تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/12/01 - 12:04
کد خبر: 302839

شفافیت به شهرادی تهران رسید، اما؛

آمار مدیران، بدون طبقه‌بندی

پایه حقوق‌های پنج‌ تا هفت‌میلیون و 700هزار تومانی مدیران، سفر به آلمان و سوئیس و آفریقای‌جنوبی اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری و مدارک تحصیلی مدیران سازمان‌های مختلف شهرداری ماحصل بررسی اطلاعات منتشرشده روی سامانه شفافیت شهرداری تهران در روز نخست بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند سالی ست که بحث از شفافیت در سازمان های دولتی و نیمه دولتی اهمیت پیدا کرده است، شفافیت به عنوان پیش زمینه برای مقابله با فساد و رانت محسوب می شود که با در جریان گذاشتن مردم، رسانه ها و مطبوعات، اطلاعات خود را در معرض نقد و بررسی افکار عمومی قرار می دهد و این آغاز راه مبارزه با فساد، رانت و تبعیض است. حال شفافیت به ایستگاه شهرداری تهران رسیده است. شهرداری تهران با دراختیار گذاشتن اطلاعات مدیران و کارکنان خود در سامانه شفافیت شهرداری تهران اولین گام های شفافیت را نه چندان محکم اما ابتدایی برداشته است.

امروز شفافیت را دیدیم
نگاهی به گذشته نگارش گزارش‌ها در ارتباط با شهرداری و مدیریت شهری دوره پنجم به خوبی نشان می‌دهد وضعیت شهرداری محمدعلی نجفی، محمدعلی افشانی و پیروز حناچی وضعیت قابل‌دفاعی در بسیاری از حوزه‌ها نبوده است. این وضعیت غیرقابل‌دفاع فقط متوجه سه شهردار یک‌سال اخیر تهران نیست و مجموعه شورای شهر را هم به‌عنوان نهاد نظارتی و سیاست‌گذار شامل می‌شود. اما این انتقادات که البته کم هم نبود و نیست، به معنای این نیست که اگر اقدام مثبتی در مجموعه مدیریت شهری صورت گرفت به آن واکنشی نداشته باشیم و آن را تایید نکنیم و...

شفافیت ولو اندک و جزئی اقدام مثبتی است و می‌تواند بابی باشد برای ورود به سایر مطالبات عمومی و... روز گذشته شهرداری تهران در همین راستا و با اتکا به شعارها و وعده‌هایی که پیش از این داده بود، گامی دیگر در مسیر شفافیت برداشت و اطلاعات کامل مدیران و معاونان شهرداری تهران و همچنین سفرهای خارجی آنها را در سایت شفافیت شهرداری تهران منتشر کرد.

این اقدام همانطور که گفته شد حتی اگر گامی کوچک در مسیر شفافیت باشد، می‌تواند آغازگر اقدامی کلی و جمعی از سوی سایر نهادها و سازمان‌ها باشد.

حقوق، مدارک تحصیلی و سفرهای خارجی
روز گذشته مجموعه مدیریت شهری و شهرداری تهران در سامانه شفافیت علاوه‌ بر اطلاعات مربوط به قراردادهای کلان‌شهرداری، فهرست اسامی دریافت‌کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری، لایحه پیشنهادی بودجه 97، لایحه پیشنهادی بودجه 98، گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران و... اطلاعات مدیران و کارکنان شهرداری تهران را نیز منتشر کرد. در این صفحه جدید اطلاعات مدیران ارشد، فهرست مشخصات کارکنان و سفرهای خارجی آنها بارگذاری شده است. با استناد به همین اطلاعات جداولی را ترسیم کردیم تا بخشی از اطلاعات آنها را بازنشر کنیم.

ایرادات موجود
به علت حجم بالای اطلاعات موجود و البته کمبود وقت برای بررسی موردی آنها نمی‌شود به صورت قطعی صحت تمامی اطلاعات موجود یا کیفیت انتشار کار را تایید یا رد کرد. با این همه اما می‌توان به برخی ایرادات موجود که در نگاه اول به ذهن نگارنده متبادر می‌شود، اشاره کرد.

نکته اول در ارتباط با میزان حقوق معاونان است که صرفا مبلغ احکام آنها ذکر شده، در حالی که همه می‌دانند اختلاف میان حقوق دریافتی با آنچه در حکم ذکر می‌شود، اختلاف کمی نیست و بهتر این است که میزان دریافتی‌ها ذکر شود. به این موضوع عدم‌انتشار میزان حقوق برخی از مدیران را هم باید اضافه کرد. نکته دوم این که تجمیعی میان دریافتی‌ها صورت نگرفته است. یعنی برخی معاونان و مدیران عضو هیات‌مدیره بخش‌ها و سازمان‌های دیگر ذیل شهرداری تهران هستند اما فقط یکی از دریافتی‌های آنها ذکر شده است. برای مثال می‌توان به ابراهیم شیخ، معاون منابع انسانی شهرداری تهران که رئیس هیات‌مدیره سازمان بازنشستگی شهرداری تهران است و ایرج معزی، معاون فنی عمران شهرداری تهران که رئیس هیات‌مدیره عمران مناطق شهرداری تهران است و عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران که رئیس هیات‌مدیره املاک و مستغلات است و... اشاره کرد.

نکته بعدی اینکه کاش این امکان هم وجود داشت که اقوام و نزدیکان برخی اعضای مدیریت شهری که در مجموعه شهرداری و شرکت‌های تابعه آن مسئولیتی دارند، مشخص شود. مضاف بر این نکات مدارک تحصیلی برخی مدیران و سازمانی که در آن فعالیت می‌کنند هم جالب‌توجه است. مثلا سعید اوحدی با لیسانس عمران رئیس سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران است و...

مطالبه هر روز جدی‌تر می‌شود
اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اولین نهاد قدم‌گذار در مسیر شفافیت در سطوح عالی نهادهای بالادستی کشور بدانیم، حالا شهرداری هم به آن اضافه شده و این اتفاق مبارک همان مطالبه سابق یعنی مطالبه شفافیت و صداقت را جدی‌تر از قبل می‌کند و انتظارات را از سایر نهادها بالاتر می‌برد تا آنها هم در این مسیر گام بگذارند و اطلاعات مربوط به مدیران خود را منتشر کنند.

*منیع: فرهیختگان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top