شده ، با ضریب 1.4، معدل موثر وی در کنکور  14.56 می شود ، تفاوت چندانی ندارد.

ضریب معدل هر فردی  با داوطلبان متجانس با  آن از نظر رشته‌ی کارشناسی و دانشگاه دوره‌ی تحصیل سنجیده می‌شود زیرا ممکن است رشته‌ی جغرافیا نسبت به رشته‌ی شهرسازی آسان‌تر باشد و بدیهی است که معدل‌های ارائه شده داوطلبینی که جغرافیا خوانده اند از داوطلبینی که شهرسازی خوانده اند بهتر باشد.

ضریب برای دانشگاه آزاد یک می باشد یعنی اگر معدل شما مثلا 15 بوده معدل موثر شما همان 15 میشود. اما دانشگاههای دولتی توسط وزارت علوم طبقه بندی شدن و ضرایب بالاتری از یک دارند مثلا اگه ضریب دانشگاهی 1.1 باشد معدل 15 میشود 16.5 و این معدل موثر شما خواهد بود. دانشگاههای معروف مانند دانشگاه تهران صنعتی شریف و امیرکبیر ضرایب بالاتری دارند. ضریب موثر معدل برای دانشگاه خواجه نصیر 1.5 می‌باشد.

در کل باید گفت شدت تاثیرگذاری معدل موثر در صورتی که نمره آزمون داوطلب مطلوب باشد، زیاد نیست. برای مثال این گونه نیست که یک داوطلب با معدل 13، با رتبه ی 20 به دلیل معدل به رتبه 100 تنزل پیدا کند، بلکه نهایتا رتبه داوطلب را از 20 به 27 تغییر می دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top